Stellan päiväkirja

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Stellan päiväkirja

Viesti kirjoittaja Jassu lähetetty Ti 17 Kesä 2014, 06:24

Brynhild Snøbær
"Stella"

vuonohevostamma
hoitajana Aiya
omille sivuille

Viimeinen muokkaaja, Jassu pvm Ma 23 Kesä 2014, 19:26, muokattu 1 kertaa

Jassu
Admin

Viestien lukumäärä : 130
Ikä : 20

Näytä käyttäjän tiedot http://hiirenkolo.net/shelyes

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Stellan päiväkirja

Viesti kirjoittaja Jassu lähetetty Su 22 Kesä 2014, 19:20

Aiyan hoitotarina oli laitettu väärään paikkaan:

Aiya kirjoitti:Äitini parkeerasi automme Shelyesin parkkipaikalle siksi aikaa, kun nousin ulos autosta. Heitin tallireppuni olalle ja työnsin auton oven kiinni. Nostin vielä kättä hyvästiksi, kun katsoin autoamme, joka kaarsi moottori jylisten pois parkkipaikalta. Huokaisin syvään. Tänään olisi ensimmäinen tallipäivä Shelyesissä ja tiesin, että päivästä tulisi jännittävä ja mielenkiintoinen. En malttanut enää odottaa, että näkisin Stellan ensimmäistä kertaa ja muut tallilaiset.

Kävelin reippain askelin päärakennuksen ohi isoon talliin. Heti ensimmäisenä talliin päästyäni korviini kantautui ullakolta iloista naurua. Siellä siis majailivat Shelyesin pahikset. Astelin hieman epäröiden ullakolle vieviä portaita pitkin ja määränpäähän saavuttuani kaikki hiljenivät ja tuojottivat minua, kuin ulkoavaruudesta tullutta alienia.

- Moi! Mä oon Aiya ja hoidan täällä Stellaa, hihkaisin ihmetteleville tallilaisille.
Hetken päästä alkoikin nimien huutelu ja kuka hoitaa ketäkin täällä Shelyesissä. Esittelykierroksen jälkeen heitin tallireppun lokerooni ja aloimme jutella kaikenlaisesta. Jutustelun jälkeen päätin lähteä Stellan luokse, sillä enhän minä ollut nähnyt sitä tänään vielä kertaakaan.

- Stella, vihlesin tammalle, joka hörsti uteliaana korviaan. Sitten se tuli innokkaana luokseni. Rapsutin Stellaa otsasta samalla kun se hamusi hupparini taskua.
- Kyllä vain, siellä on sinulle namipala, sanoin hymyillen ja kaivoin sokerinpalan taskustani, jota tarjosin sitten lopuksi Stellalle. Tamma otti sokerinpalan kämmeneltäni ja mutusteli sen suuhunsa, hamuten lopuksi taas lisää herkkuja.
- Valitan, mutta enempää ei ole, sanoin Stellalle ja taputin sitä kaulalle.

Katsoin puhelimestani kelloa ja huomasin sen olevan aivan liian paljon. Olin saanut jopa äidiltäni viestin, että hän on tulossa jo hakemaan minua. Annoin mojovan suukon Stellan sieraimille ja lupasin sille, että tulen takaisin mahdollisimman pian. Sitten lähdinkin jo kiireistesti hakemaan tallireppuani. Sanoin hoitajille hyvästit ja menin parkkipaikalle, jossa äiti jo odottikin minua. Huokaisin haikein mielin, kun talli katosi taaksemme. Aika oli mennyt liian nopeasti. Ainakin ensi kerralla varaisin enemmän aikaa tallilla oleskeluun.

Jassu
Admin

Viestien lukumäärä : 130
Ikä : 20

Näytä käyttäjän tiedot http://hiirenkolo.net/shelyes

Viesti kirjoittaja Sara lähetetty Ke 25 Helmi 2015, 00:25

♡ Maanantai 23. helmikuuta

Levitin luistimeni kuivumaan eteisen lattialle ja otin pienen puhelimeni kaapin päältä. Olin saanut uusia viestejä ja katsoin mitä oli tullut.
IiäS: "Hei sä pääsit Stellalle hoitajaks!"
Naurahdin riemusta ja vastasin: "No jo oli aikakin! Kysyn voinko tulla tallille jo tänään!"
Koikkelehdin keittiöön ja huudahdin äipälle uutiseni.
"Mene sitten huomenna katsomaan sitä ponia kun on ratsastustuntikin, nyt on jo aika myöhä", äiti vastasi. Hieman pettyneenä kuljin huoneeseeni chattailemaan Iiässän kanssa.

♡ Tiistai 24. helmikuuta

Olin aivan eritavalla innoissani tallille menosta kun tavallisesti tiistaisin, vaikkei siellä mitään uutta odottanutkaan - samat hevoset, samat tyypit, samat tunnit. Minä olin nyt jotain uutta, en enää tavallinen vakkarituntilainen, vaan hoitaja! Hienoa. Tallilla meninkin ensimmäisenä tarhalle moikkaamaan Stellaa, joka tarhaili jo isoksi kasvaneen varsansa kanssa pihaton edustalla. Silittelin suloista tammaa, ja mietin kaikkia hauskoja juoruja aamutalleista, mitä olin muilta tallilaisilta kuullut. Houkuttelin kaksikon pihattoon yhteiseen, isoon karsinaan ja etsin vuonisten harjalaatikot. Vietin pitkän tovin parivaljakkoa harjaten. Stella oli oma tavallinen itsensä ja seurasi minua tarkkaan. Välillä se koitti epäilyttävästi hivuttautua ovea kohti, mahtaisinkohan saada livahtaa pois, mutta naurahtaen kutsuin tamman takaisin sanoen:
"Älä opeta pikkuiselle huonoja tapoja, pöhkö."

Kun olin päästämässä vuonikset takaisin tarhaan, Iiäs pöllähti pihattoon.
"Moikka!" sanoimme ja juttelimme niitä näitä.
"Mulla alkaa tunti kohta", sanoin.
"Joo, mä jään laittamaan Dimonaa vikaa tuntia varten", Iiäs vastasi ja lähti saalistamaan pilkullista ponia tarhan peränurkasta. Minä tallustin isoon talliin selvittämään, millä heppasella ratsastaisin tunnilla - Vinjalla. Muistinkin jo, missä rauhallisen tamman tavarat olivat, ja pistin sen kuntoon. Tuntikaverini Lilli harjasi Lucasta saman hoitopuomin äärellä.
"Mä pääsin viimein hoitajaksi", kerroin Lillille, josta oli vuoden mittaan kuoriutunut ihan mukava likka - ei tyttö ollut enää lähellekään niin ujo, kuin aluksi.
"Onnea sulle", tyttö vastasi. "Mulla ei riittäisi aika."

Tunnilla harjoittelimme kouluratsastuksen saloja ympyrätyöskentelyn kautta, harjoittelimme lisäämistä ja kokoamista ja siirtymisiä ympyrällä. Vastalaukkaakin saatiin kokeilla, mutta se ei ihan onnistunut - harjoittelua vaan lisää. Vinja oli tavalliseen tapaansa oikein luottoratsu, ja meidän tunti meni hyvin. Loppuverkoissa kyselin Lilliltä, miten tunti meni.
"Kunhan Lucas sai moottorinsa käyntiin ja keskityin tekemiseen niin ihan hyvin meni", Lilli vastasi. "Sulla?"
"Vinja on tämmönen luottoratsu, että ihan kivasti meni."

Kun minä sain Vinjalta varusteet pois ja Inga Dimonansa tunnille, tyttö näytti minulle tallin yläkertaa, jonne en ollut vielä pelkkänä tuntiratsastajana uskaltautunut.
"Täällä onpi tallilaisten valtakunta, ja tosta voi valita kaapin itselleen", Iiäs selitti ja istahdimme taukotilan sohvalle.
"Toisinaan täällä meno on aika järkyttävääkin, mutta yksinkertaisesti parasta", tyttö kertoi naurahtaen muistoilleen. Niitä olisi pian minullakin.

♡ Sara & Stella ~ 1.

Sara

Viestien lukumäärä : 41
Ikä : 18

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti kirjoittaja Sara lähetetty To 26 Helmi 2015, 15:58

♡ Torstai 26. helmikuuta

Jatkuva suojakeli sai rännit lorisemaan ja lumen painumaan, mikä ei miellyttänyt minua - en tahtonut jäiden vielä sulavan. Luistelu hallin tungoksessa mailattomilla vuoroilla ei houkuttanut ja potkukelkka tössäsi vähän väliä lumettomaan kohtaan. Pääsin kuitenkin tallille asti ja Inga-Stina siellä pihatolla minua jo odottelikin. Stellalla ja Dinalla olisi illalla molemmilla vain yksi tunti, joten olimme päättäneet käydä jo päivällä ratsastamassa. Pihatolla harjasimme ja varustimme ponimuksemme ja paijailimme liian suureksi kasvanutta Tranea - pikkupoika olisi saanut pysyä pikkuvarsana vielä vähän pidempään. Laiskoina jätimme satulat pihatolle, ilmankin pärjäisi, tammat olivat sen verran kilttejä. Kentällä Trane sai juoksennella vapaana, kun me väänsimme koulua ja leikimme hippasta. Trane tutkiskeli paikkoja ja vain välillä pyöri häiritsevösti emän ympärillä, kunnes joku tuoksu tulvahti leudon tuulen mukana pikku-ukon sieraimiin.

♡ Sara & Stella ~ 2.

Sara

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti kirjoittaja Sara lähetetty La 28 Helmi 2015, 10:24

♡ Lauantai 28. helmikuuta

Tallivintiltä kuului mukavasti pulinaa, ilmeisesti lauantaipäivää oli tallilla viettämässä aika moni joten suuntasin rappusia ylös. Iiäs ja pari blondia nauroivat jollekin, ja kaksi muuta tyttöä istuivat toisella sohvalla hieman eksyneen näköisenä.
"Moi!" sanoin reippaasti ja istahdin Iiässän viereen muiden vastatessa tervehdykseen. "Keitäs te olette?"
"Mä olen Jemina", Iiässän vieressä istuva tyttö sanoi naurunsa seasta.
"Nii, se on Pulle Nah ja mie Inga-Stina", Inga lisäsi ja nauroi. Heh, jotaa insaidläppää taas.
"Sanni", sanoi kuparinväriset hiukset omaava nuori nainen.
"Mä oon Frida", blondi tyttö sanoi toiselta sohvalta. Hänen vieressään istui räväkästi punatukkainen tyttö, joka sanoi:
"Mä oon Pinja, mut kaikki sanoo Piniks."
"Mä oon Sara", kerroin. "Oon Svolværin lukios ykkösel. Heei mä taisin nähä Jemina sut siel penkkareis, mut taisit jäähä jo lukulomalle..?"
"Joo niin jäin", Jemi vastasi. "En kyllä ole kovin innokas lukemaan, ja jatkuvast on jotaa tuntei amiksen puolella. Missäs koulus te muut ootte?"
"Mä oon yläasteel", Pini sanoi.
"Mäkin", Frida sano ja Iiässäkin ilmaisi kuuluvansa siihen joukkoon käden heilautuksella.
"Mä oon jo yliopistossa", Sanni sanoi. "Se vasta on rankkaa opiskelua."
"Mä haluun sitten yliopistoo, opiskelemaan luokanopettajaks, vaik en oo mikää opiskelijaihminen. En vaa tiiä muuta kuvaa ammattia!" naurahdin.

Aikamme juteltuamme Jemina ehdotti maastolenkkiä, ja me kaikki olimme innolla lähdössä messiin. Pini kertoi aloittaneensa juuri Aagen hoitamisen ja Frida Brellan. Tevihän on Jemin oma poni, ja Sanni hoitaa Raffea. Iiäs ja minä lähdimme tallustamaan pihatolle kun muut jäivät talleille.
"Eiköhän Trane ole tarpeeksi vanha jäämään pihatolle vähäksi aikaa, on täällä kuitenkin tuttuja heppakavereita", mutisin Ingalle.
"Joo, omhan se jo vieroitusiässä", toinen vastasi. Otimme ponit sisään pihattoon harjaukseen ja varustimme ne. Stella ihmetteli hieman, kun Trane jäi rohkeana oripoikana pihalle. Lähdimme Iiässän kanssa ratsastamaan kohti tallipihaa ja vuorostaan Trane oli hämillään emänsä lähdöstä.
"Varmasti se siitä rauhottuu", IS sanoi katsellessani ympäriinsä juoksevaa ja hirnahtelevaa orivarsaa.

Talleilla muu seurue oli jo valmiina lähtöön. Matka kului mukavasti rupatellen ja tutustuen. Jotenkin kovin moni oli Suomesta tai Ruotsista tai muualta - minä ihan lofoottilainen alunperinkin. Rakastin näitä maisemia ja keliä, jos vaan pysyisi pakkasella - tämä kaiken sulaminen ei ollut hauskaa. Pikkupakkanen ja suuret hanget oli parasta, samoin kesäisin pidin viileämmästä merisäästä, ne harvat hellepäivät olivat tuskaa. Vasta tänne muuttaneiden mielestä Norjassa on huisan koleaa, no, eivät vaan oo viel tottunnu meri-ilmaan ja tuuleen.

Me kuusi saavuimme reilun tunnin päästä tallin pihaan.
"Oli kiva maastoilla, mennään toistekin!" hoimme toisillemme. Trane ja Stella olivat riemuissaan nähdässään toisensa, ja Stella kiirehtikin poikansa luo tarhaan heti, kun päästin sen irti. Puuhailimme Stinan kanssa hetkin vielä pihatolla järjestellen varustehuonetta ja lakaisimme käytävänkin. Lähtiessämme kävelemään näin Lokan pienessä tarhassa erillään muista.
"Mitäs Loka tuolla?"
"Se ontuu", Iiäs sanoi. "Se on ontunut jo kauan. Se taitaa olla nyt 21."
"Mutta eihän se paljoa ole", tuhahdin. "Toivottavasti poika paranee. Mäkin haluisin vielä joskus hoitaa sitä - Loka on kuulemma niin ihana", sanoin haaveillen.
"Joo, just semmonen arka, kiehtova poni, jonka luottamuksen voittamisen jälkeen kaikki on niin ihmeellistä, voi ratsastaa ilman varusteita pelloilla ja se luottaa täysillä. Se on aivan mielettömän ihana, on sääli jos se ei tuosta parane", Iiäs kertoili muistellen vanhaa hoitsuaan. "Kaipasin kuitenkin nuorempaa ja reippaampaa ponia."
"Mulle semmonen maastoilu olisi just niin perfect", huokaisin kun saavuimme pojan tarhalle. Loka muisti Stinan ja tuli aidalle hänen silitettäväkseen, mutta uskalsi tulla minuakin nuuhkaisemaan.
"Loka ei edes ole ollut mun tuntiryhmässä koskaan, mutta oon mä sillä kerran pari saanut mennä", sanoin.
"On tämä herra vaan niin ihana", Inga sanoi silittäen harmahtavaa turpaa.

♡ Sara & Stella ~ 3.

Sara

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti kirjoittaja Sara lähetetty Ma 16 Maalis 2015, 20:03

♡ Maanantai 16. maaliskuuta

Kevään tuoksun mä tunnistan
Auringon näen paistavan
Se lämmittää, hangilla leikittelee
Ja tuuli hiuksiain hyväilee

Vaan siellä täällä nään pälviä
Mut taivaalla ei ole pilviä
Aurinko nousee ja mailleen laskee
Taivaan kauniiksi maalailee

Linnun laulu kevään ensimmäinen
Villatupsut talvikarvan tiputtajien
Valkea, pehmeä pajunkissa
Iloiset lapset hangessa

Kaikkialla on liukasta ja jäätä
Vaan ei kukaan voi olla rakastamatta kevätsäätä
Kuraa ei huomaa kun aurinko paistaa
Tummat lasitkin piilosta esiin saa kaivaa

Hevonen pöllyää kun sukaa pyörittää
Talven villaa oikeesti riittää
Ja kentälläkin on maa ihan jäinen
Niin heppakin kulkee kuin umpipäinen

Maastossa pellolla hanki kantaa
Vaan hepan kaviot siihen uppoaa
Laukkaan silti vaihdetaan
Ja kevään hetkestä nautitaan.

♡ Sara & Stella ~ 4.

Sara

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti kirjoittaja Sara lähetetty Ma 06 Heinä 2015, 10:16

♡ Maanantai 6. kesäkuuta

Kylmä ja hyinen alkukesä, kun joka päivä piti vetää paksu huppari ja tuulitakki niskaan, alkoi viimein väistyä lämpimien ilmojen tieltä. Olinhan heittänyt talviturkkini jo ajat sitten, mutta nyt vasta alkaisi hyvät uimakelit. Eihän vesi lämmennyt näillä korkeuksilla kovinkaan lämpimäksi, mutta olin tottunut siihen. Jääreenit oli tauolla, mutta kävin edelleen sisäreeneissä. Huilutunnitkin oli kesätauolla. Kaikki oli rennompaa.

Aurinko paistoi tänään mukavasti kun fillaroin kohti tallia ja pihattoa, jossa Stella-tamma asui. Stinakin oli sanonut tulevansa tänään tallille, missä usein pyörimmekin yhdessä. Olin jo ehtinyt ottaa Stellan sisälle hoidettavaksi, kun Stina saapui.
"Mentäskö taas vaihteeksi maastoon?" kysyin. Stina nyökytteli ja jatkoi:
"Ootan että päästäisiin uittamaan!"
"No samaa sanon minä, rakastan vettä ja uimista!"

"Mennäänkö Kongstindanin vuoren juurelle? Tehää joku pieni lenkki ja tullaa takasii", Stina ehdotti.
"Joo, mennää vaa."
Hain Stellan suitset pienen pihattotallin varastotilasta ja puin ne tamman päähän. Inga-Stinakin oli jo valmis Dinan kanssa joten kävelimme ulos metsäpolun alkuun.
Matalahkojen havupuiden metsä ympäröi meidät kapean metsäpolun kulkijat. Juttelimme mukavia.
"Tänne tulee aina joka kesä niin paljon turisteja", huokaisin. "No, ainakin ihmisillä on töitä museoissa ja opaskierroksilla, ja leirintäalueellakin menee hyvin."
"Niinpä, ei kaikki pelkällä kalannostolla elä", Iiässäkin totesi. "Mutta toisinaan mökkien vuokralaiset pitää yömyöhään meteliä, mikä raivostuttaa.."

Metsäpolulta oli kauniit maisemat suurelle, kirkasvetiselle järvelle, jota jyrkkärinteiset vuoret ympäröivät. Polku kiemurteli mahdollisimman tasaisilla kohdilla. Vuorenrinteellä kasvoi metsää vain ihan rannassa, kasvusto matali äkkiä ylemmäs mentäessä, mutta hevosella sinne olisi vaikeaa mennä. Aika kului rantaa ihaillessa.
"Tässä on tasaisempaa, ravataanko?" IS kysyi.
"Joo! Paluumatkalla voidaan laukata lähempänä tallia, siellä on leveämpi tie", ehdotin.
Niin nostimme ravin ja pian tulikin kääntymisen aika, matka nääs meni aika sutjakkaan ravissa. Palailimme samaa reittiä, annoimme hevosten purkaa energioitaan. Äsken pitkälle tuntunut polku loppui äkkiä ja nostimme laukan leveämmän tien alussa.

Pitkään eme ehtineet kirmata, kun hiljensimme käyntiin. Ei voi ihan tallille asti laukata, loppukäynnit pitää muistaa. Hevoset hörisivät tyytyväisinä, taisi olla päiväheinät pihatolla odottamassa.
"Onkos sulla kesätöitä", IS kysyi kun harjailimme ratsujamme.
"Joo, olin pari viikkoa dementiakodilla vanhusten seurana. Oli ihan mukavaa! Ne tosin unohti kaiken tosi äkkiä", naurahdin.
Jätimme pollet nauttimaan heinistään ja lähdimme kotia kohti.

♡ Sara & Stella ~ 5.

Sara

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti kirjoittaja Sara lähetetty Su 17 Huhti 2016, 01:13

♡ Hiihtolomaleiri 6-8. maaliskuuta 2015

Hankilaukkailun riemuja Saran&Stellan sekä Suvin&Allin seurassa.

♡ Sara & Stella ~ 6.

Sara

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla: