Shelyesin Foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde La 19 Syys 2020, 11:36

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Vihko

Lukeminen kielletty pojilta ja aikusilta!!! HUOM!!!!
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Jassu, Lilja and Aurora tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde Ti 06 Loka 2020, 19:53

✎ Luvatonta tiedustelutoimintaa
tiistaina 06. lokakuuta 2020

Kaulaliina ja pipo. Kaulaliina ja pipo.

Kaulaliina ja pipo.

Kaksi asiaa mitkä piti muistaa ostaa. Kaulaliina ja pipo.

Isän antama seteli poltteli taskussa, kun risteilimme Sandran kanssa Amfin H&M:ssä edestakaisin. Kauppakeskuksen lämmin ilma tuntui mukavalta poskissa, jotka olivat ehtineet jo kylmettyä käveltyämme koko matkan kauppakeskukseen koululta. Sade ja kylmä viima olivat saaneet matkan tuntumaan ikuisuudelta. Tai sitten se oli Sandran ainainen paasaus Linnéasta joka tuskastutti matkaa. Linnéasta, hänen uudesta ystävästään joka oli niin hyvä ratsastaja ja niin siisti tyyppi.

"Mä käyn sentään kahden eri ratsastuksenopettajan tunneilla" sanoin rohkeasti. Tottahan se oli, että potentiaali kehittymiseen oli suurempi, kun sai kahta eri näkökulmaa omaan harrastukseensa.
"Niin mut Linnéa käy kahdesti viikossa tunneilla" Sandra ylpeili ja pyöritteli tikkaria suussaan.
"Me tehtiinkin vats-VASTAlaukkaa viimeeks tunnilla."
"No ette oo tehny" hän nauroi räkäisesti kommentilleni. En edes kehdannut katsoa Sandraan päin, sillä tiesin hänen pyörittelevän silmiään minulle. "Vastalaukka on jotain kolme vuotta ratsastaneiden tehtävä. Sä et ikimaailmassa oo sillä tasolla et tekisit vastalaukkaa. Ethän sä saa ees ylläpidettyy laukkaa."
Muistelin viime tunnin fiaskoa. "Hyvin mä menin Wildalla yli kierroksen putkeen laukkaa..." ja jätin kertomatta teon olleen tahaton ja minun sinnitelleen juuri ja juuri kyydissä toisen jalustimen varassa.

Yhtäkkiä Sandra riuhtaisi minut voimakkaasti sivuun mallinukkien taakse ja painoi päätäni alemmas.
"Nej faen..." Sandra kuiskasi laskien tikkarin suustaan.
"FAEN?? Mistä lähtien sä oot alkanu kiroilla?!"
"Shht, kato tonne. Toi on se jolla oli se sikasöpö valkonen poni" sihisi Sandra, joka osoitti pienikokoista vaaleahiuksista tyttöä. En tiennyt kuka hän oli, mutta hän oli kaunein näkemäni ihminen. Vilkaisin vieressäni olevaan sovituspeiliin. Siirsin jakaustani sivummalle ja kuvittelin itselleni kauniin pitkät silmäripset. Näyttäisinpä minäkin tuolta. Hän oli kertakaikkisen kaunis ilmestys.
"Ai kuka?" kuiskasin.
Sandra tökkäsi kylkeeni. "Huoh, sä et tiiä mistään Shelyn asioista mitään. Toi omisti sen Blondin."
"Eikö toi muka oo blondi?"
"URPO."

Tyttö kääntyi katsomaan meihin päin. Kuin komediaelokuvassa, hetkellisen jäätymisen jälkeen aloimme molemmat tutkimaan suurieleisesti ja isoon ääneen edessämme lojuvaa vaatepinoa "OHHOH MINKÄS SITÄ VALITSISI. VOI KUN ON KAUNIITA... KAUNIITA... rintsikoita?"

Nej faen, kuinka noloa.
Oi hitto.
Nyt mäkin sanoin sen.


Tuo maailman kaunein tyttö kääntyi muiden asiakkaiden tavoin katsomaan meihin, mutta siirtyi nopeasti sivummalle hänen puhelimensa alkaessa soimaan.
Jätimme yököttävät rintsikat sikseen ja seurasimme vaaterekkien varjoissa tyttöä. Yritin kysyä Sandralta mitä olimme oikein tekemässä ja miksi seurasimme tuota enkelikasvoista vaaleaverikköä, mutta Sandra näytti vain napakasti sormea suunsa edessä. Sandra harvemmin ajautui noloihin tilanteisiin, joten tämä ei voinut olla ajautumassa  mihinkään ikävään. Tai yleensä Sandra aiheutti noloja tilanteita ja poistui paikalta minua nopeammin, jolloin minä olin ainoa joka joutui niistä tilanteista kärsimään. Ristin sormeni ja toivoin että niin ei kävisi tällä kertaa.

Kovin lähelle ei kehdannut mennä, joten välimatkankin vuoksi oli vaikea pysyä puhelinkeskustelussa kärryillä. Ihmisiä ja hälinää oli ympärillä paljon, vaateliikkeen aivopesumusiikki pauhasi turhan lujalla ja toppatakki kahisi inhottavasti joka askeleella. Mutta kappas! Sandra pysäytti meidät juuri sopivasti asustehyllyn kohdalle, josta roikkui jos jonkinlaista pipoa ja kaulaliinaa. Koputin sormellani Sandraa ja kuiskasin: "Oisko tämmönen purppura vai tummansininen parempi?"

"Sven voi tehdä mitä lystää"

Se oli ainut lause mitä (ehkä) kuultiin puhelusta. Silmämme laajenivat. Sydän alkoi pomppia innostuksesta rinnassa. Teki mieli napata Sandraa käsistä ja hyppiä tasajalkaa. Ihan kuin oltaisiin oikeita vakoojia! Nyt meillä oli johtolanka! Alkoi kiivas supattelu vaaleahiuksisen tytön lipuessa pois liikkeestä; mistä mahtoi olla kyse? Liittyikö tämä jotenkin ratsastukseen? Mitä Svenillä oli lupa tehdä? Kuka edes oli Sven? TÄMÄ ON NIIN JÄNNÄÄ!!!!

Mutta kuten arvata saattoi, Sandra oli jo laittanut Linnéalle, hänen pikku-pikku-kätyrilleen, viestiä ja Linnéa kertoi Svenin olevan Shelyssä tallityöntekijä (tai ehkä kengittäjä tai joku semmonen joka hengaa siel aina välil t. Linnéa).

"NEJ FAEN, NIILLÄ ON JOTAIN JUTTUA!!!"


Merkintä 2, #Tarinatempaus2020 / Aloituspäivämäärä 06.10.2020.
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Jassu, Beata, Petter, Catu, Hanne, Joona, Ella-Amalie and tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde Su 18 Loka 2020, 15:42

✎ Onnellisen perheen koti
tiistaina 20. lokakuuta 2020

Nainen hieroi hiuksiinsa shampoota ahtaassa vaaleanpunaisessa suihkussa. Hän lauloi Marcus & Martinuksen "Make You Believe In Love" kappaletta, eikä huomannut kun ovikello soi.

Sohvalla tennisottelua seurannut mies nousi pystyyn ja käveli ulko-ovelle.

"Ai hei, Filip ja Maja! Mikä teidät tänne toi?"
Maja ojensi miehelle leipomansa sienipiiraan. "Päätettiin käväistä naapureita katsomassa. Onko vaimonne kotona?"
"Hän on ylhäällä suihkussa. Istukaa alas, tuon teille jotain juotavaa" mies vastasi ja viittasi pariskunnan kädellään peremmälle.

Kolmikko kävi istumaan keittiönpöydän ääreen. Keittiönpöydän alla nukkui punaruskea kissa.

Mies hätisti jalallaan kissan pois ja kohotti rintaansa. "No kerrohan Filip, onko se uusi lehtipuhallin toiminut? Oliko hintansa väärti?"
Filip otti paremman asennon kääntäen päänsä miestä kohti. Hän kertoi lehtipuhaltimensa olevan markkinoiden paras ja että antaisi sen mielellään testattavaksi.

Pyyhkeeseen kääriytynyt nainen saapui keittiöön. "En tiennyt, että meillä oli vieraita. Anteeksi vaatetukseni. Tai sen puute. Mitä kuuluu Maja?" nainen sanoi hiuksiaan rutistellen.

"Kiva nähdä pitkästä aikaa! Hyvää kuuluu, mitä itsellesi?"
"Kiitos kysymästä, meille kuuluu superhyvää. Käytiin eilen Petterin kanssa...-"

"Ei sen nimen pitäny olla Petter."
"Ei niin, mut mä halusinkin vaihtaa sen nimen. Petter sopii paljon paremmin!"


"-... romanttisella illallisella ja hän kosi minua! Ja nyt olen raskaana!"

"Ei se noin mene et jos kosii ni sit oottaa vauvaa."
"Hiljaa nyt."


"Onpa ihana kuulla Astrid!"

"Eiku eiks tää vois olla Mathilde?"
"Miks sil ois sun nimi?"
"Must se sopis hyvin."
"No ihan sama."


Nainen kosketti vatsaansa ja kertoi olevansa suunnattoman rakastunut Petterin kanssa. Petter oli kuulemma komein mies mitä maa päällään kantoi, niin urhoollinen ja välittävä! Hän eläisi onnellisena elämänsä loppuun saakka Petterin kanssa, tekisivät vauvoja ja pussailisivat.

"Hetkonen nyt."
"Mitä?"
"Mikä tää juttu nyt on?"
"Mikä?"
"Onks Petter joku oikee henkilö?"
"Ei?"
"Ooksä ihastunu?"
"En!!!"
"Aha. Jatketaan sit. Mut jätä noi pussailujutut pois, ne ällöttää mua."
"Ookoo."


__________

Kun barbiet oli siivottu pois ja nukkekoti nostettu takaisin kirjoituspöydälle, kävin haaveksien makoilemaan sängylle. Mikä ihana tulevaisuuden näkymä elämä Petterin kanssa olikaan ollut!

Äkkiä Sandra säpsähti.
"Voi juku, unohin ne matskun tehtävät. Näytä sun vastaukset."

Sandra alkoi tonkia kirjoituspöydän laatikosta kouluvihkojani.

"Älä koske!"
"Miks?"
"Mä etin sen sulle!"
"Miks?"
"SIEL ON TARKKA JÄRJESTYS!"

Mutta Sandra oli ehtinyt ensin. Kirjoituspöydän laatikossa oli päällimmäisenä vaaleanpunainen kirjepaperi, jossa luki isoin ja koristeellisin kirjaimin:

Mathilde ♥ Petter

"Hahhahaa!"
"Älä naura. Toi ei oo mikään."
"Mä tiesin että sä oot ihastunu johonkin!" Sandra jatkoi nauruaan ja mätki minua samalla toisella kädellään käsivarteen. "Kuka on Petter??"
Vedin paperin pois Sandran käsistä, rytistin sen ja heitin roskakoriin. "Ei kukaan. Harjottelin kaunokirjoitusta."
Sandra nauroi entistä kovempaa. "Valehtelet! Kerro heti!"

"EN KER-RO!"

"Kysyn sit Linnéalta tietääkse kuka on Petter" kiusoitteli Sandra ja kaivoi puhelimensa taskustaan. "Se tietää kaikki meijän koulun pojat nimeltä."
"Se ei oo meijän koulusta."

Voi muna.

"Mistä sitten?"

Huh, ei se tajunnu.

PING! kilahti Sandran puhelin.

Linnéa kirjoitti:Se on se Shelyn kengittäjä!!! HAHHAH HAHAH HAA!!!!

Supernoloa. Sandra nauroi katketakseen. Kohta kaikki tietäisivät. Kouluun en mene. Ja tallille en todellakaan oo enää menossa tän jälkeen. Mun elämä oli pilalla lopullisesti.

Jätän varmuuden vuoks testamenttina äidillle mun pompulat, Mathiakselle mun nukkekodin - se voi tehä siitä vaikka autokorjaamon ja isälle mulla ei ole mitään käyttökelpoista.

Merkintä 5, #Tarinatempaus2020 / Aloituspäivämäärä 06.10.2020.
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Jassu, Beata, Petter, Catu, Janni, Joona, Ella-Amalie and tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde Su 01 Marras 2020, 11:37

✎ Mörkö saapuu
perjantaina 6. marraskuuta 2020

Aivan merenlaidalle rakennetussa Kjøkkenetissä kävi kova puheensorina.  Perjantai-iltana paikka oli tunnetusti ääriään myöten täynnä, eikä tämä perjantai tehnyt poikkeusta. Oli perheitä, ystäviä, pariskuntia, työseurueita. Puolen metrin kokoinen natiainen juoksi käytävää edestakaisin ja tiskillä kaksi isokokoista miestä kolautti kolpakoitaan yhteen niin, että vaahtoa lensi. Hälinää oli ehkä vähän liikaa makuuni, eikä ravintolan ruokalista huokutellut ruokahalujani sen enempää sillä kaikki hampurilaiset ja pizzat puuttuivat tyystin. Aikuisten ruoka ei ollut niin hyvää. Aikuiset tykkäsivät hienostella syödessään. Yksi pavunvarsi tuohon ja toinen siihen ristiin. Nokare jotain hienoa muussia ja kokonainen sieni. Vau oikeesti.

"Jotain pitää syödä tai jälkiruokaa ei tipu" äiti muistutti.

Lautaselta minua tuijotti kaksi silmää. Tungin suuhuni vastentahtoisesti pieniksi muruiksi leikkaamaani kuningasrapua, jonka isä oli minulle valmiiksi avannut. Hyi, yäk. Ei. En syö. Ä-ää.

"Mathilde saa sitten katsella vierestä kun Mathias saa suklaakakkua jälkkäriksi" tuhahti äiti, joka pisteli näitä jäämeren herkkuja suuhunsa niin nopeasti, että hyvä kun edes nielaisi välissä.

Niin siinä loppujen lopuksi kävi, että koska en saanut syötyä edes sitä yhtä rapua, jäin ilman jälkiruokaa. Pahimmalta tuntui se, että pikkuveljeni Mathias nukahti pöytään ennen kuin sai syötyä suklaakakkuaan loppuun, enkä silti saanut syödä jämiä. Meidän perheessä äidin sana oli laki (oli isänkin, mutta hän ei yleensä komennellut) ja jos sääntöjä ei totellut, niin siitä tuli seuraamuksia. Sääntö oli, että jotain piti syödä. En syönyt. En saanut jälkiruokaa. Katsoin kaihoisasti, kuinka lähes kokonainen suklaakakkupala vietiin takaisin keittiöön muiden lautasten kanssa.

Maha kurnien istuin automme takapenkille poistuttuamme ravintolasta. Katselin ikkunassa valuvia vesipisaroita ja mustaa maisemaa, josta erottuivat vain keltaisten katulamppujen säihke.

Vai hetkinen.

Erottuiko maisemasta sittenkin myös jotain muuta?

Olimme juuri sukeltamassa Svolværin ja Osanin yhdistävään tunneliin, kun katseeni pyydysti jotain mielenkiintoista tienlaidassa kävelytiellä. Ensin se näytti isolta möröltä. Tummalta, muodottomalta kasalta.

Lähempänä aloin kuitenkin erottaa yksittäisiä hahmoja. Niitä oli useampi, miehiä sekä naisia. Tai ehkä tyttöjä ja poikia. Ei, miehiä ja naisia. Niillä oli nimittäin pullot käsissään ja niiden seilaavista askelista päättelin heidän olevan humalassa. Tiesin mitä humala oli. Olin nähnyt äidin ja isän humalassa, kun he palasivat illanistujaisista. Takaisin mörköön.

Yksi hahmoista makasi maassa, kun useampi hahmo parveili hänen ympärillään ja yritti nostaa pystyyn. Osa porukasta halaili isoin elkein toisiaan, joku nosti pullonsa korkealle kohti taivasta ja tyhjensi koko pönikän yhdellä kulauksella. Mitäköhän sille maassa makaavalle oli sattunut?

Vielä ennen tunnelin pimeyttä panin merkille yhden asian.

Olin nähnyt heistä jokaisen Shelyesin tallilla.

Merkintä 9, #Tarinatempaus2020 / Aloituspäivämäärä 06.10.2020.
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Beata, Catu, Janni, Joona, Ella-Amalie, Lilja, Sonia and tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde Ti 03 Marras 2020, 18:25

✎ Nyt otti ohraleipä!
tiistaina 3. marraskuuta 2020

"Syömään!"

Joo joo, kohta. Mutta juuri nyt ei ehtisi kömpiä alakertaan. Koko koulupäivän olin ajatellut Petteriä ja hänen suloisia kuviaan, joita kamerani rulla oli nyt täynnä screenshottien muodossa. Norjankielentunnilla olin melkein jäänyt Sandralle kiinni kyseisten kuvien kuolailusta ja opettaja oli siinä rytäkässä takavarikoinut puhelimeni loppupäiväksi (koko luokka oli nauranut, eikä se tuntunut kivalta alkuunkaan). Joten nyt, kun viimein tämän hetken kallein aarteeni oli taas käsissäni, oli siitä otettava kaikki irti. Petterin jokainen kasvonpiirre, kulmakarvan kaarre, silmien väri oli painettava visusti mieleen. Niin, että en sitä koskaan unohtaisi.

Ajatuksen tasolla mielessä kävi myös, että mistä oikeasti tiesin tämän olevan sama mies. Olin nähnyt Petterin vain kerran. Siitäkin oli jo aikaa. Petter-nimisiä oli varmasti tässäkin kaupungissa useampi. Ehkä aika oli kullannut muistot, sillä olin näkevinäni jokaisessa mainoksessa ja jokaisessa musiikkivideossa Petterin. Kaikissa vastaantulijoissa tuntui olevan jotain, mikä muistutti häntä ulkonäöllisesti.

Toivoin niin kovasti aina kotimatkoilla käveleväni häntä vastaan.

Kuvittelin hänen kumartuen katsovan syvälle silmiini, kuvittelin kuinka hän pakahtuisi nähdessään näin kauniin tytön, rakastuisi - ei, vaan hän kertoisi rakastuneensa jo ensikohtaamisellamme - ja ottaisi minua kädestä isolla lämpimällä kädellään. Sitten hän saattaisi minut kotiin ja istuisi kanssani sohvalle. Tekisimme yhdessä ruokaa (osasin lämmittää mikrossa kaikennäköistä, joten sellaista varmaan), söisimme kynttilänvalossa (joita en saanut polttaa ilman aikuisen läsnäoloa, mutta Petterhän oli jo aikuinen) ja miettisimme tulevien lastemme mahdollisia nimiä (olin jo päättänyt, joten Petterillä ei ollut sananvaltaa).

Mielikuvissani Petter nostaisi minut ruokailun jälkeen käsivarsilleen ja kantaisi minut... jonnekkin, ihan sama! Siellä jossain hän laskisi minut alas, tarttuisi minusta tiukasti kiinni ja suutelisi minua.

Hän suutelisi pitkään, puolelta toiselle kuten televisiossa olin nähnyt. Silmät kiinni ja pimeässä mieluiten. Pystyin kuvittelemaan hänen pehmeät huulensa, jotka eivät luovuttaneet vaan suudelma vain jatkui ja jatkui, ja jatkui...

Ja PAM huoneenovi avautui vauhdilla.

"Mathilde! Pussailetko sinä puhelintasi?!" äiti rääkäisi ovensuusta ja jatkoi: "Puhelin tänne! Näytä mitä teet! Oletko jollain luvattomilla sivuilla?? Tänne se nyt!"

"EN!!! Vannon, en ole!"
"Puhelin tänne ja sassiin", hän puuskaisi tuohtuneena riuhtaissen puhelimen kädestäni. Äidin silmät laajenivat kuin hän olisi saanut isommankin tallin päähänsä. Nyt kävisi kalpaten.

"Herregud, nämähän ovat aikuisen miehen kuvia! Kuka hän on? Mistä olet nämä kuvat saanut?"
"No minä..."
"- MATHILDE HAUGEN, onko sinulla INSTAGRAM??"

"No kun minä..."

"Tämä on kerrassaan järkyttävää, Mathilde! Kotiarestia koko loppuviikko! Ja puhelin on myös hyllytetty yhtä pitkään!! Tämä ei ole soveliasta käytöstä seitsemänvuotiaalle, minä olen kieltänyt sinua lataamasta sovelluksia ilman lupaa! Katso nyt mitä sen jälkeen tapahtui - joku iljettävä, aikuinen mies on huokutellut sinut tällaiseen mukaan ja ties mitä hänellä on ollut oikein mielessään!!"

Merkintä 12, #Tarinatempaus2020 / Aloituspäivämäärä 06.10.2020.
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Jassu, Beata, Catu, Janni, Joona, Ella-Amalie, Bea and tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde Ke 04 Marras 2020, 23:08

✎ Frida
keskiviikkona 4. marraskuuta 2020

Yhteistarina Fridan kanssa

Frida:

Kaksi päivää me oltiin vain järjestelty tavaroita, käyty kaupoissa ja kävelty reittiä kouluun. Tänään mor oli lähtenyt töihin vieden Fionan päiväkotiin, ja mamma hääräsi kotona huolestuneena.
"Muistattehan reitin kouluun?" mamma kysyi.
"Joo", vastasin. Filip ei sanonut mitään, mutta meidän oli käsketty mennä yhtä matkaa.
"Onneksi matkaa on vain puolisen kilometriä", mamma jatkoi. "Lähtekäähän nyt, ja olkaa varovaisia. Mukavaa päivää!"

Filip käveli hiljaa vierelläni. Iso reppu hölskyi selässäni. Vaikka olin paljon pienempi kuin Filip, olisin kyllä kävellyt paljon nopeammin. Filip suorastaan laahusti. Ei kai kaikista lapsista tullut teininä tuollaisia laiskimuksia??

Matkalla oli oikeasti vain muutama risteys, mutta lähes yksin kävelevälle seitsenvuotiaalle matka tuntui pitkältä ja jännittävältä. Mutta olin rohkea! Ei minua pelottanut. Kun pääsimme koulun pihaan, se oli täynnä vilinää ja vilskettä. Ketkähän olisivat kakkosluokkalaisia?

Filip katosi viereltäni, ja jäin yksin pihan laitaan. Jostain juoksi minua pidempi tyttö viereeni ja kysyi topakkana:
"Hwo are you?"
"Hva??" kysyin ihmeissäni.
"Hvem er du?"
"Aa, Frida! Jeg begynner i andre klasse."
"Å okei! Storesøsteren min går i andre klasse, jeg tar deg til henne."

Jäin miettimään, miksi tyttö yritti – siis yritti – puhua mulle englantia, mutta se unohtui äkkiä, kun esittäydyin uudestaan. Pian kello kuitenkin soi, ja tytöt veivät mut oikeaan luokkaan. Filipiä ei enää näkynyt missään, ehkä hän löysi oman luokkansa. Toivottavasti. Meidän luokassa kaikki meni paikoilleen, ja minä jäin luokan eteen. Opettaja tervehti kaikkia ja jatkoi:
"Meidän luokassa aloittaa tänään uusi oppilas. Kertoisitko itsestäsi jotain? Mistä muutit?"
"Hei alle sammen, jeg heter Frida Solberg og jeg kommer fra Trondheim. Jeg er adoptert fra Kina, men jeg kan ikke kinesisk, bare mitt andre navn Li", sanoin, ja etsin liidun käteeni ja kirjoitin taululle toisen nimeni, 丽.
"Så", sanoin reippaasti, ja hymyilin luokalle.





Mathilde:

Uusi luokkalainen.

Asia jännitti minua enemmän kuin olin ajatellut. Opettaja oli viime viikolla valmistellut meitä iloitsemalla kovaan ääneen "Meidän luokalle tulee uusi oppilas!" ja me oltiin siitä lähtien jännitetty, kuka sieltä oikein tulisi.

Uusi tyttö seisoi luokan edessä, kun opettaja pyysi häntä esittäytymään. Hän näytti siltä, ettei ollut täältäpäin, mutta hän puhui täydellistä norjaa. Hieroin nihkeitä käsiäni yhteen pulpetin alla. Kurkkua puristi jännityksestä. Mitä uuden tytön tuleminen meidän luokkaan muuttaisi? Saisinko edelleen istua Sandran vieressä? Järjestäisikö opettaja maailman hirveimpiä tutustumisleikkejä tänään? Mitä jos Sandra ystävystyisi tuon kanssa ja jättäisi minut yksin? Tästä ei voinut seurata mitään hyvää.

Opettaja järjesteli pulpetteja niin, että Frida, uusi tyttö, istui Sandran eteen. No niin. Peli oli selvä. He ystävystyisivät tietenkin nyt. Voinkin tästä pakata tavarani ja etsiä uutta kotia, ja uusia ystäviä, jostain muualta Norjasta. Tiesin, että linja-autoja kulki ainakin Tromssaan, joten marssisin koulun jälkeen asemalle ja aloittaisin uuden elämäni Tromssassa. Adios!

Nojasin maani myyneenä pulpetille nostamiini kyynerpäihini ja tuijotin mielenosoituksen omaisesti toiseen suuntaan ikkunasta ulos.

Takaani alkoi kuulua puhetta ja tämän keskustelun olinkin jo odottanut tapahtuvan. Huomasin Fridan ja Sandran alkaneen jutella.
"Mistä oot ostanu ton repun?" Sandra kysyi nähdessään Fridan hevoskuosisen koulurepun.
Frida kääntyi tuolissaan ympäri ja kertoi ystävällisellä äänellä saaneensa sen syntymäpäivälahjaksi viime huhtikuussa.

"No... Noi hevoset on ihan söpöi, mut muuten toi reppu ei oo kyl mikään maailman hienoin. Tääl Svolværissa on enemmän muotia tämmöset Dakinen reput, niin kuin mulla" kuului Sandran tiukka äänensävy. Hän katseli korostetusti Fridan reppua puolelta toiselle ja lopuksi nosti oman pinkkimustan Dakinensa pöydälle. "Sano sun vanhemmille, et ostaa sulle tällasen, tai muuten et pääse meidän jengiin."

Vaikka en halunnut Sandran vaihtavan minua Fridaan, minusta alkoi tuntua pahalta Fridan puolesta joka oli heti ensimmäisellä tunnillaan joutunut Sandran arvostelun kohteeksi.

"Mun mielestä sen reppu on hieno" sanoin hiljaisella äänellä Sandralle.
Sandra näytti pöyristyneeltä. "Kysyttiinkö sulta jotain? Älä puhu mitään, jos sulta ei kysytä mitään."

Frida ei lähtenyt Sandran temppuihin mukaan. Hän kääntyi pois Sandran suunnasta ja katsahti minuun päin. Pieni hymy nousi hiljalleen Fridan saparoiden reunustamille kasvoille.

Minunkin teki mieli vähän hymyillä.

Pieni hymy kävi kasvoillani, mutta sitten tunsin polttavan nolostuksen puskevan esiin. Hymy piiloon. Se tuijotti mua.




Frida:

"Mitä siellä supistaan?" opettaja kysyi katsoen meidän suuntaan.
"Ei mitään", Mathilde kuiskasi hiljaa edessäni, hyvä että opettaja edes kuuli.
"No hyvä. Voitte tehdä tuttavuutta sitten välitunnilla, nyt mennään tämän tunnin aiheeseen." Hän ohjeisti ensin muita, ja tuli sitten näyttämään minulle oppikirjoja. Lukukirjat olivat jääneet Trondheimiin, joten ne sain kaikki opettajalta, ja sain myös pari tehtäväkirjaa, joita minulla ei vielä ollut.
"Voit jättää ne pulpettiin, ja ottaa kotiin vain, jos tulee läksyjä", opettaja ohjeisti. Hän vaikutti mukavalta, ja hymyili minulle. Ehkä uusi koulu olisi ihan kiva, ja Mathilde oli tykännyt mun repusta. Pitäisi välitunnilla kysyä, pitikö hän hevosista.

Tunti kului tehtävien parissa, ja pian pääsimme ulos. Tuulitakit päälle ja pipot päähän.
"Mathilde, pidätkö hevosista?" kysyin reippaasti kävellessämme kenkätelineiden luokse.
"Joo, mä, Sandra ja Linnéa ollaan alkeisjatkokurssilla Shelyesin tallilla", Mathilde vastasi hymyillen.
"Ai oikeesti! Mä olen käynyt alkeiskurssin Trondheimissa, joten tulen varmaan myös alkeisjatkoon", riemuitsin. "Onko siinä monta ryhmää?"
"Ei, yksi vain, maanantaisin", Mathilde vastasi.
"Jee mä tahdon teidän kurssille heti ensi maanantaina! Täytyy kysyä kotona, voiko joku soittaa tallille ja varata paikan."

"Vaan ettepäs tiedä, mitä hirveyksiä tallilla tapahtui maanantaina", Sandra aloitti.
"Mäpäs tiiän", Linnéa kehaisi.
"No kai kun olit meillä eilen koooooko illan ja kerroin sulle kaiken", Sandra tokaisi tyytyväisenä myhäillen. "Oisin voinut kertoa Mathildellekin, mutta se ei ollut ollut ikuisuuksiin online. Missä sun puhelin nytkin on? Mikset oo tykännyt mun tän aamun kuvasta?" Sandra tivasi heilutellen omaa puhelintaan käsissään.
"Äitillä", Mathilde sanoi hiljaa. "Se takavarikoi sen koska olin ladannut instagramin", tyttö myönsi.
"Mitä! Nyt en saa enää sun tykkäyksiä! Sun pitää lataa insta heti takaisin kun saat puhelimen, ja pidäkin salaisuutes paremmin", Sandra tiuski kiivaasti. "Suhun ei voi kohta edes luottaa."
"Mut pärjäähän sitä ilman instaa tai puhelintakin", sanoin väliin. Mathilde oli puolustanut minua ja mun reppua, joten nyt oli mun hetki puolustaa Mathildea. Niin olin oppinut. "Mulla ei edes ole puhelinta", jatkoin topakkana.
"Käske isääs ostamaan puhelin jos äiti ei suostu", Sandra tiuskaisi. "Ja oikea reppu myös. Muuten et kuulu meidän jengiin!"
"Entäs jos mulla onkin kaks äitiä eikä isää ollenkaan?" sanoin kädet puuskassa. Inhosin sitä, että kaikki aina oletti, että mulla olisi isä. Miksi mulla pitäisi olla isä?
Silloin kello soi keskeyttäen Sandran ennen kuin hän edes aloitti.
"Tämä ei jää tähän", Sandra kihisi lähtiessämme takaisin sisälle. "Sitäpaitsi, teidän pitää opetella kuuuntelemaan, olin kertomassa tallista. Tallilla oli ammuttu, poliisit ja ambulanssi ja kaikki olivat paikalla! Onneksi tajusin olla tulematta tunnille", Sandra sanoi, lopettaen ilmeisesti puheenvuoronsa.

Miksi tallilla olisi ammuttu? Tätä ei kannattaisi kertoa kotona, jos edes oli totta. En ihan luottanut tähän Sandraan. En oikein välittänyt ihmisistä, jotka pomottivat muita huvikseen, mutta en halunnut joutua epäsuosioonkaan. Mua oli vähän kiusattu ykkösluokan alussa, mutta se onneksi loppui, ja mulla oli sitten ollut ihana ystävä Ama.. Ja nyt mulla ei enää ollut häntä täällä, ajattelin harmissani, kunnes keskustelu jatkui käytävällä.





Mathilde:

Ripustin takkini luokan naulakkoon ja tartuin Sandran käteen. "Onks jotain hevosta ammuttu siis? Ei kai kukaan oo kuollut?"
"Lol ei. Kai, en mä tiedä. Linnéa oli kuullut sen äidiltä, että uutisissa meidän tallin läheisyydessä olleen ammuttu, sen enempää se ei kertonu. Mut se ei kuulma enää saa mennä itse pyörällä tallille."

Enkä ihmetellyt. En ehkä itsekään enää tämän tiedon jälkeen uskaltaisi astua ulos yksin. Vaikka mihinkä sitä olisin mennytkään, nyt kun olin kotiarestissa koko viikon. Kotiarestin loppuminen tuntui kaukaisemmalta ajatukselta kuin omat unelmahääni.
"Kuka siel oli ampunu? Ja miks?" ihmettelin kun ryhmämme valui luokkahuoneeseen sisään.

Frida käveli perässäni aran oloisesti ja kieltämättä tässä alkoi itseäkin jännittää. Oliko Svolværissä... murhaaja?
"Nyt ei varmaan oo oikea hetki kysyä että mitä pidät meidän pikku kaupungistamme..." sanoin hiljaisesti Fridan suuntaan.

Hän puristi tiukasti kantamaansa nallea, eikä vastannut mitään vaan istuutui omalle paikalleen mietteliään näköisenä.
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Beata, Catu, Joona, Ella-Amalie, Lilja, Eirik, Sonia and tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde Ti 15 Joulu 2020, 18:51

✎ Kaalinhajuisia katsahduksia
tiistaina 15. joulukuuta 2020

Lammaskaali ei ollut lempiruokaani. Olin enemmän makaroni-lihapulla-perunamuussi-ihmisiä, jos roskaruokaa ei saanut valita lempiruuakseen, kuten äiti aina toitotti. Jotain oli kuitenkin pakko ottaa opettajan tiukan tuijotuksen alla, joten kopistin lautaselle puolikkaan kauhallisen vettynyttä ruokaa ja tunsin, kuinka puistattavat vilunväristykset kirivät ihollani. Poiskaan ei saisi ruokaa heittää, siitä pitivät huolen luokittain vaihtuvat hävikkijärkkärit, johon hommaan pääsi vitosella. Tai joutui. Puoli kauhallista riittäisi juuri ja juuri sotkeakseni lautasen sen näköiseksi, että siitä oli syöty.

Istuin Fridan ja parin muun luokkalaisemme kanssa suuren ikkunan vierustalla. Ulkoa ei keskipäivän kaamoskajo riittänyt sisälle asti, mutta loisteputkien loimusta erotin toisella puolen ruokalaa istuvan Sandran. Olin hädin tuskin puhunut hänen kanssa sen jälkeen, kun he olivat Linnéan kanssa kiusallaan piilottaneet viikonloppuna Samin harjat.  Harjat olivat lopulta löytyneet Ronjan karsinan ruoka-astiasta, josta iltatallintekijä oli ne hoksannut kauroja jakaessaan. Olin siitä edelleen vihainen Sandralle. Riitoja toki tuli ja meni, mutta mielessäni käväisi kyllä jo ajatus, että tässäkö tämä nyt oli. Meidän ystävyys siis. En tyypillisesti kantanut näin pitkään kaunaa, mutta jos Sandran pilojen oli tarkoitus nolata minut ja aiheuttaa ongelmia tallilla, niin sitä en enää sietänyt. Piikitelkööt koulussa niin paljon kun halusi (perun puheeni, toivottavasti hän lopettaisi kokonaan piikittelyn), mutta tallilla halusin käydä huolettomasti ilman ylimääräistä draamaa.

Posket pullollaan Frida mätti lammaskaalia ja hipaisi lähes huomaamattomasti kättäni. "Noi tyypit tuolla toisessa pöydässä tuijottaa. Onks Sandra liimannu jonkun lapun taas mun selkään?"

Mutta Fridan villapaidan selkämys näytti juuri siltä kuin sen kuuluikin. Ei mitään poikkeavaa. Tarkastin myös omat vaatteeni, ei likatahroja, ruuanmuruja tai muutakaan huomion arvoista. Entä hiukset, sojottiko päästäni kenties töyhtö? Ikkunan heijastuksen perusteella hiuksetkin olivat pysyneet tiukasti leteillä, jotka äiti oli edellisenä iltana näpertänyt.

Heijastuksesta huomasin meitä toden totta tuijotettavan. Pöytä kuhisi tyylikkäisiin muotivaatteisiin pukeutuneita tyttöjä, joiden hiuksissa oli vaalennusraitoja ja jotka olivat saaneet luvan lakata kyntensä. Yhdellä oli ehkä vähän  poskipunaakin. Tyttöjen keskeltä, kuin kuninkaan tuolilta, erottui ylemmän luokan poika. Muistin nähneeni hänet aiemminkin, sillä olin pannut merkille pojan muistuttavan aivan Justin Bieberiä hiuksia myöten (plus, että se oli kai meidän luokan Loten isoveli). Justin Bieber katseli leuka kohotettuna ruokalan pitkää pöytää näyttämöään pitkin meitä kohden, eikä sanonut sanaakaan, maiskutti vain purukumiaan. Hänen haareminsa supatteli Bieberin korvaan vuorotellen jotain ja aina kun joku pääsi pojan lähelle, muuttui muiden tyttöjen käytös. He alkoivat pyöritellä silmiään ja kohentaa omaa asentoaan, yrittäen aina vain kovemmin saada pojan huomiota keinoja kaihtamatta.

Selvää oli, että tytöt olivat lääpällään Bieberiin.

"Tää ei tunnu nyt mukavalta. Viedään tarjottimet pois ja mennään välkälle" kuiskutin Fridalle ja nousimme lähteeksemme.

Bieberin pöydän kohdalla joku tytöistä avasi suunsa.

"Varas!"

Käännyimme molemmat Fridan kanssa äänen suuntaan. Koko pöytäseurue oli kuin ei olisikaan. Kukaan ei katsonut peräämme, vaan kaikki näyttivät keskittyvän omaan olemiseensa. Olin selvästi kuullut jonkun huutaneen varas ja olin melko täydellisen varma, että ääni oli lähtöisin tuosta pöydästä. Ääni oli kuulostanut tytöltä, mutta hei - puolet meidän ikäisistä pojista kuulosti ihan samalta. Saattoi se olla Bieberikin.

Tilanne meni nopeasti ohi ja ehdin jo siirtää huudahduksen pois mielestäni, sillä eihän se nyt ainakaan minuun liittynyt. Solvaus oli onneksi ollut tarkoitettu jollekkin muulle, vaikka ensin luulinkin heidän sanoneen sen meille.

Asetettuamme tarjottimet palautuskärryyn (ja luikerreltuamme pois hävikkijärkkäreiden syyllistävästä katseesta), lähdimme lähes juoksujalkaa pois ruokalasta kohti välituntipihaa.

Tai olisimme lähteneet.

Ellei joku Bieberin seurueesta olisi kampannut minua ohittaessani heidän pöytänsä.
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Jassu, Beata, Petter, Catu, Amira, Lilja, Matias B. and tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde Ma 26 Heinä 2021, 18:33

✎ Pakomatkalla
tiistai 27. heinäkuuta 2021

Jatkoa tarinalle "Tuu tuu tupakkarulla"

Löysin yllättäviä voimavarojani huomattuani poliisit kotini pihalla. Sitä ennen kuvittelin olevani rättiväsynyt ja jalkojeni sanovan pian sopimuksensa irti, mutta kuten jälkiruuankin kanssa mahaan ilmestyy aina tyhjää tilaa niin ilmestyi myös energiavarastoihini hämmästyttävä voimapiikki.

Ørnveienin toisella puolen, kotiamme vastapäätä, oli metsä. Seitsemänvuotiaan (krhm kohta kahdeksanvuotiaan) mielestä oikea puolen hehtaarin metsä. Mäkinen metsä oli hyvin tiheän kasvillisuuden peittämä ja minulla oli poliisisetiin nähden valtava etu siitä, että olin leikkinyt näissä metsissä koko ikäni.

Tiesin esimerkiksi, että metsästä päästyäni edessäni olisi Lille Kongsvatnet, jota en pääsisi ylittämään, mutta että Kongsvatnveienilla oli kesän aikana tehty ojatöitä, jonka seurauksena tien laitaan oli ilmestynyt jonkin sortin putkiloita. Tie oli autio ja kuulin selvästi oksien rasahtelua suunnasta, josta olin juuri tullut.

Päätin ryömiä yhden putken sisälle, ryömin niin pitkälle, että sulauduin sen varjoihin. Nostin käteni suun eteen, jotta kiivas hengitykseni ei kaikuisi ontossa ympäristössä.

Ensin metsästä rymisteli ulos yksi poliisi. Sen perässä toinen ja lopulta paikalle parahtivat myös isä ja äiti. Äiti notkahti samantien polvilleen maahan kun poliisi osoitti kohti järveä. Vaikka he luulisivat minun hukkuneen, en menisi vankilaan. En näin nuorena!

Kun poliisit laskeutuivat äidin tasolle ja kääntyivät selin minuun päin, pinkaisin uudestaan matkaan.

"Hei! Mathilde!" kuulin jonkun huutavan, mutta se ei hidastanut vauhtiani.

Hyppäsin takaisin metsän siimekseen ja etsin katseellani uutta piilopaikkaa. Haa, tuo on hyvä, ajattelin nähdessäni minun ja Sandran entisen kiipeilypuun. Sandra oli aina nauranut minulle, kun en uskaltanut nousta ensimmäistä oksahaaraa korkeammalle. Olisipa hän näkemässä minut nyt, kun kurottelin käsilläni ylintä oksaa ja vedin itseäni kohti latvaa.

Jos joku oli aiemmin epäillyt älykkyyttäni, niin whacht thiss. Hämäsin poliiseja heittelemällä isoja käpyjä juuri päinvastaiseen suuntaan, jonne he lähtivät toiveikkaana etsimään minua. Nerokasta!

Kun oletin olevani selvillä vesillä aloin laskeutumaan takaisin maan kamaralle. Alaspäin oli paljon pelottavampaa tulla kuin ylös. Viimeisellä oksalla menetin tasapainoni mötkähtäen äänekkäästi maahan.

Tiesin, että oli noustava kiireen vilkkaa ylös, jotta saisin pidettyä etumatkani. Nilkkaa kuitenkin särki ja eteneminen oli kovin hidasta.

Sitten tunsin jonkun nappaavan hupparini selkämyksestä kiinni ja nostavan minut ilmaan kuin kanin taikurin hatusta.
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Catu, Janni, Amira, Lilja, Sonia, Matias B., Nita and tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde Ke 20 Heinä 2022, 17:05

✎ Se ei oikeesti ees ollu kielto
lauantaina 9. heinäkuuta 2022

Oltiin tänään tallin kepparikisoissa Søtpotatin kanssa (TIIÄN ET SE ON KIRJOTETTU VÄÄRIN EI TARVITSE HUOMAUTTAA!!!). Meni huonosti, ei voitettu. Voittajille ois ollu isot kasat suklaapatukoita. Me saatiin vaan pinkki ruusuke, joka ei lohduttanu kyllä sit yhtään.

Mut siis paras juttu!!
KÄLLI HYLÄTTIIN, hah hah hah!

Me oltiin 8. parhaimmat, 16 selvis maaliin ja 5 hylättiin. Oli aika villejä keppareita siellä, onneks Søtpotat on aina kiltti. Paitsi sillon kun meinasin kompastua kengännauhoihin ja jouduin pysähtyy solmii niitä niin Jassu huus et "MUTTA EI! Søtpotat  kieltää!!! Huono lähestyminen!!".

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ 52228132892_ceab384329_o

Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Jassu, Ella-Amalie, Sonia, Matias B., Nita, Ronja, Tobias and tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde La 13 Elo 2022, 19:06

✎ Det som er gjemt i snøen, kommer frem ved tø
lauantaina 13. elokuuta 2022

[Frida 11:24] Mis oot?
[Mathilde 11:24] Metsässä Lille Kongsvatnin vieres. Kui?
[Frida 11:25] Miks oot metsäs
[Mathilde 11:26] Kerään mustikoit ja sienii
[Mathilde 11:26] Mul on reppu koht täynnä ja sit mul on kaks pient ämpärii hiekkalaatikolt
[Mathilde 11:26] Alan kerää rahaa omaan poniin

Myöhemmin illalla istuin pikkujakkaralla kiikkerän sivupöydän takana Ørnveienin ja Kongsvatnveienin risteyksessä. Pöydänkulmaan oli kiinnitetty korkea "LOPPIS"-kyltti, joka oli jäämistöä äidin pihakirppikseltä pari kesää sitten. Kaipa sama kyltti ajaisi asian tässäkin kohtaa. Olin nostanut pöydälle pari pientä ämpärillistä mustikkaa (puhdistamattomia tietty), pusseittain kantarelleja (näissä nyt ei paljoa roskia ollutkaan) ja muutaman vaaleankeltaisen ruusun jotka olin katkonut meidän takapihalta. Jokaisen tuotteen vieressä oli post-it-lapulla kirjoitettu hinta - toivoin vain, että numerot olivat menneet oikein perin.

Monet ohiajavista autoista hidastivat kohdallani ja osottivat hymyillen, mutta suurinosa vain ajoi ohitse. Remasta kävellen poistuvat ihmiset olivat sen sijaan mukavempia ja useampi heistä pysähtyi kojulleni ostoksille. Ensimmäiseksi asiakkaaksi saapunut nainen, joka oli vanhan päiväkotikaverini äiti, osti koko ämpärin niitä mustikoita.

"Voihan nyt kun mulla ei ihan tasarahaa ole justiinsa. Oisko sulla vaihtorahaa?" hän kysyi ja heilutti viidensadan kruunun seteliä ilmassa.

No tätähän minä en ollut etukäteen ajatellut. Olisi pitänyt ottaa se säästöpossu mukaan. "Valitettavasti... Ei ole... Voin kyllä käydä kotoa hakemassa! Odota tässä!"
"Ei, ei sentään, ei tarvitse tietenkään. Kuule, tehdään niin että saat pitää loput" nainen vastasi muuttaen lopussa äänensä aivan hiljaiseksi kuiskutukseksi. Nyökkäsin vastaukseksi ja rypistin viisisatasen shortsieni taskunpohjalle.

Kantarellit löysivät ostajansa myös aika nopeasti, joten odottelin vielä aikani ruusujen käymistä kaupaksi. Ne alkoivat jo vähän näyttää nuutuneilta suorassa auringonvalossa ja niiden keltaiset terälehdet alkoivat tummeta kärjistään. Kaadoin niiden päälle vähän mun pillimehusta, jos ne virkoaisi taas että näyttäisivät edustavimmilta.

Odottelu alkoi jo väsyttää, mutta lähestyvä polkupyörien ryminä havahdutti minut taas myyjän rooliin. Nousin jakkaralta katsoakseni mistä suunnasta asiakkaita olisi tulossa ja samassa pyöräkolmikko luisui eteeni jarrut vinkuen ja asfaltin tomut pöllyten.

"Katos, katos, katos... Mitäs täältä löytyikään? Kenen pihalta sä oot nää käyny viemässä?" Källi sanoi ja nappasi yhden ruusuista käsiinsä.

Teki mieli vastata, että minä en ollut kuten hän, mutta en uskaltanut sanoa mitään. Kylmä hiki valahti lävitseni. Källin kaksi poikakaveria näytti aivan yhtä rikollisilta kuin hänkin, toisella roikkui ketju housunlenkeissä ja toisella oli sellanen vankikarkurin hiustyyli. Eli ei hiuksia.

"No mitä maksaa, pätkä?"
"Ai mikä?" köhisin, kun ensimmäinen sana oli juuttua kurkkuuni.
"Ruusut tietenkin, dille" Källi vastasi, mutta käänsi sitten katseensa kojun takana lepäilevään Søtpotatiin. "Ja toi. Paljon on Søtpotetilla hintaa?"

"Se on SøtpoTAT, ei potet. En myy. Ruusut kaheksankymppiä."

Källi laski ruusun varovaisesti pöydälle ja kiersi kojun taakse. Katselin hievahtamatta kun hän nosti Søtpotatin ilmaan pyöritellen sitä puolelta toiselle.

Hän pysäytti pyörivän liikkeen ja astui sitten lähemmäs minua. "Mä vähän kuulin, että yheltä Hildurilta oli viety just tällanen keppari. Ei tää olis se sama?"

"Mä en oo kuin sä."
"Anteeks?"
"Mä tiiän mitä sä puuhaat. Oon nähny."
Källin suun kaartoi hymyyn ja hän läpsäytti kätensä olkapäälleni. "Voi pikku-Mathilde! Sinänsä ihana kuulla, että sä olet nähnyt musta päiväunia - tekemässä kolttosia tai ei - siitä pitäisi varmaan olla imarreltu. Mutta ei, en usko että sä olet nähnyt mua tekemässä yhtään mitään", hän jatkoi mairittelevalla äänensävyllä. Hän yritti ajaa minut ansaan.

Koin oloni todella epämukavaksi poikien piirittämänä. Nojasin niin paljon toiseen suuntaan Källistä kuin vain horjahtamatta pystyin (näytin tältä aina kun pakotettiin joulupukin syliin), mutta yksikin sentti lisää olisi kaatanut jakkaran kumoon.

"Jos sulla kerran ei ollut mitään vastaväitteitä tähän, niin me tästä jatketaan matkaa. Tsirbulat odottaa."

"- Mutta ainiin. Herrasmiehet vievät aina ruusuja naisilleen" hän ivaili ja samassa kolmikko nappasi yksi toisensa jälkeen ruusut mukaansa ennen kuin pyyhkäisivät menemään.

Istuin hetken keräilemässä itseäni tyhjän kioskini takana. Tästä jäi aika ristiriitaiset fiilikset; olin tienannut ihan kivan summan (yli tuhat kruunua ainakin) mutta minut oli myös käytännössä ryöstetty. Siinä meni 270 kruunun edestä tienestejä roistojen matkaan. Olisin jo niin paljon lähempänä omaa ponia.

En edes huomannut, että olin ajatuksissani hakannut  koko miettimistaukoni ajan Søtpotatin turvalla maahan. Sen turpa oli mennyt aavistuksen lyttyyn ja se oli entistä tummempi turvastaan lian vuoksi. Yritin pyyhkiä sitä hihallani, mutta sotku vain levisi entisestään.

"MATHILDE HAUGEN MITÄ SINÄ TEET?!"

Saakeli kun säikähdin.

"MITEN SÄ OLET SAANUT RAAHATTUA NOI KAIKKI TÄNNE?!" äiti huusi avoimesta Mersun etuikkunasta.
"Mä pidin kioskia!"
"TULE NYT SAAMARI AUTOON ENNEN KUIN JOKU NÄKEE SUT!"
"Mut mitä mä - jätänks mä nää tavarat tänne?"
"EI KUN SÄ TULET HAKEMAAN NE PIMEÄLLÄ KUN KUKAAN EI NÄE, NONI AUTOON KIITOS!"

Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Jassu, Hanne, Sonia, Matias B., Tobias, Heini, Ellinor and Carlotte tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde Su 15 Tammi 2023, 10:53

✎ Perhosia vatsassa vai täysi paniikki?
tiistaina 17. tammikuuta 2023

"Herra varjele, miten nämä hevoset ovat näin kalliita..." tuskainen mutina kuului tietokoneen äärestä.

Äiti ei ilmeisesti ollut vitsaillut eilen. Hän oli saanut hermoromahduksen tallilla huonosti käyttäytyvien tuntihevosten johdosta (yksi oli purrut minua, toinen heittänyt minut selästään ja kolmas potkaissut äitiä jalkaan) ja vannonut, että nyt ostettaisiin oma hevonen jolla harrastaminen ei olisi "näin vaarallista". Olin käynyt vilkaisemassa äidin somesta, että tieto oli tosiaan virallista - sen verran tulenkatkuinen vuodatus oli ratsastustuntini kuvan kuvatekstiin kirjoitettu.

Istuin äidin käskyttämänä hänen vieressään keittiönpöydän ääressä ja hamusin sipsipussin pohjalta viimeisiä suolaisia. Hevonen toisensa jälkeen vilisi kirkkaalla ruudulla, kun äiti selasi myyntipalstaa ylös-alas. Hihkaisin muutamaan väliin että "Toi!" ja "Ihan mun unelmaponi!", mutta äiti ei ottanut näitä kuuleviin korviinsakaan.

Silti tämä oli jännittävintä aikaa koko elämässäni. Vatsanpohjassa kutkutti aivan vietävästi - kohta minulla voisi olla ihkaoma poni!

Puhelin kilahti taskussani, joten kaivoin sen esiin ja napsautin Fridan lähettämän viestin auki. Hän kyseli, olimmeko jo löytäneet mitään sopivaa. Kerroin, että tähän mennessä kaikki olivat olleet joko liian kalliita tai raihnaisen näköisiä ikäloppuja. Frida tuntui olevan koko jutusta yhtä innoissaan kuin minäkin, pääsisihän hänkin osaksi ponini elämää kunhan sellainen löytyisi. Hän lähetti tsemppiä etsintöihin ja mainitsi vielä loppuun, että sitten hän ainakin saisi pitää Samvaisin kokonaan itsellään - tai no, Källin kanssa.

Myyntipalstan selailu oli pysähtynyt vuonohevosruunan kohdalle. Äiti luki ilmoitusta ääneen: "14-vuotias dieselmallinen vuonohevosruuna... Diasteema... Sanomista jaloissa, mutta ei haittaa kevyttä käyttöä... No ainakin sinä olet kevyt, jos se sitä tarkoittaa".

"Mä en oikein pidä  vuoniksista", sain sanotuksi, vaikka tiesin ettei tässä ollut varaa valittaa. Loppujen lopuksi hevonen kuin hevonen kävisi minulle, mutta jos saisin vähän edes vaikuttaa...

"Ei kun tämä on sopivan hintainen. Kaksitoista tuhatta kruunua."

Hän nousi pöydän äärestä, nosti puhelimen korvalleen ja siirtyi terassin puolelle puhumaan puhelua. En uskaltanut nousta tuolilta kuuntelemaan puhelua lähempää, joten kävin viemässä tyhjentyneen sipsipussin roskakoriin ja palasin pikaisesti paikalleni. Tämäkö se siis olisi? Minun tuleva hevoseni? Käänsin läppäriä tarkastellakseni katsoakseni kuvia tarkemmin.

Hyh, olipa ruma hevonen. Selkäkin ihan notkolla ja jotenkin todella epäsiistin näköinen.

Terassin ovi sulkeutui, jolloin myös puhelu päättyi. Äiti palasi keittiöön, kaatoi itselleen lasin punaviiniä ja sulki läppärin kannen.

"Ajetaan lauantaina Bardufossiin katsomaan sitä hevosta."

"Äiti, mä haluaisin kyllä jonkun muun kuin vuonohevosen..."
"Sssht. Ole iloinen siitä mitä saat, äläkä aina valita kaikesta."
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Sonia, Matias B., Nita, Løken, Tobias, Heini, Kjell and Leah tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde Su 22 Tammi 2023, 12:09

✎ Ei ole lahjahevosen suuhun katsomista
lauantaina 21. tammikuuta 2023

Isä käänteli auton rattia mutkaisen vuoristotien mukaisesti. Hän oli keskittynyt kapeisiin teihin niin, ettei ollut päästänyt sanaakaan suustaan koko matkan aikana. Radiosta pauhasi äidin suosikkipodcast, jonka sanomasta en saanut ollenkaan kiinni - enkä kinuamisistani huolimatta saanut kuunnella edes yhtä ainuttakaan kappaletta Marcukselta ja Martinukselta. Nuokuin unen ja valveen rajamailla takapenkillä, enkä jaksanut edes välittää siitä että pikkuveljeni Mathiaksen käsi hamusi karkkipussiani aina kun silmä vältti.

Neljän tunnin ajomatkan jälkeen olimme viimein perillä Bardufossissa. Äiti tökki minut hereille ja silmiini osui ensimmäisenä hyvin raihnaisen näköinen lato, jossa ilmeisesti tuleva hevoseni tällä hetkellä asuisi. Ladon päätysivut olivat vinksallaan ja nojasivat molemmat samaan suuntaan. Koko kyhäelmä näytti siltä, että se kaatuisi kumoon seuraavan kovemman tuulenpuuskan saattelemana.

"Ylös, hei - herää!" äiti herätteli ja nappasi samalla Mathiaksen kädestä karkkipussini. "Söitkö sä Mathildenkin karkit? Voi hyvää päivää, mahtaa olla hyvä olo kun lähdetään ajamaan vuoristoa takaisin alaspäin."

Koko perhe oli lähtenyt mukaan tänä jännittävänä päivänä, kun näkisimme ensisilmäyksen äidin löytämästä vuonohevosesta. Minuakin jännitti hyvällä tavalla, vaikka ei se minun unelmahevonen ollutkaan. Ainakin se olisi oma. Voisin vaikka värjätä sen turkin jollain kivemmalla värillä ja laittaa lettejä harjaan, jos sen antaisi ensin kasvaa pitkäksi. Ei sitä kukaan enää tunnistaisi sitten vuonohevoseksi ja voisin väittää sen olevan vaikka risteytysponi.

Palloiltuamme hetken ympyrää tallin pihamaalla löysimme myyjän ja hevosen tallin käytävältä, jossa hevosta juuri harjailtiin. Se näytti vielä surkeammalta livenä kuin kuvissa, sen korvat lerpsottivat pään molemmin puolin ja silmistä puuttui samanlainen pilke kuin mitä esimerkiksi Samilla oli. Myyjä oli todella puhelias nainen, joka kertoili äidille ummet ja lammet Iverin luonteenpiirteistä, menneisyydestä ja muusta tarpeellisesta.

"Mikäs se diasteema siis on?" äiti keskeytti naisen pitkän luennoinnin.
"No se diasteema on sellainen isompi rako hevosen hampaiden välissä. Se itsessään ei ole mikään ongelma, vaan siihen rakoon kertyvä ruoka ja se vaatiikiin päivittäistä huuhtelua, että pysyy oireettomana."
Äiti pisti kätensä puuskaan. "Tiedätkö Mathilde miten sellainen huuhtelu tehdään?"

Pyöritin päätäni. Äiti esitti jatkokysymyksen myyjälle: "Onko siitä diasteemasta ollut minkäänlaista haittaa Iverille?"

"No joo, yksi hammas ehti tulehtua ennen kuin diasteema todettiin ja se jouduttiin siltä poistamaan sen vuoksi. Mutta nythän tilanne on hyvä, kun diasteema on todettu ja hoitokin kohdillaan! Eihän siinä... Pikkujuttuja."

Isä ja Mathias olivat liuenneet tallikäytävältä pihamaalle tutkailemaan vanhaa, ehkä jopa museoitua, traktoria, jonka kauhaan Mathias oli kovaa vauhtia kiipeämässä. Äiti olisi ehkä kaivannut isästä tukea isoon päätökseen, etenkin kun isä olisi kuitenkin maksumiehenä, mutta tuskin isä olisi osannut sanoa asiaan juuta taikka jaata.

Iver satuloitiin myyjän toimesta ja sain taluttaa sen hiekkatien laitaan, sillä omaa ratsastuskenttää ei täällä ollut. Nainen punttasi minut valtavan vuonohevosen selkään, joka tuntui hurjan leveältä - eiväthän minun jalkani tainneet yltää edes satulasiipien alapuolelle. Melkein spagaatissa sai tosiaan istua, kun ruuna lähti kävelemään töksähdellen eteenpäin.

"Mee vaikka edestakaisin tätä tienpätkää niin pitkälle kuin näet meidät ja me nähdään sut!" myyjä kuikuili perään.

En ollut ekspertti hevosten kanssa (vieläKÄÄN vaikka olin ratsastanut jo yli kaksi vuotta), mutta tämän hevosen käynti tuntui oudolta. Tuntui jopa vähän siltä, kuin aina joka neljäs askel olisi kuin "tipahtanut" ja se katkaisi aina mukavan rytmin. Käänsin hevosen ympäri seuraavan talon kohdalla ja ohjasin Iverin takaisin tulosuuntaan.

"Onko tuo ihan normaalia, että tuo yksi jalka pettää aina tolla tavalla?"
"Joo on on, se on jo aika vanha hevonen niin se tarvitsee vähän aikaa vertyäkseen."
"Eli verryttelyn jälkeen se on parempi?"
"Tottakai!"


Kannustin Iverin raviin, johon se lähti pitkän pohkeilla paukuttelun jälkeen laiskasti valuen eikä ollenkaan niin terävästi ja terhakasti kuin olisin toivonut. Iver yski raviin siirryttyämme ja se joutui tiputtamaan takaisin käyntiin, jotta sai tarpeeksi pontta yskäisyihinsä.

"...ja on ihan normaalia myös, että se yskii? Mahtaako sekin mennä verryttelyllä ohi?" tivasi äiti, joka oli alkanut avata silmiään hevosen terveydentilalle.
Myyjä raapi päätään yrittäen keksiä jotain tilannetta keventävää lutkahdusta. "Ne on nämä vaihtelevat kelit..."

"Kiitos ja näkemiin", äiti ilmoitti topakasti ja käskytti minut alas hevosen selästä.

Jotain tapahtui sisälläni sillä hetkellä kun auton ovet paiskautuivat kiinni ja näin myyjän vieressä seisovan Iverin katsovan peräämme kaihoisasti. Kuin se olisi anellut pelastusta. Sillä hetkellä unohdin kaikki hevosen piirteet joita olin aiemmin kavahtanut, unohdin myös sen töksähtelevän käynnin ja köhäisen ravin, takkuisen hännän ja rupiset kintut. Olisin niin halunnut antaa sille paremman tulevaisuuden.

Irroitin ratsastuskypärän päästäni kun auto oli jo sudittanut vauhtiinsa. "...eikö me siis osteta Iveriä?"

"Ei", äiti sanoi tiukasti ja kääntyi takapenkin puoleen. "Vähän minä hevosista ymmärrän, mutta ymmärrän sen, että kyllä eläimen pitää olla terve jos sellainen ostetaan."

Haikeus valtasi minut. Tämä olisi voinut olla samanlainen tuhkimotarina kuin hevoskirjoissa, joissa huonoissa oloissa kasvanut hevonen pelastettiin ja se puunattiin oikein kiiltäväksi ja alettiin hyppiä isoja esteitä. Iverillä oli sentään kultainen sydän, vaikka se olikin ehkä parhaat päivänsä jo nähnyt. Se suretti minua valtavasti.

Nukuin lähes koko paluumatkan. Minulla ei ollut minkäänlaista muistikuvaa siitä, että olimme pysähtyneet huoltoasemalle hakemaan take away-ruokaa, mutta lohipyöryköiden haju oli kyllä tullut uniini saakka.

"No jäättekö te Mathiaksen kanssa sitten kotiin?"
"Siellä on hodareita jääkaapissa iltapalaksi. Kato että se menee nukkumaan ennen yheksää."
"Tässä menee kyllä aikaa, ollaan ennen myöhäisuutisia kotona."
"Viimeinen lautta on näköjään 22:25 satamassa."


Aloin olla sen verran tajuissani, että kuulin pätkiä äsköisestä keskustelusta. Isä ja Mathias nousivat autosta kotitalomme pihalla ja äiti pyysi minua siirtymään etupenkille.

"Enkö mä oo vähän lyhyt istumaan etupenkillä?"
"Mä en ala mitään taksia ajamaan, vaan molemmat ollaan etupenkillä jos meinaat vielä sen oman hevosen saada."

Kipusin keskikonsolin päältä apparin paikalle ja napsautin turvavyön kiinni.
"Ai mennäänkö me sittenkin hakemaan Iver?"

Äiti myhäili tyytyväisenä. "Mä löysin jotain paljon parempaa."
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Ella-Amalie, Matias B., Løken, Tobias and Leah tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde Su 22 Tammi 2023, 17:20

✎ Elämäni viimeinen elämäni rakkaus
lauantaina 21. tammikuuta 2023


Samalla kun odotimme äidin kanssa autolauttaa Svolværin satamassa viestittelin Fridan kanssa kuinka koeratsastus vuonohevosen kanssa oli tänään mennyt. Frida oli kanssani täysin samoilla linjoilla; meidän olisi pitänyt pelastaa Iver-parka ja antaa sille paras mahdollinen loppuelämä. Olisimme yhdessä puunanneet sen taas kiiltäväksi ja hoidettu sen kipeitä hampaita. Harva meistä ihmisistäkään oli täysin terve, sillä meillä kuten jokaisella hevosellakin oli varmasti ainakin jotain pikkuvaivaa ainakin jossain vaiheessa elämää. Laittelimme Fridan kanssa vuoronperään liudan itkuhymiöitä, vuoroin kasan särkyneitä sydämiä. Iver forever at my hearts.

Lautta saapui, naksahteli hiljalleen paikoilleen ja sen autokansi alkoi tyhjentyä Svolværiin saapuvista autoista. Kun viimeinen auto oli poistunut kannelta, kului tovi ennen kuin keltatakkinen satamatyöntekijä antoi autojonolle merkin lastautua lautan kyytiin. Äiti vapautti käsijarrun, laittoi vaihteen silmään ja seurasi reippaasti jonon perässä pimeän hämäröittämälle autokannelle. Katselin auton ikkunasta kuinka autoja aseteltiin tiiviiseen muodostelmaan ympärillemme.

"Tarvii käydä vessassa", tuumasin ponnettomasti ristien jalkani.

Äiti puhisi tympääntyneenä, mutta lähti kuitenkin mukaani etsimään wc-tiloja. Kun autokannelta nousi portaikkoa ylöspäin, pääsi avaraan tilaan, jossa oli riveittäin istumapaikkoja ja jonne suurin osa matkustajista oli tullut katselemaan merimaisemia. Tosin tänään maisemissa ei ollut kehumista, eikä harmaan sumun seasta erottanut juuri mitään.

Vessa löytyi nurkasta, aivan ohjaamon vierestä. Se oli varmasti koko autolautan lämpimin paikka, joten en pitänyt mitään kiirettä toimituksessani. Pidin kämmeniäni sähköpatterin päällä ja lueskelin oveen kirjoitettuja turvallisuusohjeita.

Joku koputti oveen. "Mathilde! Tule ulos Mathilde! Tule katsomaan!"
"En oo vielä pyyhkiny."

Nostin silti housut takaisin jalkaan ja avasin oven. Äiti oli painunut ikkunaa vasten.

"No niin, olit liian hidas. Tuossa meni ui äsken yksi miekkavalas aivan lautan vieressä."

Jäimme yläkannelle siltä varalta, että näkisimme vielä lisää valaita. Parin tunnin lauttamatka tuntui loppua kohden puuduttavan pitkältä, etenkin kun äiti ei suostunut kertomaan mitään löytämästään myyntihevosesta etukäteen. Hän vain tuijotti puhelimensa näyttöä ja käski minua pysymään pöksyissäni. Pystyin vain arvuuttelemaan Whatsappin toisessa päässä kirjoittelevan Fridan kanssa mikähän tapaus minua perillä odottaisi. Frida oli aivan varma, että se olisi shetlanninponi. Minä en osannut odottaa mitään, kun kerran äidin mielestä Iverinkin myynti-ilmoitus oli ollut varteenotettava kun hän siihen ensikerran törmäsi.

Skutvikin satamasta ajoi vartin verran määränpäähämme. Pihattotyyppisen tallin ratsastuskentällä laukkasi paraikaa rautias poni teini-ikäisen ratsastajansa kanssa. Poni kulki kuuliaisena eteenpäin ja se oikein tanssahteli tehdessään laukka-käynti-siirtymisiä. Nyt oli äiti osunut kultasuoneen!

"Heippa!" meitä tervehdittiin käsi ojossa. En kätellyt.
"Marit Haugen, hei. Tultiin katsomaan Sandya."

Meidät ohjattiin pihaton laidalle, jossa kolme pientä ponia viimeisteli juuri välipala-annoksiaan. Kaksi valkoista ja yksi lehmänkirjava. Kaikki kooltaan jotain Samin ja Fellan väliltä. Sandy oli kuulemma toinen näistä valkoisista, se vähän kiukkuisemman näköinen.

Mutta mun sydän suli välittömästi. Nostin katseeni äitiin. Yritin telepaattisesti välittää katseellani viestiä "TÄMÄ", "Äiti pliis", "Teen mitä vaan". Äiti kuitenkin vain vilkaisi sivusilmällään minuun ja pieni hymynkare kohosi hänenkin kivikasvoilleen.

Saimme äidin kanssa noukkia Sandyn tarhasta ja taluttaa sen talliin. Äiti piti tiukkaa ristikuulustelua myyjälle, kaikki kivet oli ilmeisesti käännettävä eikä mitään luurankoja saanut jäädä kaappiin. He olivat niin keskittyneitä toisiinsa, ettei kumpikaan huomannut kuinka Sandy upotti pienet naskalinsa kylkeeni kun vedin sen satulavyötä kiinni.

Nyt - ei - saa - itkeä. Purin hammasta. Sain satulavyön kiinni, jolloin Sandy lopetti samantien kiukuttelunsa. Kylkeen koski tosi kovasti, siihen oli varmasti jäänyt jälki - niin kovaa poni oli siitä ottanut kiinni. En kuitenkaan aikonut kertoa äidille tästä (sillä nämähän olivat juuri niitä perimmäisiä syitä miksi äidillä oli mennyt pata jumiin ratsastuskouluhevosten kanssa).

"Oliko kaksikymmentäviisi tuhatta kruunua viimeinen hinta vai onko siinä neuvotteluvaraa?" uteli äiti, joka seurasi kuin haukka nousuani Sandyn satulaan.

En tiedä miten keskustelu eteni, sillä keskittymiseni oli nyt täysin tässä pienessä valkoisessa ponissa. Sen käynti tuntui rauhalliselta, jopa luotettavalta, joten hetken käveltyäni annoin sille ravipohkeita ja lähdin kiertämään uraa. Mieleni oli aivan tyhjä. Mitä tehdä, kun ketään ei ollut kentän keskellä huutamassa käskyjä minne mennä ja mitä tehdä? Mistä itsekseen ratsastelevat keksivät itselleen tehtäviä? Olin aivan uudenlaisen ongelman edessä ja koska en muuta keksinyt, niin tein pitkille sivuille aina välillä voltteja ja muuten vain keventelin uralla. Sandylla oli tosi vauhdikas ravi, jossa piti keventää hirmuista vauhtia. Se heitteli välillä päätään ylös-alas ja oikoi kyllä pahasti kulmissa - joo, eikä se ihan joka kerta kääntynyt voltillekaan vaikka yritin.

Myyjän kehotuksesta kokeilin vielä miltä laukkaaminen tuntuisi. Asetin toisen pohkeeni eteen, toisen taaemmaksi - mutta ei mitään reaktiota. No, ratsastustunneilta tutut opit käyttöön eli pohkeet irti kyljistä ja "hentoa naputtelua" niin johan nousi laukkakin! Ensimmäinen lyhyt sivu laukattiin hyvässä hengessä, mutta pitkän sivun nähtyään Sandy lisäsikin kaasua ronskilla kädellä ja sain vetää ohjista oikein kunnolla että a) pysyin kyydissä ja b) poni ei lähtenyt aivan holtittomasti viemään minua. Sain kuin sainkin Sandyn takaisin raviin seuraavaan pitkään sivuun mennessä, jolloin huokaisin helpotuksesta ja annoin jännityksestä tulleen tärinän vähän laantua.

"Okei, me otetaan tää. Onks sulla MobilePaytä?" sanoi äiti ja ojensi myyjälle kättään kauppojen merkiksi.

Maailman levein hymy puski kasvoilleni. Siirsin Sandyn käyntiin, annoin sille pitkät ohjat ja nojasin sen kaulalle ottaakseni ponin isoon halausotteeseen. Tästä tulisi mun ihan oma poni!

Myyjä kuitenkin toppuutteli vähän innostuneita ostajia. "Ettekö halua teettää ostotarkastusta ensin?"
"Ah, joo. Totta helvetissä halutaan", lipsautti äiti, joka oli selvästi järkiintynyt ensimmäisen koeratsastuksen jäljiltä. "Edellinen hevonen mitä kokeiltiin oli niin sairas, että halutaan olla varmoja kaiken olevan kunnossa tämän kanssa."
"Se on viisasta", myyjä hymähti. Hän kysyi, oliko meille väliä millä klinikalla ostotarkastus suoritettaisiin ja kun äiti sanoi ettei sillä ollut ollenkaan väliä, myyjä sanoi varaavansa ajan ostotarkastukseen mahdollisimman pikaisesti. "Lasku siitä tulee kuitenkin teidän maksettavaksenne."

Ratsastuksen jälkeen en TODELLAKAAN ollut pysyä enää nahoissani. Olin niin innoissani, että harjaamisesta oli tulla varsinainen show kun teki mieli kikatella ja halailla ja vähän esittää tanssiliikkeitäkin siinä samassa. Annoin Sandyn turvalle sen ensimmäisen pusunkin, johon tamma vastasi vetämällä korvat luimuun ja mulkoilemalla minua pahanpäiväisesti.

"Olitteko muuten mistä päin? Onko teillä tallipaikka jo valmiina?"
"Svolværista, tultiin kätevästi lautalla kun oli ihan suora yhteys Skutvikiin", äiti aloitti ja kutsui minua sitten nimeltä. "Hei - voiko sinne teidän tallille viedä oman ponin?"

"En tiiä, varmaan", vastasin. "Kysytään Jassulta."

Äiti pyöräytti silmiään. "Me siis ilmeisesti kysytään Jassulta."

Poni olisi kuulemma valmis muuttamaan uuteen kotiin heti kun ostotarkastus olisi suoritettu ja tallipaikka valmiina. Vaihtoehtoisesti se voisi myös jäädä nykyiselle tallilleen vielä korkeintaan pariksi kuukaudeksi odottamaan että löytäisimme vapaan karsinan, mutta myyjän tyttärelle oli jo ostettu uusi poni Sandyn seuraajaksi eikä heillä oikeastaan ollut enää aikaa Sandylle. Siksi olisikin hyvä, että Sandy pääsisi jo pian uuteen kotiin, jossa sille voitaisiin antaa kaikki sen tarvitsema aika ja huomio.

"Minkä takia te muuten vaihdoitte Sandyn - tai siis ostitte toisen teidän tytölle?"
Myyjä potki saappaillaan maassa pyörinyttä jouhikasaa. "Meidän tyttö on vähän herkkä. Se tarvitsee rauhallisemman ja hitaamman puoleisen hevosen, koska jännittyy niin helposti. Sandyhän on aivan mahtava poni, mutta tosi tyypillinen poni kuitenkin. Sillä on omat kujeensa."

Näytti, että äiti puntaroi hetken myyjän sanoja. Hän halusi vielä varmistaa minulta, että olinko edelleen sitä mieltä, että tämä oli se oikea. Nyökkäsin, olin aivan satavarma.

"No jos se on terve, niin kyllä me tämä otetaan. Laitatko mulle viestiä, kun oot saanu sen ostotarkastuksen varattua?"

He paiskasivat kättä ja vilkuttelimme toinen toisillemme hyvästiksi. Nyt oli enää karvan varassa oman ponin saanti! Aioin pitää sormet ja varpaat ristissä siihen saakka, että Sandy menisi siihen tarkastukseen. Takaisintulomatkalla lähetin Fridalle kaksi kuvaa Sandystä ja aloimme molemmat hypettämään ponia aivan täysillä.

[Mathilde 22:03 : TÄÄ ON SIISTEINTÄ MITÄ MULLE ON KOSKAAN KÄYNY  😍💖💖😍💖 ]
[Frida 22:03 : En voi uskoo et tää tapahtuu oikeesti!!!!!!!!!]
[Mathilde 22:03 : EN MÄKÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄN]
[Mathilde 22:04 : Tälleen käy vaan kirjoissa oikeesti mitä hittoo Frida]
[Frida 22:04 : Sandy on kyllä aivan sairaan söpö. Menee kyl mun ✨TOP 3!!!✨]
[Mathilde 22:05 : Mul se on TOP 1]
[Mathilde 22:05 : Sä et voi uskoo miten kiva se on]
[Frida 22:05 : Saaks mäki sit mennä sil joskus 😁🙏 ]
[Mathilde 22:06 : Pitää kattoo]
[Mathilde 22:06 : Sit varmaan ainaki jos pääset HeC-tunneille]
[Frida 22:06 : Pliis 😟😟 ]
[Mathilde 22:06 : Mä sanoin et mietin!!! Omg mä en oikeesti niin saa tänä yönä unta 😂😂😂😂]


Viestittelyä jatkui pitkälle yöhön, sillä kävin niin kierroksilla onnellisuudesta, innostuksesta ja jännityksestä. Pakottaisin äidin heti huomenna tallille kysymään siitä tallipaikasta.

Tuntui siltä, että paistaa se päivä risukasaankin. Viimeinkin.
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Jassu, Catu, Sonia, Safira and Isela tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde To 24 Elo 2023, 08:08

✎ Bisnespuuhia
lauantaina 19. elokuuta 2023


Reman kohdalla aloimme kaivaa taskunpohjia.

"Kaksikymmentä kruunua."
"Mulla viistoista. Ostetaanko suklaapatukka puoliksi?"

Valitsimme hyllyltä helposti jaettavan Kvikk Lunsj-patukan, maksoimme Fridan kanssa sen kolikoillamme kassavirkailijalle ja jätimme vastaamatta kun myyjä toivotti meille hyvää päivänjatkoa. Äidin "älä puhu vieraille"-mantra oli edelleen tiukasti iskostettuna takaraivossani. Tuskin hän sillä oli tarkoittanut myös asiakaspalvelijaa, mutta itsepähän oli minut tällaiseksi kasvattanut - hiljaiseksi ja ujoksi.

Kotimatka ei ollut mikään seikkailu, vaan jalkapohjia kivisti ja ärsytti kävellä koko matka tallilta kotiin. Kyydin olisimme saaneet vasta myöhemmin illalla, mutta koska Jassu oli ajanut meidät ja Kjellin pois ennenaikaisesti tallilta, oli ainoaksi vaihtoehdoksi jäänyt apostolinkyyti.

"Jos Kjell olisi herrasmies, se olis kantanu meijät reppuselässä kotiin", Frida pohti.

Tyrskähdin. "No mutta onko se jokin yllätys, ettei Kjell ole herrasmies? Haluatko että muistutan vielä kerran pojan olevan paatunut rikollinen? Sillä oli tällaisia taskut täynnä, kun lähti Remasta", sanoin ja osoitin Kvikk-patukkaa kädessäni.

Poliisiauto huristi hiljaa ohitsemme Osaniin vievällä pikkutiellä. Poliisimestarit eivät vilkaisseetkaan meidän suuntaamme.

"Siinä paha missä mainitaan... Etsivät varmaan Kjelliä."

En pitänyt poliiseista. Ne olivat sentään jahdanneet minua toissakesänä pitkin maita ja mantuja, ja aiheuttaneet minulle melkein astman kaikesta siitä juoksemisesta. Enkä ollut edes tehnyt mitään pahaa. Aina syyttömien kimpussa.

Avasimme vanhan päiväkotimme portin ja kävimme keinumaan. Halkaisin suklaapatukan, kaksi ja puoli riviä minulle ja puolitoista Fridalle. Se nyt vain sattui halkeaman niin. Frida katsoi kummaksuen saalistaan.

"Mähän maksoin enemmän", sanoin ja sulloin ensimmäisen suklaarivin suuhuni.

Frida ei pistänyt vastaan, vaan tyytyi kohtaloonsa. Hän nautiskeli suklaastaan pienin suupaloin ja katseli taivaalla muotoaan hakevia pilvimuodostelmia. "Jääkö Sam kokonaan mulle sitten kun saat oman ponin?" hän kysyi siirtämättä katsettaan.

"Saat sen vaikka heti. Mulla on tunne, että se tapahtuu pian. Kirjoitin sen myös jo joululahjalistaan siltä varalta, että en saisi sitä ennen joulua", sanoin. "Laitoin sen ainoaksi toiveekseni, niin se on silloin pakko toteuttaa tai en saa mitään toivomaani lahjaa, josta valittaisin sitten isovanhempien kuullen ja aiheuttaisin äidille ja isälle kiperän tilanteen."

"Ovelaa!" Frida hihkaisi.

Keinuimme hetken pohtien minkä väriset varusteet hankkisin ponilleni, minkä antaisin sen lempinimeksi ("Søtpotat" oli edelleen musta hyvä nimi, vaikka se sisälsikin kirjoitusvirheen) ja mitä sen kanssa tekisimme. Uittaisimme, kävisimme ilman satulaa maastossa, osallistuisimme estekisoihin...

Skriiks, riks räks.

Haaveilumme keskeytti rikkoutuvan lasin ääni.

Keinujen vauhti hiipui kun jäimme hämmästelemään tapahtunutta. "Mikä meni rikki?" ihmetteli Frida.
"Varmaan ikkuna. Hei - katso tuonne!"

Osoitin sormellani päiväkodin kulmalle, josta Kjell ampaisi juoksuun huppu päässään. Meidät nähdessään Kjell veti hupun syvemmälle päähänsä, mutta finninaama oli jo paljastanut hänet.

"Me nähtiin sut, Kjell!" huusin tuolle ärsyttävälle teiniolennolle. "Kerrotaan susta poliisille!"

Kjell hidasti, sitten pysäytti vauhtinsa ja asteli lähemmäs tyttöjä. "Te - te ette varmana sano tästä mitään. Kenellekään."

"No sanotaanpa. Et voi estää."
"Enkö?" Kjell kysyi ja yritti näyttää mahdollisimman uhkaavalta. Miten, no, sitä ei tainnut Kjell tietää itsekään. "Entä jos mä jään tähän odottamaan vartioliikkeen autoa ja sanon, että te rikoitte lasin? Mitäs siihen sanotte?"

Meni ehkä kolme sekuntia, kun aiemmin näkemämme poliisiauto oli pyörähtänyt Osanin ympäri ja lipui jälleen päiväkodin mäkeä alaspäin.

"Käyttäytykää normaalisti", Kjell komensi ja istui hiekkalaatikolle kaivamaan kuoppaa pienellä vihreällä lapiolla.

"Mutta kun ei tässä ole mitään normaalia!" Frida parkaisi ja ei pystynyt olla vilkuilematta virkavallan suuntaan.
"Lopeta se ulina ja jatka keinumista!" puuskahti Kjell.

Poliisiauto ei pysähtynyt päiväkodin kohdalla. Ilmeisesti he eivät olleet huomanneet päiväkodilla tapahtunutta ilkivaltaa tai saaneet siitä edes tietoa.

"Saamari te olette kyllä kaks maailman rasittavinta kakaraa", Kjell sätti ja heitti hiekkalapion syrjään. Hän nousi lähteäkseen, mutta kääntyi vielä kertaalleen tyttöjen suuntaan. "Pikku vinkki teille älykääpiöt, että kannattaa varmaan alkaa lähteä ennen kuin vartijat tulevat."

Huoahdin kuuluvasti. "Aika turhaa."
Kjell katsoi minua kummastellen. "Ai miten niin?"

Katsoin päiväkodin seinustalle, jossa seinän sävyyn maalattu valvontakamera tallensi tälläkin hetkellä heidän jokaista liikettään. Sen huomattuaan Kjell alkoi kiroilla kuin merimies.

"Ei ne mua tunnista, mulla on huppu päässä."
"Ei ehkä sua, mutta meidät tunnistaa. Me voidaan kertoa sun nimi."

Merimieskiroilu sen kuin jatkui.

"Mitä haluatte siitä hyvästä, että ette kerro?"

Kohautin olkiani. Fridalla oli kuitenkin jotain mielessä. "Annat lauantain hoitopäivän takaisin meille."

"Okei, okei, fine! Senkus meette lauantaisin, ihan sama", Kjell myöntyi ja tunki kätensä hupparin taskuun. Vartiointiliikkeen partioauton valot vilkahtivat kadun kulmassa. "Mun pitää mennä nyt. Muistakaa meidän sopimus."

"Oli ilo tehdä bisnestä kanssanne, herra", ilmoitin Kjellin loittonevalle selälle.
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Jassu, Matias B., Nita, Liam, Ronja, Safira and Prima tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Mathilde Su 29 Loka 2023, 09:02

✎ Kuuluisat viimeiset sanat
sunnuntaina 29. lokakuuta 2023

Isomummo oli mulle vähän vieras.

Sen luona piti käydä jouluisin viemässä koulussa tekemä kortti ja äitienpäivänä sen kanssa piti käydä kahvittelemassa ja syömässä isomummon tekemiä santapaperin makuisia pikkuleipiä. Isomummo ei ollut aikoihin kuullut mitään, mikä oli ehkä pikkuisen syönyt meidän kommunikointia. Yleensä pyrin pitämään sopivan mittaisen turvavälin tuohon noita-akkaan, eli kortit heitettiin ovelta ja ruokapöydässä etsin mahdollisimman kaukaisen paikan häneen nähden.

Nyt meidät oli Mathiaksen kanssa raahattu saattohoitokotiin katsomaan isomummoa viimeisen kerran. Syöpähän sillä oli jo pitkään ollut, mutta nyt se ei enää kuulemma jaksanut taistella sitä vastaan. Aika jännä, että joku tollein vain haluaa antaa periksi, mutta eipä ole minun asiani.

Minun mielestäni yli yhdeksänkymppisten kuuluikin jo kuolla, joten en ymmärtänyt äidin vetistäviä silmiä ja hinkua patistaa meidät mukaan sanomaan isomummolle viimeiset sanat.

Sitä luulisi, että ihmisen viimeinen koti olisi jotenkin mukavan näköinen. Että voisi viimeiset hetket viettää kotoisissa tunnelmissa, ehkä jotain piristäviä värejä seinillä ja että hyllyt tursuaisivat lautapelejä ja muuta mukavaa, mistä jäisi hyvät muistot. Mutta kun ei. Saattohoitokoti oli ulkoapäin kuin teurastamo, eivätkä sisätilatkaan petranneet paljoa siitä.

Sisällä haisi paska ja epätoivo, joten otin nenästäni kiinni jo ulko-ovilla ja pidin siitä siihen asti kiinni, että äiti tyrkkäsi sen sivuun isomummon huoneelle päästessämme.

"Menkääs istumaan isomummon viereen", äiti komensi ja tyrkkäsi meidät peremmälle huoneeseen

Isomummo makasi paksujen vilttien alla sellaisessa kehikossa, joka ilmeisesti oli sen sänky. Kurkistin lähemmäs ja huomasin, että sen käsistä lähti inhottavia letkuja ja minun oli pakko tarttua taas nenästä kiinni, kun se haisi niin pahasti pissalta. Äiti kuitenkin tarttui taas nopeasti käteen ja työnsi sen pois nenältäni.

Sen aikaa kun äiti yksipuolisesti höpötti isomummolle viimeaikojen kuulumisia, yritin pidättää hengitystä aina niin pitkään kuin mahdollista. Haju oli vaan yksinkertaisesti karmea. Siinä alkoivat silmätkin vetistää kun keuhkot huusivat hapen perään ja naamakin alkoi varmaan sinertää.

"Oi, voi Mathildea. Hän ottaa niin raskaasti tämän. Olet ollut aina niin rakas meidän tytölle!" äiti sanoi huomatessaan silmistäni valuvat tuskankyyneleet ja veti minut syleilyyn.

Isomummo nosti kättään aavistuksen. Hänen kuivanruttuisilta huulilta pääsi kuolemankatkuinen "Mat...hil.."

Ja samantien äiti tyrkkäsi minut isomummoa vasten kuuntelemaan tarkemmin mitä hänellä oli sanottavaa.

Isomummo olisi kyllä saanut puhua vähän nopeammin, sillä näin lähellä en ajatellut ottaa henkäystäkään ilmaa ettei pissanhajubakteerit olisi kulkeutuneet minun puhtaisiin keuhkoihini. Kirveltävät kyyneleet alkoivat taas valua silmistäni (huom: ne eivät vieläkään johtuneet itkemisestä) ja näin, kuinka yksi tippui suoraan isomummon nenänreikään. Meinasin revetä naurusta, mutta hillitsin aika hyvin itseni.

Jotain se mummo siinä supisi ja kun hän oli saanut lauseensa päätökseen (en ole ihan varma loppuiko lause siihen varsinaisesti, mutta ääntä ei enää tullut), ryntäsi pari hoitajaa huoneeseen ja he käskivät meitä poistumaan käytävän puolelle.

Ilmeisesti mummo potkaisi juuri siinä kohtaa tyhjää. Ehkä sekin kuoli sisäisesti nauruun sen nenänreikään tippuneen kyynelpisaran vuoksi.

Kotimatkalla kuunneltiin surullisia lauluja ja katsottiin, miten äiti vollotti etupenkillä. Isä ei sanonut sanaakaan, mutta ei kyllä itkenytkään. Mathias pelasi Clash of Clansia puhelimellaan ja minä tiirailin maisemia, sillä akku oli loppu. Sitten äiti kääntyi ympäri ja katsoi minua vaativasti suoraan silmiin.

"Mitä isomummo sanoi sinulle?"

Oliko tässä kohtaa sopivaa sanoa, että en edes kuullut mitään mitä se pihisi? Ne ilmeisesti kuitenkin olivat mummon viimeiset sanat ennen kuin hän oletettavasti kuoli.

"Joo, hän sanoi -" vastasin ja kähistelin kurkustani mahdollisimman uskottavan kuolemankatkuisen pihinän: " - os...takaa... Mathil...delle.... oma... po....ni..."

Eihän mummo niin sanonut, mutta päämäärä oli tässä nyt tärkein.
Mathilde
Mathilde

Viestien lukumäärä : 72
Ikä : 10
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 07.07.2020
Karma : 2

Matias B., Liam and Oliver tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~ Empty Vs: Glitterinhohtoinen muistivihkoni ~

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa