Shelyesin Foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

2021/12/22 - 2 - Secret Santa

Siirry alas

2021/12/22 - 2 - Secret Santa Empty 2021/12/22 - 2 - Secret Santa

Viesti kirjoittaja Joulupukki To 23 Joulu 2021, 10:02

Lahja Matiakselle

Tuli leimahteli takassa ja ihmiset olivat kerääntyneet istuskelemaan valaistun joulukuusen ja takan edessä oleville sohville sekä niiden ympärille, niin tyytyväisinä kuin vatsat täysinäisinä. Jouluruoka oli maistunut kaikille ja jokainen oli löytänyt itselleen mieluisaa syötävää notkuvien pöytien äärestä. Taustalla soivat joululaulut täyttivät ajoittain ilmassa leijuvaa hiljaisuutta, vaikkakin keskustelua sai aina rennosti jatkettua siitä mihin se jäikin. Sisimmissään jokaisella oli lämmin sekä hyvä olla. Kaikki odottivat jännityksellä seuraavana vuorossa olevaa ohjelmanumeroa, sillä viime vuodesta opittuina hyväntuuliset yllätykset olivat jälleen varmasti taattuja.

Havørnreiret -ravintolan vuokratilojen ovea vasten lyöty koputus kantautui joululaulujen ylitse, keskeyttäen lempeän puheensorinan ja ihmiset kääntyivät katsomaan joukkoon saapunutta vierasta. Punaisiin vaatteisiin pukeutunut, valkopartainen, vanha mies käveli lähemmäs takan äärellä istuskelevia ihmisiä ja huikkasi tuttuun ääneen: ”Houhouhou! Onkos täällä kilttejä lapsia?”

Ihmiset hymyilivät lämpimästi joukkoon astuneelle vieraalle ja toivottivat tämän tervetulleeksi. Osalla kuitenkin oli huumori yhä viime vuodesta tallella…

”Kilttejä lapsia ei tällä kertaa voida luvata…” Matias virnuili vastaukseksi, vajotessaan yhä syvemmälle valtaamaansa nojatuoliin. Nojatuoli suorastaan huusi joulupukin takamuksen nimeä ja Matias tiesi sen. Miehellä ei kuitenkaan ollut aikomustakaan nousta vastaanottomaan saapunut vieras; kyseessä oli valtataistelu. Vaalearuskeahiuksinen nuorukainen nosti lunkisti kätensä pään taakse, hakien yhä rennompaa asentoa pehmustetusta tuolista. Jalat nousivat samalla liikkeellä nojatuolin edessä olevalle rahille ja jokainen pystyi kuulemaan Matiaksen tyytyväisen tuhahduksen.

Valkopartainen vanhus käveli lähemmäs nuorta poikaa ja kävi silmillään läpi miehen itsevarmaa olemusta.

Harkitsematta tekojaan enempää, pukki päätti toimia. Kaikkien yllätykseksi, Matiaksen jaloista kantautui kova kolahdus, joulupukin törkätessään niitä kävelykepillään, saaden pojan jalkojen horjahtamaan rahilta pois sekä järkyttävään tämän tasapainoa pahemman kerran.

”Hei?!” Matias huusi hakiessaan tasapainoaan uudelleen. Poika horjahti lähes nenälleen, onnistuen juuri ja juuri ottamaan käsillään vastaan, nenänpäätä uhkaavasti lähestyvästä rahista.

”Nuorukainen on hyvä ja tekee tilaa vanhemmalle…” Pukki tutkaili poikaa punaisen, joululakkinsa alta. Kädet nousivat lanteille merkiksi siitä, että pukki oli puhunut.

”Faen mikä boomeri…” Matias puhalsi niin hiljaa sanat suustaan, ettei vanhusraukka voinut kuulla. Nuorukainen kuitenkin väisti lopulta nojatuolista pois ja sai kuulla muiden naureskelua, joulupukin voittaessa ensimmäisen erän.

”Noniin…” Valkoparta heilahti samalla, kun mies haki asentoa valmiiksi lämmitetyltä tuoliltaan. ”Aloitetaas sitten”.

Pukki laski selkänsä takana levänneen lahjasäkin jalkojensa eteen ja kaivoi esiin sen pidemmittä puheitta ensimmäisen lahjan. Pukki joutui etsimään pakettiin kiinnitettyä korttia sekä siinä olevan pienen tekstin lukemiseksi sopivaa etäisyyttä, löytäen lopulta juuri sopivan tarkan näkönsä kantaman.

”Hyvää joulua Matiakselle”, pukki luki kortista ääneen ja silmäili ympärilleen kerääntynyttä joukkoa.

”Sama kaveri, jonka juuri pahoinpitelit”, nyt puolestaan tummempi, suoraan mallikatalogista sohvalle ilmestynyt, nuori mies naureskeli.

Joulupukki katsahti Matiakseen, tuhahti ensin äänettömästi ja jatkoi: ”Jaaha… Taitaa tontut kirjoittaneen lappuun väärän nimen kyllä…”

”Tänne jo se lahja”, Matias nousi hakemaan pakettinsa. Kärsimätön kuin pikkupoika, paketti aukesi yhdellä repäisyllä ja sisältä paljastui upea valokuvakehys.

Ella-Amalie kirjoitti:
2021/12/22 - 2 - Secret Santa Hiihto10
Joulupukki
Joulupukki

Viestien lukumäärä : 21
Join date : 19.09.2017
Karma : 1

Hanne, Sonia, Matias B., Nita, Astlyr, Emilie, Bert and Eetu tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

2021/12/22 - 2 - Secret Santa Empty Vs: 2021/12/22 - 2 - Secret Santa

Viesti kirjoittaja Joulupukki To 23 Joulu 2021, 10:22

Lahja Svenille

Punotun säkin sisältä nousi seuraavana esiin paketti, johon joulupukin sormet upposivat lähes hajottaen poroilla koristellun, punaisen lahjapaperin. Lahjanaruun kiinnitetystä joulukortista, pukki luki ääneen: ”Lämmintä joulua Svenille…”

Hiuspehko, yhtä vaalea kuin kesäinen heinäpelto, heilahti, miehen nostaessa katseensa vastapäisellä sohvalla istuvan naisen (tai sen komean pojan? Ei pukki osannut sanoa) kasvoista, nojatuolissa istuvaan valkopartaan kohti. Joulupukki ei voinut olla näkemättä silmiensä edessä olevan tutun pojan kasvoja ja tästä tuntui kuin olisi vasta viime vuonna nähnyt kolmivuotiaan pojan itkemässä äitinsä helmassa, pelätessään vierasta pukkia heidän kodissaan.

Ei lapsukainen silti kauaa ollut pukkia pelännyt, sillä isoveljet olivat näyttäneet nuorimmaiselle mallia pukin polvella istuskellen. Hetken kuluttua olivat soineet lapsukaisten sulosointuiset äänet, esittäen pukille tarhassa ja koulussa opeteltuja joululauluja. Jälkeenpäin oli ihmetelty, missä isoisä oli oikein joulupukin vierailun ajan ollut ja miten ukki oli jäänyt paitsi valkopartaisen vieraan kohtaamiselta.

Vain hetken kestäneen hiljaisuuden ajan, pukki katsoi syvälle samoihin silmiin, nähden niissä parinkymmenen vuoden takaisen lapsukaisen. Miten aika olikaan kulunut niin nopeasti... Minne olivat kaikki ne vuodet kadonneet ja miten aika olikaan kohdellut heitä. Etäisyys oli kasvanut pituuskasvun mukana samassa tahdissa ja aikuisuus oli tuonut mukanaan kiireet sekä muut murheet.

”No Sven?”, pukki kysyi lopulta odottavasti.

Mies körähti vaikeasti sohvalta, kunnes kohosi hakemaan paketin pukin käsistä.

”Hyvää joulua”, karhea, ajan kuluttama ääni vielä toivotti ojentaessaan lahjan.

”Hyvää joulua sinullekin”, Sven toivotti vielä pukille, kiitollinen hymy kasvoillaan.

Hanne kirjoitti:
2021/12/22 - 2 - Secret Santa Svensecret

Shelyesin joulujuhlan jälkeen nelikko: Hanne, Ella, Sven ja Tobias tulivat yhteisellä taksilla naisten asunnolle. He jatkoivat siellä iltaa ruokapöydän äärellä napostellen ja juoden vielä yhdet lasilliset viintä. Kellon lyötyä jo aamuneljää, he päättivät viimein mennä nukkumaan. Sven näytti heti hieman vaikealta syystä, jota Hanne ei ymmärtänyt.
”Petaanko pedin sohvalle?” nainen kysyi humalaisilla aivoillaan ja kihersi perään.
Siitä Tobias ohjasi silmiään pyöritellen ja naureskelleen naisen tämän makuuhuoneeseen. Sohvaa ei tarvinnut pedata, mutta Sven kömpi Ellan viereen sänkyyn täysissä tamineissa. Tiedä sitten miksi hän päätti pukea päälleen pipon, neuleen ja tumput, jotka sattuivat tulemaan joulupukin paketista. Kun taas Ella makasi vain vähän matkan päässä sängyssä pelkissä alusvaatteissa.
Ei tainnut Sven saada unta, kun tonttu pullisteli.
Joulupukki
Joulupukki

Viestien lukumäärä : 21
Join date : 19.09.2017
Karma : 1

Sonia, Matias B., Nita, Emilie and Eetu tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

2021/12/22 - 2 - Secret Santa Empty Vs: 2021/12/22 - 2 - Secret Santa

Viesti kirjoittaja Joulupukki To 23 Joulu 2021, 11:28

Lahja Ella-Amalielle

Takana oleva päivä oli ollut yhtä harmaa ja pilvinen kuin melkein mikä tahansa takana olevista syyspäivistä. Kuitenkin vihdoinkin illaksi luvattu kevyt lumisade oli varmasti kaikkien mielestä hyvin odotettu, sillä valkoinen maa todella sai joulun tunnun aikaan. Koko loppuviikoksi luvattu lumisade herätti ihmisissä toiveen, että se lumi malttaisi myös pysyä ainakin hetken maassa. Koko pimeä syksy oli ollut hyvinkin mieltä latistava ja jos joskus lunta toivottiin, se oli juuri tälle kyseiselle viikolle.

Nyt ensimmäisen kerran tänään, kenenkään huomaamatta, alkoi taivaalta hiljalleen tippua valtavan kokoisia, puhtaan valkoisia lumihiutaleita. Ne tanssahtelivat kevyesti pimeän taivaankannen edessä ja toivottelivat hyvää joulua jokaiselle svolværilaiselle.

"Ketä muka on noin taitava neulomaan?”, heräsi kysymys lähes jokaisen huulille, kun edellinen paketti oli saatu auki.

”Aurora tuli heti ensimmäisenä mieleen, kun muistelee viime vuoden Secret Santa -lahjoja”, pitkistä, tummista, korkealle ponihännälle sidotuista hiuksista sekä tummiksi meikatuista silmistä tuttu, Shelyesin ratsastuksenopettaja, Janni aloitti kiusoittelevaan sävyyn.

”Harmi kun ei tänä vuonna sellaisia meidän Matias saanut”, ruskeahiuksinen, vanhempi nainen yhtyi Jannin piikittelyyn.

”Hehe, Nita ja Janni, te jaksatte sitten olla aina niin hauskoja”, Matias väänsi suutaan pakonomaiseen hymyyn. Olihan se silti nuoresta pojastakin ollut jonkin verran hauskaa, sillä Matias yhtyi lopulta huulenheittoon: ”On ainakin kädet pysyneet lämpiminä”.

”Siis saitko sä vanttuut viime vuonna?” Lähes Nitan kaksoisolento, mutta nuorempi sellainen, kysyi nyt uteliaana.

”Rukkaset”, pienikokoinen, vaalea nainen yskäisi samaan aikaan, kun korjasi Annua. Ihmiset yhtyivät yhtenäiseen, hyväntuuliseen nauruun, kaikkien muistellessa viime vuotta.

”Heihei, kyllähän nyt Sveninkin kelpaa”, Matias yritti tuoda huomiota takaisin tämän vuoden tumppujen (ja pipon sekä neuleen) saajaan.

”Niin, lapaselle omat lapaset”

”Noniin lapsukaiset, lapsukaiset”, joulupukki keskeytti hulvattomaksi käyvää keskustelua. ”Jatketaan niin pukki pääsee vielä aatoksi kiertämään muidenkin lasten luona, viemässä lahjoja”.

”Katsotaas, mitäs täältä sitten löytyy…” Pukki kurkisteli jo itsekin innokkaana lahjakasaansa ja käteen tarttui jälleen toinen pehmeä paketti.

”Hyvää joulua Ellalle”, luki kortissa ja pukki odotti rauhallisena nuoren naisen nousevan ylös sohvalta sekä noutavan lahjansa.

Sonia kirjoitti:Sonia oli innoissaan - niin innoissaan, että hän suorastaan puolijuoksi tavaratalon käytävien välejä. Joululahjojen osto oli ihanaa ja hyllyt pursusivat toinen toistaan houkuttelevampia tavaroita. Lopulta mukaan lähteneen Anien oli pakko toppuutella Sonian joululahjamaniaa ja todeta, etteivät yksisarvisen muotoiset, Last Christmas -kappaletta laulavat jättipörrötohvelit olleet välttämättä kaikkein paras joululahja, ja niinpä Ella-Amalie sai lopulta pukinkonttiin vaaleanpunaisen jättipörröhupparin - joka ei laulanut mitään joululaulua.

2021/12/22 - 2 - Secret Santa OH0Nmcm
Joulupukki
Joulupukki

Viestien lukumäärä : 21
Join date : 19.09.2017
Karma : 1

Hanne, Matias B., Nita, Astlyr, Emilie, Bert and Eetu tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

2021/12/22 - 2 - Secret Santa Empty Vs: 2021/12/22 - 2 - Secret Santa

Viesti kirjoittaja Joulupukki To 23 Joulu 2021, 12:00

Lahja Nitalle

Kaikki ihastelivat jo avattuja paketteja ja jännitys tiivistyi ilmassa, aina kun pukki jälleen siirsi kättään lahjasäkkinsä suuntaan sekä laski katseensa salaisen pussukkansa uumeniin, valitsemaan seuraavan lahjan nostettavaksi esille. Kaikki odottivat, koska olisi heidän vuoronsa saada oma Secret Santa -lahjansa.

Pukin otsa hieman rypistyi, katsoessaan tarkemmin seuraavaksi säkistä näppärimmin löytyvää lahjaa. Avonainen paperikassi odotteli esiin ottamista punotusta lahjasäkistä. Pukki tarttui paperikassin sangoista ja nosti sen ylös kaikkien nähtäville. Se, mitä pukki oli nähnyt paperikassista jo pilkottavan, oli ollut kyllä harvinaisen erikoinen joululahja.

"Valaisevaa joulua Nitalle", joulupukki luki paperikassin kylkeen kirjoitetuista isoista kirjaimista.

Ruskeahiuksinen, hillitty nainen hieman punastui poskipäistään kuullessaan nimensä. Nainen kuitenkin nousi ripeästi ylös ja suoristi hameensa reunaa sohvatyynystä irrottauduttuaan. Pukin suu nousi valkohapsujen seassa leveään hymyyn ja nainen vastasi kohteliaasti yhtä leveällä hymyllä.

”Hyvää joulua”, pukki vielä toisti, ojentaessaan lahjakassia naiselle. ”Samoin kiitos”.

Nitan saadessa paketin käsiinsä, hän jo vaistonomaisesti siirsi katseensa avonaisen kassin sisältöön. Hillitty hymy muuttui räväkäksi naurunpurskahdukseksi.

”Apua?! Mitä täällä on?” Nita jatkoi huvittunut sävy äänessään.

”No??”

”Näytä meillekin!”

Ihmiset suoristivat selkiään sohvalla ja yrittivät nähdä yhä seisoaltaan jääneen Nitan käsissä olevan lahjakassin sisälle.

Nita seisoi yhä pukin vieressä ja nosti käsillään lahjakassista paljastuvaa lahjaa näyttääkseen upeaa teosta muillekin…

Matias B. kirjoitti:"En minä keksi sille mitäääänn", ulisin Oonalle aamiaispöydän ääressä Tromssan solukämpässämme.
"No, kerro siitä jotain? Ehkä mä voin auttaa?" Oone ehdotti silkkaa solidaarisuuttaan.
"Öh... Se tykkää hevosista? Tulee Suomesta? Sillä on sisko, joka on erittäin hyvä säng..."
Oona huiskautti kättään sen merkiksi, ettei halunnut kuulla enempää Annusta. Varsinkaan siinä vaiheessa, kun mun kasvoille levisi leveä virne ja jäin hetkeksi muistelemaan sitä toista Pajusaloa. Hyviä muistoja... Hehe.

Havahduin haaveistani ja komensin Oonaa auttamaan mua: "Kai sille jotain jouluista pitäisi viedä lahjaksi? Mä lähden tänä iltana jo kotikonnuille!"
Oona huokaisi syvään, katseli ympärilleen ja nappasi sitten käteensä jonkun (veikkaan että sen) keittiön ikkunalle asetteleman kynttelikön käteensä. Hekotellen se lähti sitten pois paikalta ja jätti mut miettimään Secret Santaa ihan yksikseen. Oli siinäkin ystävä/kämppis!

Hörpiskelin kahvia ja olin jo lähdössä pakkaamaan tavaroita kasaan, kun Oona tuli takaisin ja iski mun eteen pöydälle aiemmin nappaamansa kynttelikön. Kapistus oli kuitenkin kokenut pienen muodonmuutoksen, koska siihen oli liimattu/teipattu sen vaaanhan ruotsalaisen artisin kuvia.
"Joulugüntherikkö! Ole hyvä." Oona hihkaisi erittäin ylpeänä aikaansaannokselleen.
"En tajua."
"Ette te norjalaiset tajuakaan. Suomalaisille tuo on hauska juttu. Ehkä. Ellei se Nita ole joku nihkeä nirppanokka."
"Ei kai se ole", pohdin. Kai sillä Nitalla huumorintajua oli?
"Sä saat korvata tuon sitten", Oona ilmoitti.
"Luonnossa?" kohottelin kulmakarvojani.
"Matias!" Oona nauroi, iski silmäänsä ja käski paketoida lahjan pikinmiten ettei vain unohdu.


2021/12/22 - 2 - Secret Santa Secretsanta21
Joulupukki
Joulupukki

Viestien lukumäärä : 21
Join date : 19.09.2017
Karma : 1

Hanne, Sonia, Nita, Astlyr, Emilie, Madde, Bert and Eetu tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

2021/12/22 - 2 - Secret Santa Empty Vs: 2021/12/22 - 2 - Secret Santa

Viesti kirjoittaja Joulupukki To 23 Joulu 2021, 12:41

Lahja Eetulle

Nauru ei meinannut ottaa loppuakseen, jokaisen vuorollaan ihaillessa omissa käsissään juuri Nitan saamaa joulugüntherikköä.

”Siis mikä tää oikein on?” Catu pyyhkäisi silmäkulmastaan naururäkätyksen aikaan saamia kyyneleitä. Omaperäisesti koristeltu kynttelikkö siirtyi kiharatukkaisen käsistä vieressään istuskelevalle Jassulle, joka ei voinut olla hymyilemättä myös taideteokselle.

”Joulugüntherikkö!”, Janni sanoi naureskellen suomeksi jotain, mitä norjalaiset eivät ottaneet ymmärtääkseen.

Hva?”, toistui yhdessä kuorossa kysymys.

Nita pidätteli mahastaan kiinni, eikä pystynyt lopettamaan nauruaan.

”Mistä Matias edes keksit tän?”, Annu kysyi nyt huvittuneella sävyllä, katsahtaen mieheen päin.

”Tonttu ei koskaan paljasta lähteitään”, Matias virnuili ja joku heitti koristetyynyn suoraan tämän naamaa päin eikä pukki ehtinyt näkemään, kuka niin hyvän sihdin omisti.

”Sä olet Matias ihan mahdoton…”

”Ja mä jo luulin, että yliopistoelämä ois ehkä hieman saanut sua aikuistumaan…”

Pukki huomasi joulun olevan juuri parhaimmillaan tätä; lämpimiä yllätyksiä ja huoneen täyttämää naurua. Vaikka Matias oli alkuun saattanut näyttää itseään täynnä olevalta pojannulikalta, oli pojassa ehkä sittenkin hieman myös lämmintä sydäntä rinnassaan. Vaikka ei toki pukki tiennyt kaikkea heidän Matiaksestaan…

Lopulta tilanteen ja naurun rauhoittuessa, pukki alkoi jälleen etsimään uutta pakettia ulos säkistään.

”Eetulle”, joulupukki töksäytti suustaan ulos. Ei muita saatesanoja tai jouluntoivotuksia, ainakaan paketin kyljestä roikkuneesta kortista löytynyt.  Kuin käskystä sohvalta nousi joulupukille alkuun heti Matiaksen tunnistamisessa avustanut nuorukainen ylös. Pukki huomasi, ettei sohvalla istuneesta pojasta olisi uskonut nousseen lähes kaksi metrinen mies. Tummat hiukset siististi laitettuina sivuille, tonttulakki päässä mies näytti hyvinkin mukavalta sekä helposti lähestyttävältä.

"Kunhan ei toista güntherikköä tulisi", Eetu naurahti katsahtaen ohittamaansa Matiakseen.

”Sinä oletkin pukille vähän tuntemattomampi…” joulupukki aloitti, seuratessaan nuorukaisen kävelevän tämän luokseen, kädet syvälle housujen taskuihin piilotettuina.

”Tuoreimpia ponipoikia Shelyesissä”, mustahiuksinen nainen huudahti sohvalta.

Eetu käänsi nopeasti katseensa sohvan suuntaan ja pukki hekotti: ”Hoho… Vai sellaista…”

”No mutta oikein lämmin tervetulotoivotus sinulle tähän Shelyesin perheeseen”, pukki hymyili ja ojensi nuorukaiselle pakettia. ”Ja hyvää joulua…”

Eetu hymyili vienosti, toivottaen myös pukille joulua.

Sven kirjoitti:Saatetarina: Sisältää kiroilua

Partneren din for den hemmelige julenissen: Eetu
Tekstiviesti numerosta, jolle ei ollut aiempaa viestihistoriaa. Ei saatetekstiä, ei hymiöitä, ei lopetusmerkkejä. Se oli Catulta.

Catu ei varmaan ollut kehdannut laittaa asiaansa WhatsApissa, jossa meidän kahden keskusteluhistoriamme oli kaikkea muuta kuin tyhjä tai neutraali. Tai ties vaikka se olisi estänyt mut koko sovelluksessa -- en tiennyt, ei kiinnostanut. Sen keskustelun mä olin arkistoinut jo kauan sitten, ja siellä se varmaan tulisi pysymään hamaan tulevaisuuteen saakka, sillä kaikkien näiden kuukausien jälkeen me kaksi emme vieläkään tulleet toimeen. En enää edes tuntenut koko ihmistä. Hyvä, jos joskus edes näin vilaukselta vuoronvaihdon yhteydessä. Catu piti työvuoronsuunnitteluissa huolen, ettei se koskaan joutunut mun parikseni aamutalliin. Se oli kai molemmille parempi niin.

Ja niin pikkumaiselta kuin se kuulostikin, mä olin satavarma, ettei Eetu ollut sattuman kauppaa. Catu tiesi. Se ei ollut sokea -- ei kukaan ollut. Kaikki tiesivät. Jopa mä itse.

Siis sen, miten helvetin hyviä kavereita Ella-Amaliesta ja Eetusta oli aivan yhtäkkiä tullut.


Vielä aiemmin syksyllä kaikki oli avointa. Mä sain kuulla kaiken Ellalta itseltään. Miten se oli joskus käynyt Eetun mukana kärryajelulla Aagella, ja joskus sattumalta törmännyt tähän Svolværin Intersportissa. Kun kaksi kertaa muuttui kolmeksi, ja kolme viideksi, en mä enää pystynyt. En osannut esittää välinpitämätöntä. Mä olin niin huono näyttelijä, että Ella tajusi mun pääni sisäiset juonenkäänteet alta aikayksikön.

Sitten mä en enää kuullutkaan mitään. Viides kerta jäi viidenteen, mutta pahinta oli se, että mäkään en ollut sokea. Kyllä mäkin sen verran ystävystymisestä ymmärsin, ettei sen tasoista läppää heitetty parin satunnaisen törmäämisen jälkeen. Puhumattakaan niistä avoimen flirttailevista katseista, joita Eetu häpeilemättä Ellalle soi esimerkiksi Halloweenvaelluksella. Ja varmaan muulloinkin.

Mutta Ella ei sanonut mitään. Ehkä sekin oli kai molemmille parempi niin. Mun tapauksessani tieto varmasti vain lisäisi tuskaa.

Siispä tässä mä taas olin. Kihisemässä omien päänsisäisten demonieni kanssa vailla ketään, kenelle puhua.

Olinhan mä yrittänyt -- yritin päästä Tonen puheille, sillä se ymmärsi aina riippumatta siitä, kuinka vakava tai vähäpätöinen mun ongelmani oli. Mutta Tone ei ollut töissä. Sen sijaan Ronja oli käskenyt mun kasvattaa pallit ja painua vittuun Gjemmestedin baaritiskiä rumentamasta. Takaisin oli kuulemma tuleminen vasta, kun en ollut enää tällainen säälittävä ruikuttaja, jonka mielestä naisilla ei saanut olla elämässään ketään muita miespuolisia edes kaveripohjalla. En ollut uskaltanut sanoa vastaan, vaan olin kerännyt luuni ja siirtynyt kotiini avaamaan muutaman neuvonantavan.

**

”Mä olen ihan pulassa sen Secret Santan kanssa”, huoahdin Ellalle, joka käänteli pannulla paistuvia kanasuikaleita mun keittiössäni. Hajamielisesti täytin kattilan vedellä, ja kaadoin kaiken saman tien viemäriin tajuttuani, että riisivedet kuului annostella desilitroittain.

”Ostat vaan jotain pientä”, Ella kohautti olkiaan. ”Tiedätkö sä, mistä se sun kohde tykkää? Osta jotain hyödyllistä.”

Ähkäisin.

”En mä edes osaa paketoida lahjoja.”

”Pyydät myyjää pakkaamaan. Nyt on hei pian joulu, joka ikisessä liikkeessä varmasti paketoidaan lahjat pyynnöstä. Vai aiotko sä antaa jotain itsetehtyä?”

Sana itsetehty toi mieleeni vain Catun ja sille nikkaroimani puisen tarjoilumaljan, joka silpoutui sen heitosta tuhannen säpäleiksi lattiaan.

”En mä ehdi.”

”No sitten ei mitään ongelmaa. Tai ostat vaikka lahjakassin ja laitat sinne. Ei kaikkea tarvitse aina paketoida lahjapaperiin.”

**

Niinpä mä löysin itseni kiertelemässä Svolværilaisessa retkeilyliikkeessä, jota piti varmaan jokin 60-luvulle jämähtänyt hippipariskunta, koska liikkeen eteen oli parkkeerattu vanha, mintunvihreä, kukkakuvioin maalattu camperpaku. Aikani pyörittyäni mä päätin ostaa termosjuomapullon, sillä Eetu oli kai urheilullinen. Mä tiesin niiden käyneen Ellan kanssa joskus lenkillä.


”Haluatko tämän lahjapakettiin?” hippinainen tiskin takana kysyi hymyillen leveästi tupakan kellastamat hampaat vilkkuen. Mä nyökkäsin vaisusti ja kiristin suupieliäni.

”Kyllä, kiitos.”

Nainen pakkasi lahjapakettiin termospullon, joka oli tummanvihreä, mattapintainen, ja jonka alaosassa oli riutuneiden tundrakuusien siluetteja. Ehkä se oli tarpeeksi neutraalin värinen Eetulle. Muut vaihtoehdot kun olivat ruusukultainen ja sateenkaarenkirjava.

Mulle sen väri oli kaikkea muuta kuin neutraali. Mun silmissäni sen väri symboloi kateutta.

Koska vaikka mä en uskaltanut sanoa sitä Ellalle, enkä varmaan kenellekään muullekaan, itselleni mä sentään pystyin sen myöntämään.

Mä olin mustasukkainen.

2021/12/22 - 2 - Secret Santa Pullo10
Joulupukki
Joulupukki

Viestien lukumäärä : 21
Join date : 19.09.2017
Karma : 1

Hanne, Ella-Amalie, Sonia, Matias B., Nita, Emilie, Bert and Eetu tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

2021/12/22 - 2 - Secret Santa Empty Vs: 2021/12/22 - 2 - Secret Santa

Viesti kirjoittaja Joulupukki To 23 Joulu 2021, 13:01

Lahja Hannelle

Enää kaksi lahjaa oli jäljellä säkin pohjalla ja pukki päätti päästää itsensä helpolla, nostamalla pienemmän paketin ensin esiin.

”Oikein hyvää joulua Hannelle”, joulupukki luki ääneen lahjapaketin kyljessä olevasta joulukortista.

Tummaan asuun pukeutunut nuori nainen nousi ylös sohvalta ja käveli joulupukin luokse hakemaan lahjansa. Hanne kerkesi juuri vastaanottamaan pakettinsa sekä kääntymään ympäri, palatakseen takaisin omalle paikalleen, tutun äänen saadessa tämän pysähtymään aloilleen:

”Miksei muuten kukaan ole istahtanut pukin polvelle?”

Kaikki kääntyivät samaan aikaan katsomaan kommentin heittänyttä nuorta miestä, joka oli juuri itsekin käynyt pukin luota hakemassa lahjansa. Kenties mies oli juurikin odottanut kommenttinsa heittämistä, oman vuoronsa ohitettua.

”Eikös se olisi ihan kohtelias tapa?”, Eetu jatkoi virnuilevasti.

Pukki huomasi Hannen sekä vitsiniekan vaihtavan hyvinkin kiusoittelevia katseita keskenään. Kyllä tuollaisia katseita oli pukkikin joskus vaihtanut ja tiesi niiden tarkoituksen. Kenties Hanne tunsi nyt olonsa velvolliseksi istahtaa todella pukin syliin, kun idea oli ilmaan heitetty. Mustahiuksinen nainen ei kuitenkaan tehnyt elettäkään liikkuakseen eteen- tai taaksepäin.

”Noh vaikka pukki siitä kyllä kovasti tykkäisikin, eivät taida vanhat polvet olla enää samaa mieltä”, joulupukki heitti huumoria takaisin vastaukseksi.

”Sun olisi Eetu pitänyt, kun mahdollisuus vielä oli”, Hanne hymyili ja palasi lopulta takaisin omalle paikalleen. Hanne tunnusteli käsissään olevaa neliskulmaista pakettia ja lahjapaperin rapina hiljensi kaikki odottamaan sen sisällön paljastumista.

”Aivan uskomattoman upea…”, Hanne henkäisi yhdellä uloshengityksellä kaikki sanat ulos. Nainen oli silminnähden onnellinen ja samaan aikaan kiitollinen.

”Tämän valokuvaustaidon tunnistaisi missä vain”, Hannen vieressä istuskeleva Ella-Amalie huomautti ja väläytti kauniin hymyn Nitan suuntaan.

”Voi kiitos”, Hanne sai sanattomana vielä puhistua ulos, katsoen vuoron Nitaa ja vuoron joulupukkia. Kenties Hanne ei tiennyt, pitikö hänen edes kiittää tonttuja vai itse valokuvaajaa…

Nita kirjoitti:
2021/12/22 - 2 - Secret Santa Sona_joulu
Kuvan saa ladattua täältä <3
Joulupukki
Joulupukki

Viestien lukumäärä : 21
Join date : 19.09.2017
Karma : 1

Jassu, Hanne, Sonia, Matias B., Astlyr, Emilie, Bert and tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

2021/12/22 - 2 - Secret Santa Empty Vs: 2021/12/22 - 2 - Secret Santa

Viesti kirjoittaja Joulupukki To 23 Joulu 2021, 13:21

Lahja Sonialle

Viimeisenä säkin pohjalle oli kätketty pahvilaatikko, jonka sisältä pilkotti pukin vanhoihin silmiin läpinäkyvää sellofaania sekä koristeellista lahjanarua. Pukki ymmärsi avata pahvilaatikkoa säkkinsä sisällä ja nostaa esiin sellofaaniin käärityn lahjan, jonka näkeminen lämmitti vanhan miehen sydäntä.

”Mitä parhahinta joulua Sonialle…” Kaikui miehen sanat samalla, kun kädet nostivat lahjan kaikkien silmien eteen. Ihailevat huokaukset, ympärillä olevien ihmisten huulilta, olivat merkkejä muidenkin seurassa olevien sydämien sulamisesta. Näky oli mitä hellyyttävin.

”Eikä…” Pienoisen sekä hieman kasvoiltaan peippomaisen naisen kädet nousivat suun eteen. Nainen punastui poskiltaan ja laski kätensä rinnan päälle. ”Minulleko?”

”Kuka..?” Sonia ehti alkaa kyseenalaistamaan, katseen kiertäessä ympärillä olevaa ihmisjoukkoa läpi.

”No pukki ja tontut tietysti”, joulupukki vastasi, hekottavalla naurulla säestäen.

”Tuleppas nuori nainen hakemaan tämä, ennen kuin pukin vanhat kädet pudottavat tämän…”

Sonia nousi sohvalta seisomaan ja kipitti nopeasti noutamaan lahjan pukin käsistä. Nainen nosti läpinäkyvää pakettia silmiensä tasolle ja etsi kuumeisesti korttia, josta voisi saada selville oman Secret Santansa. Etsintä tuotti tulosta ja nainen punastui entisestään. Katseet kohtasivat sohvalla istuskelevan nuorukaisen kanssa.

”Eiiikä…?” Matias naurahti tahattomasti ääneen, ymmärtäessään vaihdetut katseet.

Eetu kirjoitti:Sonia.

Mulla ei ollut pienintäkään aavistusta, kuka tää nuori nainen edes oli. Olinhan mä nähnyt hänet puuhailemassa hevosensa kanssa joskus ja jouluna, moikkaamassa iloisesti jokaiselle vastaantulijalle ja auttamassa ihan ketä hyvänsä, kuka tarvitsi apua. En ollut varmaan koskaan nähnyt yhtä pirtsakkaa ja nauravaista tyyppiä kuin hän. Mä olin häntä aika monta päätä pidempi, mutta musta tuntui, että hänen persoonansa oli mua joku miljoona kertaa suurempi.

Miten hitossa tollaiselle ihmiselle keksii lahjan, joka olisi hänen väärti?

Mä yritin hieman salakavalasti kysellä ympäri tallia, millainenkohan toi Sonia on ja mistäköhän se tykkäisi. Sain kuitenkin salamyhkäisyyteni palkkioksi lähinnä "luovuta ennen ku edes alotat, sillä on jo poikaystävä"-tyylisiä heittoja, joihin mutisin jotain "emmä semmosta", ennen kuin karkasin paikalta. En mä nyt tollasia juoruja halunnu liikkeelle. Ellalta kuulin, että Sonialla oli "rahallisesti kaikki ihan hyvin", joten mitä ihmettä mä keksisin ihmiselle, jolla on jo kaikkea?

Mut sit mä keksin. Kirjaimellisesti.

Yön pimeinä tunteina kymmenen tunnin työpäivän jälkeen (en olisi eläessäni uskonut sellaiseen jouluruuhkaan) mä googlasin, miten piparkakkutalo tehdään. Olin ostanut lähimarketista pari taikinapalaa ja leivinpaperia, sillä ilmeisesti sellaisten avulla kuviot leikattiin. Mä en nimittäin mihinkään valmistaloon tyytyisi. Sonia vaikutti ihmiseltä, joka ansaitsisi ja arvostaisi jotain parempaa.

Niinpä mä väänsin omin pikku kätösin ekan piparkakkutalon. Siinä oli talon lisäksi vähän metsää, pipariukko ja piparinainen sekä niiden hevonen – Sonian perhe. Mä olin siitä niin ylpeä, et mun oli pakko lähettää siitä kuva Whatsapissa perheryhmään kello kahdelta yöllä. Ilmeisesti viihteellä ollut siskoni vastasi about tuhat itkunauruhymiötä ja "ootko kännissä", mutta seuraavana aamuna sain eritoten äidiltäni ison kannustuksen. Olin mä tuotokseeni oikeastaan aika tyytyväinen, vaikka olinkin vähän polttanut piparihevosen. Sekin johtui epätasaisesti paistavasta uunista enemmän kuin musta.

Leikkasin hopeista pahvia piparkakkutalon alle lautasen ja käärin talon hahmoineen sellofaaniin niin nätiksi kuin osasin. Silmäillessäni tuotostani totesin, että ehkä mulla oli lahjoja johonkin muuhunkin kuin jääkiekkoon ja suunsoittamiseen. Toivottavasti Sonia ilahtuisi lahjasta yhtä paljon kuin mä sen tekemisestä.

Mitä parahinta joulua Sonialle toivooo Eetu! 2021/12/22 - 2 - Secret Santa 2764

2021/12/22 - 2 - Secret Santa Img_9510

Hyvää joulua ihan jokaiselle shelyesiläiselle!
Joulupukki
Joulupukki

Viestien lukumäärä : 21
Join date : 19.09.2017
Karma : 1

Jassu, Hanne, Sonia, Matias B., Nita, Emilie and Bert tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

2021/12/22 - 2 - Secret Santa Empty Vs: 2021/12/22 - 2 - Secret Santa

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa