Shelyesin Foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

3.10.2020 (HAP #2) Lauantain yleisvakkari

Siirry alas

TarinaTempaus2020 - 3.10.2020 (HAP #2) Lauantain yleisvakkari Empty 3.10.2020 (HAP #2) Lauantain yleisvakkari

Viesti kirjoittaja Jassu Pe 09 Loka 2020, 10:45

HeA+ Lauantain yleisvakkari # 2
3.10.2020 - koulutunti, vastalaukka

Muistakaa merkitä omaan rästilistaanne osasuoritus näille merkeille:


Osallistujat
Joona - Theo
Katya - Jätkä
Maksutilanne ja tuntiarkistot Docsissa

Kehys
Tunnin kuvaus: Alkukäynnit. Verryttely kevyessä ravissa molempiin suuntiin, pääty-ympyröillä myötä- ja vasta-asetuksen työstämistä. Ympyräkahdeksikolle ravissa, siellä asetuksen ja taivutuksen työstämistä. Välikäynnit. Takaisin ympyräkahdeksikolle, ensimmäinen laukkatehtävä: ympyräkahdeksikko myötälaukassa, laukanvaihto ympyröiden risteyksessä käynnin kautta. Toinen laukkatehtävä: Ympyräkahdeksikon toinen puoli myötälaukassa, ei laukanvaihtoa vaan toinen puoli vastalaukassa. Asetusta ympyrän sisälle, jotta hevosen ulkokylki kunnolla venyy. Sama tehtävä toisensuuntaisessa laukassa. Kolmas laukkatehtävä: ympyräkahdeksikon toinen puoli vastalaukassa. Laukanvaihto ympyröiden risteyksessä käynnin kautta vastalaukkaan, eli molemmat puolet mennään vastalaukassa. Kevyttä ravia loppuverryttelyksi uralla molempiin suuntiin ja loppukäynnit.

Joona – Theo:
Theo oli tänään todella hyvin kuulolla, ja Miriamin tämänpäiväinen valmennus taisi mennä kohdaltanne hyvin hymystä päätellen. Ruuna taipui hyvin molempiin suuntiin eikä vasta-asetuskaan tuottanut ongelmia. Vastalaukka ympyrällä vaati hieman hakemista, sillä se ei ilmeisesti ollut tehtävänä hevoselle tutummasta päästä. Theo olisi melkein suorittanut laukanvaihdot mieluummin askeleessa, mutta käyntisiirtymän kautta sait hevoseen hyvin napakkuutta ja se oli hyvin avuilla läpi tunnin. Ympyräkahdeksikkoa vastalaukassa kannattaa työstää vielä omalla ajalla, Theo vaikutti ainakin tänään olevan aavistuksen vino (ehkä lihasjumia tai väsymystä rankasta kouluvalmennuksesta?) ja vastalaukan työstäminen olisi  suoruutta ajatellen hyvää treeniä.

Katya – Jätkä:
Jätkän laukka on kehittynyt todella paljon Shelyes-uranne aikana. Suokki oli heti alusta saakka hyvin pohkeen edessä ja takaosa polki hyvin alle kaikissa askellajeissa – hienoa! Rungosta taipuminen saisi tulla hieman helpommin, joten sitä kannattaa omaharjoittelussa vaikka ylikorostaa, jotta Jätkä notkistuisi – nyt kunnollinen taipuminen oli hieman työstämisen takana. Vastalaukkatehtävät sujuivat todella hyvin, ja istuit itse tänään erityisen hyvin keskellä hevosta. Vastalaukkaympyräkahdeksikolla Jätkä vähän hämmentyi että ”oletteko oikeasti tosissanne”, ja laukanvaihtoja vastalaukkaan kannattaa ottaa ehdottomasti mukaan omaan treeniin, jotta saat rutiinia rikottua ja haastettua itseäsi ja hevosta epätyypillisillä harjoituksilla.


Maksuvaihtoehdot
a) Tarina
b) Piirros
c) Runo (vähintään 4 säettä)
d) Pikamaksu: vastaa alla oleviin kysymyksiin
3.10. / 1: Tänään ratsastettiin vastalaukkaa ympyräkahdeksikolla. Oliko ympyräkahdeksikko tehtävänä tuttu? Entä sen vastalaukkavariaatiot?
3.10. / 2: Vastalaukka on hyvä tehtävä parantamaan hevosen suoruutta. Onko ratsusi aina ollut suora, vai oletko huomannut puolieroja? Millä tavalla ne ovat mahdollisesti tulleet ilmi?


Maksut tähän topiciin, kiitos! I love you


Viimeinen muokkaaja, Jassu pvm Pe 23 Loka 2020, 23:56, muokattu 1 kertaa
Jassu
Jassu
Tallin omistaja

Viestien lukumäärä : 557
Join date : 01.03.2014
Karma : 17

http://hiirenkolo.net/shelyes

Joona tykkää tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

TarinaTempaus2020 - 3.10.2020 (HAP #2) Lauantain yleisvakkari Empty Vs: 3.10.2020 (HAP #2) Lauantain yleisvakkari

Viesti kirjoittaja Joona Su 11 Loka 2020, 22:00

3.10.2020
Lauantain yleisvakkari, vastalaukka

Nitan maastakäsittelytunnin ja Miriamin kouluvalmennuksen jälkeen vuorossa oli vielä lauantain vakkaritunti. Ajattelin, että Theo mahtaisi olla jo aika väsynyt päivän ohjelmasta, mutta pitihän se arvata, että kyllä se kenttähevonen jaksaa porskuttaa vielä viimeisekin tunnin. Theo toimi hyvin tänään, se alkoi hieman väsähtää loppua kohden mikä on ihan ymmärrettävää. Loppuravit hölkkäilimme pidemmällä ohjalla ja kaulalla, Theo venytti hienosti eteen-alas ja pärski tyytyväisenä. Huomenna olisi vielä vuorossa Viivi Purolan valmennus puomeilla ja esteillä, hyvin ohjelmantäyteinen viikonloppu siis. Alkuviikon Theo saisi ottaa rennommin, mutta ei täysin vapaata kuitenkaan vaan vähän palauttelevaa liikuntaa raskaan viikonlopun jäljiltä.

TarinaTempaus2020 - 3.10.2020 (HAP #2) Lauantain yleisvakkari Theokoulu

Merkintä 10, #TarinaTempaus2020 / Aloituspäivämäärä 1.10.2020
Joona
Joona

Viestien lukumäärä : 85
Ikä : 34
Paikkakunta : Svolvær, Nyby
Join date : 25.11.2017
Karma : 1

Catu, Ella-Amalie, Aurora and Nita tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

TarinaTempaus2020 - 3.10.2020 (HAP #2) Lauantain yleisvakkari Empty Vs: 3.10.2020 (HAP #2) Lauantain yleisvakkari

Viesti kirjoittaja Katya To 22 Loka 2020, 21:26

Voihan Saapas
03.10.2020 - lauantain yleisvakkari

”Voi perkele”, kirosin suomeksi kun yritin saada mun ratsastussaappaan vetoketjua kiinni. Lauantain yleisvakkarin oli määrä alkaa kymmenen minuutin päästä, eikä mun vasemman saappaan vetoketju liikahtanu milliäkään. Liv oli halunnut käydä kävelyttämässä Jätkää ennen tuntia ja oli onneksi lupautunut varustamaan sen mulle valmiiksi. Hevosen hoitajana se oli pelastanut mun päivän monesti, enkä todellakaan katunut hänen pestaamistaan. Me tultiin muutenkin hyvin toimeen sen kaa. Se oli fiksu ikäisekseen, jonka vuoksi myönnyin ottamaan alaikäisen Jätkän hoitajaksi.
”Tarviitsä apuu?” Sonia kyseli multa. Katsoin blondia kohti joka oli jo nousemassa sohvalta ja tuli mun luo. Se kokeili liikuttaa vetoketjua tuloksetta. ”Ei se kyllä mihinkää liikahda.”
Mä nielin tappioni ja nyhdin saappaat pois jalasta. Viisi minuuttia aikaa tunnin alkuun, eikä mulla ollut kenkiä. Toki mulla oli tennarit, mut Jassu ei varmaan kauheesti innostuis ajatuksesta.
”Minkä kokonen jalka sulla on?” Sonia kysyi.
”38”.
”Mulla on sulle saappaat!” Sonia hihkaisi ja riensi hakemaan omat saappaansa. Sain sujautettua ne jalkaan ja ne sopi lähes täydellisesti. Mun päivän toinen sankari.
”Kiitos, pelastit mun päivän!” kiittelin.
”Ratsastustunnin oikeestaan, mut hyvä et kelpaa.” nainen vinoili mulle takasin.
Mun olisi vietävä saappaat suutarille, mutta nyt mulla oli kiire tunnille.

Kävelylenkin ansiosta Jätkä tuntui hyvätä ja vetreältä heti alkuun. Sillä oli myös menohaluja normaalia enemmän. Liekö maahan satanut ensilumi vaikuttanut senkin mielialaan. Ratsastettiin Joonan kanssa alkuverkat peräkkäin ja välillä vierekkäin ja juteltiin tulevista mestaruuskisoista. Meille oli kehkeytynyt välillemme leikkimielinen sota kilpailuiden suhteen ja keskustelumme koostui kevyestä kenttävittuilusta.
”Noniin höpinät sikseen ja aletaan hommiin”, Jassu huikkasi kentän laidalta. ”Ravailkaa kenttää ympäri, päätyihin ympyrät ja keskittykää myötä- ja vasta-asetuksiin.”
Ei ollut Jätkä enään niin vetreää poikaa, kun yritin asettaa vasten. Jassun mielestä se kaipasi enemmän jumppailua ja mä olin täysin samaa mieltä. Kahdeksikolla Jätkä taisi saada vähän paremmin kiinni ideasta ja tuntui hieman kevyemmältä asettaa ja taivuttaa.

Laukkatyöskentelystä Jassu antoi paljon kehuja, ja huomasin itsekin meidän kehityksen. Sonian saappaat alkoivat pikkuhiljaa hiertämään kantapäissä, jonka vuoksi jalan liikuttaminen ees taas laukka-apuja antaessa tuotti hieman vaikeuksia. Asiaa ei yhtään helpottanut se, että Jätkä meinasi koko ajan vaihtaa laukan, kun tultiin kahdeksikon toiselle ympyrälle. Hetken aikaa jankattua sieltä kuitenkin löytyi ihan siedettäviä muutaman askeleen vastalaukkapätkiä. Vastalaukka-laukanvaihtotehtävä oli Jätkälle ihan utopiaa, joten muutaman(kymmenen) yrityksen jälkeen totesin, ettei tästä tule tänään yhtään mitään. Olin kuitenkin yleisesti ottaen tyytyväinen tämän päivän tuntiin, joten talutin ruunan hymyissä suin talliin.

//Merkintä 2, #TarinaTempaus2020 / Aloituspäivämäärä 22.10.2020
Katya
Katya

Viestien lukumäärä : 70
Ikä : 28
Join date : 07.11.2017
Karma : 1

Joona, Elisa and Nita tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

TarinaTempaus2020 - 3.10.2020 (HAP #2) Lauantain yleisvakkari Empty Vs: 3.10.2020 (HAP #2) Lauantain yleisvakkari

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa