Arnen päiväkirja

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Arnen päiväkirja

Viesti kirjoittaja Jassu lähetetty Pe 20 Helmi 2015, 22:40

Arnen päiväkirja
Jassu
Admin

Viestien lukumäärä : 130
Ikä : 20

Näytä käyttäjän tiedot http://hiirenkolo.net/shelyes

Takaisin alkuun Siirry alas

Ensimmäinen päivä

Viesti kirjoittaja Pihla lähetetty Pe 03 Huhti 2015, 09:44

Musta, vanha kuplavolkkarini kaarsi tallin parkkipaikalle. Olin niin innoissani, että käteni tärisivät kun nousin ulos autosta. Tutkailin hetken ympäristöä, jonne olin saapunut. Paikka oli hiljainen, ja kävellessäni tallipihalle saatoin pitkästä aikaa haistaa tuon ihanan tutun ja turvallisen tuoksun. Hevosia! Ei ihmisiä mailla eikä halmeilla. Talli vaikutti tyhjältä. Suuntasin askeleeni tallin ovelle, ja koin järkytyksen. Äskeinen turvallisuuden tunne haihtui kuin savuna ilmaan. Tallissa kävi kova vilske. Tietysti koko tallin väki päätti olla paikalla juuri, kun minulla oli ensimmäinen hoitopäivä. Ihmisiä oli kaikkialla. Tai ehkä liioittelin, mutta silti. Tunsin oloni hyvin epämukavaksi kun porukka, joka puhua pulpatti niin paljon kuin vain mahdollista, huomasi minut. Nuori nainen erkani joukosta ja esitteli itsensä, hän oli tallin omistaja Jassu. Hädin tuskin olin saanut nimeäni sanotuksi, kun jo olin ympäröity. Nimiä ja tervehdyksiä sateli kaikkialta, olin saarrettu. Sönkötin jotain epämääräistä ja en saanut yhtä ainutta järkevää sanaa suustani. Muut kaiketi huomasivat ahdistukseni ja hiljenivät pian. Jassu tarjoutui esittelemään minulle tallia. Lähdin kävelemään kiitollisena hänen perässään. Samassa häpeän aalto tulvi ylitseni. Miksi minulle aina kävi näin? Ihan aina! Miksei ihmisten kanssa kommunikointi ole yhtä helppoa kuin hevosten? Koskaan ei tiedä mitä pitäisi sanoa tai tehdä, miten pitäisi mihinkin asiaan reagoida. Hevosten kehonkieleen voin luottaa. Ne eivät ikinä valehtele. Uusiin ihmisiin tutustuminen on kamalaa, etenkin jos heitä on monta yhtä aikaa.
Heräsin ajatuksistani, kun Jassu pysähtyi ja katsoi minua kysyvästi. Olin ollut niin ajatuksissani etten ollut kuullut hänen opastuksiaan.
”Krhm… suo anteeksi, uppouduin ajatuksiini,” selitin anteeksipyytävästi. Jassu naurahti:
”Huomasin. Ei se mitään. Tämä on siis satulahuone.” Hän jatkoi luonnollisesti. Otin satulahuoneesta mukaan Arnen harjapakin. Jassu näytti minulle piharakennukset ja Arnen karsinan. Hän kertoili hieman kyseisen orin luonteesta. Nyt olin päässyt mukavuusalueelleni. Toinen hevosihminen ja puheen aiheena hevonen. Innostukseni palasi pikkuhiljaa takaisin ja Jassu selvästi huomasi sen. Hän antoi minulle narun ja lähti hakemaan kanssani Arnea tarhasta.
Astellessani tarhalle, huomasin heti uuden hoidokkini olevan erilainen kuin Suomeen jäänyt pitkäaikainen vuokraponini. Arne vaikutti vähän uhmakkaalta, kun lähestyin sitä. Se luimisti hieman korviaan, mutta isottelu jäikin tällä erää siihen. Otin orin kiinni ja talutin sen talliin. Jassu lähti omille teilleen ja jätti meidät tutustumaan toisiimme.
Talutin Arnen karsinaan. Pystyin rentoutumaan, koska oritallissa ei ollut muita. Tutkailin hetken hevosta karsinan ovelta. Se pyörähti kerran karsinassa ja seisahtui sitten paikalleen. Se katseli minua arvioivasti. Liikuin rauhassa hevosen luo, ja annoin sen nuuskia itseäni. Silittelin ja rapsuttelin hevosta ensin kaulasta ja päästä. Sitten hivuttauduin rauhassa sen kyljelle ja sivelin sen mahaa ja jalkoja. Toistin samat kuviot toiselle puolelle. Arne selvästi kummasteli puuhiani, mutta sitä ei haitannut kosketukseni, ja hyvä niin. Se oli selväpäinen kaveri. Otin pakista harjan ja aloin harjata hevosta. Pikkuhiljaa sekin rentoutui ja alkoi jopa nauttia. Sen pää riippui alhaalla ja se lepuutti toista takajalkaansa. Ihanan rauhallinen tunne levisi sisimpääni. Voi kuinka olinkaan kaivannut hevosia. Puhdistin Arnen kaviot, ori nosti nekin nätisti. Selvitin tarkasti jokaisen häntä- ja harjajouhen. Arne oli edelleen rauhallinen ja rento. Luulin, että olisimme joutuneet ratkomaan hieman luottamussuhteitamme, mutta molemmat olimme rentoja, ja jostain syystä kiinnyin tähän kaveriin heti. En koskaan olettanut että voisin tuntea oloni näin kotoisaksi uudessa paikassa ja uuden hevosen kanssa, etenkään näin pitkän tauon jälkeen. Ihan kuin olisin vihdoin löytänyt paikkani maailmassa.

Pihla

Viestien lukumäärä : 6
Ikä : 22

Näytä käyttäjän tiedot

Satulassa taas!

Viesti kirjoittaja Pihla lähetetty La 04 Huhti 2015, 20:36

Tänään tallilla ei näkynyt ketään kun sinne saavuin. Olin helpottunut, koska olin päättänyt tänään nousta ratsaille pitkästä aikaa. Hain Arnen tarhasta ja vein sen talliin. Oripoika katseli kiinnostuneena, kun kaivoin taskustani sille kotoa mukanani tuoneen leivänkannikan. Ojensin sen hevoselle ja Arne rouskutteli sen tyytyväisenä mahaansa. En pitänyt kiirettä hevosen hoitamisessa. Harjasin sen rauhassa, puhdistin kaviot ja selvitin hännän sekä harjan. Tänään Arne hieman testaili taitojani ja yritti välillä myös pomottaa minua. Jouduin komentamaan sitä reippaasti useampaankin kertaan, ennen kuin ori luovutti, ja ymmärsi minun olevan se joka määrää. Minua hieman jännitti, mutta pyrin silti rentoutumaan. Hain Arnen varusteet. Arne tarkkaili minua otsatukkansa alta. Varustin sen ilman kiirettä. Laitoin kypärän päähäni ja psyykkasin itseäni hetken, sitten talutin Arnen kentälle.

Arne seisoi nätisti, kun säädin jalustimet sopivan pituisiksi ja kiristin vyön. Huokaisin syvään ja rauhoitin itseni. Sitten oli aika nousta orin selkään. Selkään nousu oli vielä rutiinin omainen liike. Istuessani Arnen selässä, tunsin oloni yllättävän rentoutuneeksi ja rauhalliseksi, vaikka olinkin vielä hieman jännittynyt. Hyvin tämä sujuisi. Annoin ohjien olla suhteellisen löysällä ja puristin varovasti pohkeilla. Arne ei reagoinut, se vain kääntyi nuuskimaan saappaani kärkeä. Naurahdin hieman ja oloni parani huomattavasti. Muistin taas kuinka hauskaa ratsastus on. Tämä poika ei selvästikään ollut kovin säpäkkä pohkeelle. Annoin reippaammat avut, ja Arne lähti marssimaan. Ensivaikutelmasta huolimatta orin askellus oli reipasta. Aluksi kävelimme vain pitkin uraa. Pikkuhiljaa keräsin ohjaa ja aloitin ratsastamalla pysähdyksiä ja ympyröitä.

Sain pian huomata Arnen olevan omalla tavallaan herkkä. Pohkeeseen ja ohjaan se ei ehkä reagoinut kovin vahvasti, mutta painoavuilla oli suuri merkitys. Vanhat opit palautuivat pikkuhiljaa mieleeni, ja lisäsimme tempoa. Arne oli hyvin miellyttävä ratsastaa. Se liikkui oikein mukavasti, jos vain osasin pyytää sitä oikein. Tänään en vielä yrittäisi kovin suuria. Siirtymiset, ympyrät ja voltit olivat itselleni tarpeeksi hyvää harjoitusta. Ratsastaessani keskityin paljon omaan istuntaani ja yritin korjata virheitä joita siinä huomasin. Arnesta sain useampaankin otteeseen huomata istuvani oikealle vinossa, sillä se vänkäsi sinne kokoajan. Ihmettelin tätä kummallisuutta, kunnes huomasin oman virheeni. Laukassa tein paljon ympyröitä ja keskityin pitämään temmon tasaisena. Arne oli innoissaan, mutta pysyi kokoajan kuulolla.

Arne tuntui rehelliseltä. Se saikin työskentelyn päätteeksi paljon kehuja. Hevosesta tämä ratsastus ei ollut kovinkaan vaativa, ja se käveli loppukäyntejä pitkin ohjin ja yhä innokkaasti, mutta huomasin oman ratsastuskuntoni olevan huono. Kyllä puolenvuoden tauko näkyi ja tuntui. Minun täytyisi käydä jokunen tunti, että muistaisin taas sen miten siellä hevosen selässä oikein istuttiinkaan, vaikka Arne minulle hyvin kertoikin jos istuin ihan päin mäntyä.

Vein Arnen takaisin talliin ja harjasin sen vielä huolellisesti. Hevonen seurasi tarkasti jokaista liikettäni, sillä taisi olla vielä tuoreessa muistissa aikaisemmin antamani herkku. "Sori kamu, mulla oli vaan yksi leipä," totesin, kun ori tutkiskeli toiveikkaana kädessäni olevaa kaviokoukkua. Höpöttelin hevoselle aikenlaisia asioita maan ja taivaan väliltä. Kello kulki kiivaasti eteenpäin, mutta en olisi millään raaskinut jättää Arnea. Lopulta kuitenkin lähdin sillä pääsisinhän tänne pian uudestaan.

Pihla

Näytä käyttäjän tiedot

Ruskan väreissä maastoilua

Viesti kirjoittaja Pihla lähetetty Su 13 Syys 2015, 17:54

Kesä oli hurahtanut ohi hetkessä. Olin ollut kiireinen, joten Arnen kanssa puuhailuun oli jäänyt vähemmän aikaa kuin olin halunnut. Yhteiselomme edisyi silti hyvää vauhtia ja ori oli oppinut kunnioittamaan minua ja minä sitä. Se oli hyvin omanlaatuinen ja ihana eläin. Katselin aidan vierestä Arnen kirmailua muiden poikien kanssa ja ihastelin sen liikkeitä, joita ei ratsastaessa jostain kummansyystä näkynyt. Oikea liitokavio se oli kun se ravasi ilmavaa ja pitkää ravia.
Päivä oli jälleen kerran tuulinen ja harmaa mutta sadetta ei ainakaan toistaiseksi ollut näkynyt. Kun hevoset lopettivat leikkinsä ja rauhoittuivat, kutsuin Arnea nimeltä ja se käveli uteliaana luokseni.
Hoitaessani hevosta tallissa juttelin sille kaikenlaista ja se kuunteli. Oli ihana nähdä kuinka sen korvat kääntyivät suuntaani ja se seurasi liikkeitäni, vaikka se rentoutui täysin ja nautti harjauksesta. Arnen kanssa en tuntenut oloani koskaan yksinäiseksi, se oli aina läsnä ja kiinnostunut tekemisistäni. Nautin hevosen seurasta ja siksi tallilla aina vierähti paljon aikaa. Aikaisemmin olin ollut kiinnostunut vain siroista ja kevyistä ratsuponeista, mutta Arnen kanssa olin oppinut huomaamaan ettei hevosen rakenteella ollut niinkään paljon merkitystä. Arne teki parhaansa ja oli loistava jos siltä osasi pyytää.
Varustettuani Arnen talutin sen ulos, ja nousin selkään. Aluksi olin suunnitellut meneväni ihan vain kentällä, mutta nyt päätin suunnata maastoon. Ori oli innoissaan huomatessaan ettei sen tarvitsisi tänään kiertää uraa pitkin. Kävelimme pitkään ja rentouduimme molemmat. Hyvän pätkän sattuessa kohdalle nostin ravia ja Arne ravasi pitkin, rennoin askelin. Se ei hätkähtänyt edes oravaa, joka juoksi polun yli edestämme. Ensimmäisen laukkapätkän tullessa, sain rauhoitella Arnea paljon. Se menasi rynnätä laukkaan, ja lisätä tempoa liikaakin. Työstin laukkaa hieman, ajatuksena ratsastaa hevonen eteen ja alas. Nousin hieman kevyeen istuntaan, mutta pidätin laukkaa vatsalihaksillani, pidin pohkeen lähellä ja ohjalla tein muutaman puolipidätteen. Laukan tahti rauhoittui ja ratsastin hevosta pidemmäksi, ja sain haluamani reaktion. Arne rentoutui, ja piteni koko kropasta ja edestä laskeutui alas. Laukkasimme pitkän pätkän, jonka jälkeen siirsin hevosen raviin. Arne pärskähteli tyytyväisenä ja siirsin sen käyntiin. Kävelimme ja ravailimme lähes koko maaston. Muutamassa kohdassa laukkasimme. Nautin syksyn kauniista väreistä. Ja Arne nautti saadessaan liikkua luonnossa.
Saavuttuamme tallille, hoidin Arnen ja puhdistin sen varusteet. Ennen kotiin lähtöä kävin vielä Arnen luona. Rapsuttelin sitä vielä hetken ja annoin sille omenan.

Pihla

Näytä käyttäjän tiedot

Vs: Arnen päiväkirja

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa