Shelyesin Foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa

Siirry alas

Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa Empty Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa

Viesti kirjoittaja Jassu Ma 11 Joulu 2017, 14:45

Joululeiri hallavalaisten kanssa Kolinlammen hevosleirikeskuksessa
26.12.2017–1.1.2018

Tapahtuman kuvaus Keskustan topicissa
Joululeirin topic Hallavan foorumilla

Höpötystopicissa jo vähän sivuttiinkin aihetta.
Lämpimästi tervetuloa joulutunnelmoimaan lumiseen Suomeen! Shelyes järjestää yhteistyössä suomalaisen Hallavan kanssa joululeirin Kolinlammen hevosleirikeskuksessa 26.12.–1.1. Luvassa on kielikylpyä, tutustumista tallilaisten kesken, ratsastusta molempien tallien hevosilla, tarpomista lumisessa Kolin kansallispuistossa sekä tietysti ihanaa joulun fiilistelyä sekä vaihtuvan vuoden juhlistamista.

Ideana se, että shelyläiset saavat leirihoitsuksi Hallavan hevosia, ja hallavalaiset Shelyesin hevosia. Leiriläis-hevossuhde on n. 2:1; Jos esimerkiksi shelyesiläisiä osallistuu leirille 10, otetaan heille Hallavasta 5 hoitohevosta. Ratsastus tapahtuu kahdessa ryhmässä, jotka selviävät leirin ensimmäisenä päivänä.

Käytännössä leirille osallistuminen kuitataan maksulla, joka tehdään yhdessä hallavan leiriosallistujien kanssa. Tapahtuma maksetaan myöhemmin Shelyesin ja Hallavan ylläpitäjien kirjoittamien pohjatarinoiden avulla. Pohjatarinat ilmestyvät alla oleviin klikkilaatikoihin myöhemmin.
Pohjatarinoiden perusteella kirjoitetaan tarina tai piirretään kuva (ja kirjoitetaan kuvateksti).
Leirin maksun voi tehdä myös yhdessä jonkun toisen leiriläisen kanssa.

Leirille osallistuneille jaetaan merkki:
Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa Joululeiri2017

OSALLISTUJALISTA (7 Shelyesistä, 9 Hallavasta):

----------------------------------------------------------

RATSASTUSRYHMÄT JA LEIRIHOITSUJAKO:

----------------------------------------------------------

Leirin ohjelma ja pohjatarinat (muokkaillaan pikkuhiljaa):
Ilmoitamme, kun pohjatarinoita saa varata maksua varten.

VARATTU SORALLE 26.12. Leirin ensimmäinen päivä! (Jassu / Shelyes):

VARATTU INGA-STINALLE 27.12. Rekiajelulle paukkupakkasessa (Jassu / Shelyes):
27.12. Pulkkailua ja patikointia (Aleksi / Hallava):
VARATTU HANNELLE 27.12. Ensin koulutuuppausta ja sitten saunaan (Aleksi / Hallava):

28.12. Ponileikkejä lumisella pellolla (Jassu / Shelyes):
VARATTU VICKYLLE 28.12. Maastoretkelle metsikköön (Jassu / Shelyes):
28.12. Ratsastusta ja lautapelejä (Jassu / Shelyes):

VARATTU KATYALLE 29.12. Tallihommia aamutuimaan (Aleksi / Hallava):
29.12. Maltillista menoa maastossa (Aleksi / Hallava):
29.12. Tähtiratsastajia ja tähtilaulajia (Aleksi / Hallava):

30.12. Lumikenkäilyä ja laskettelua (Jassu / Shelyes):
VARATTU SØLVILLE 30.12. Tallitöiden jälkeen esteitä hyppimään (Jassu / Shelyes):
VARATTU PIHLALLE 30.12. Estetunnilta saunaan ja saunasta avantoon (Aleksi / Hallava):

VARATTU AKIRALLE 31.12. Hauskanpitoa hiihtoratsastaen (Aleksi / Hallava):
31.12. Ystäviä ja hevosia (Jassu / Shelyes):
31.12. Uudenvuoden juhlahumua (Jassu / Shelyes):

1.1. Viimeiset ratsastukset ja jäähyväiset (Aleksi / Hallava):


Viimeinen muokkaaja, Jassu pvm Ke 10 Tammi 2018, 08:29, muokattu 52 kertaa
Jassu
Jassu
Tallin omistaja

Viestien lukumäärä : 557
Join date : 01.03.2014
Karma : 17

http://hiirenkolo.net/shelyes

Takaisin alkuun Siirry alas

Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa Empty Vs: Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa

Viesti kirjoittaja Jassu La 16 Joulu 2017, 19:35

Halukkaat voivat liittyä Joululeirin Whatsapp-ryhmään. Pakollista tämä ei ole, huolehdin kyllä, että info kulkee myös foorumille. Smile

https://chat.whatsapp.com/6sVVz4cp3acDRkZX68m5en
Jassu
Jassu
Tallin omistaja

Viestien lukumäärä : 557
Join date : 01.03.2014
Karma : 17

http://hiirenkolo.net/shelyes

Takaisin alkuun Siirry alas

Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa Empty Vs: Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa

Viesti kirjoittaja Jassu Su 17 Joulu 2017, 15:18

Aiheiden varaus on nyt auki. Muistakaa tarkistaa myös Hallavan foorumin topic (linkki aloitusviestissä) ennen varausta ettei tule päällekkäisyyksiä, yhdestä aiheesta kirjoittaa vain yksi henkilö (ellei kyseessä ole yhteismaksu, mistä täytyy aina keskustella etukäteen toisen leiriläisen kanssa). Smile

Edit: Varausviestit siivottu pois, vielä Siobhanin aihevaraus puuttuu.
Jassu
Jassu
Tallin omistaja

Viestien lukumäärä : 557
Join date : 01.03.2014
Karma : 17

http://hiirenkolo.net/shelyes

Takaisin alkuun Siirry alas

Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa Empty Vs: Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa

Viesti kirjoittaja Hanne Pe 29 Joulu 2017, 19:24

27.12. Ensin koulutuuppausta ja sitten saunaan

Päivällisen tuoman energian jälkeen suuntasimme leirin ensimmäiselle ratsastustunnille, joka olisikin kouluaiheinen. Olin ensimmäisessä ryhmässä ja pääsinkin laittamaan Oreon kuntoon yhdessä Katyan kanssa, joka nousisi minun jälkeeni tamman selkään. Tallissa oli kova puheensorina ja molemmat tallilaiset heittelivät kaikille vihjeitä miten hevosen kanssa kannattaisi toimia. Itse en voinut kamalasti neuvoja antaa, koska Shelyn hevoset olivat minullekin vielä uusia tuttavuuksia ja Raffe oli jäänyt Norjaan.

Eliseissä tutustumisleikeissä oli ollut paljon hauskoja hetkiä, kun osalla porukasta tuli aika vahvakin kielimuuri vastaan. Olin joutunut itsekin hieman tulkiksi, kun osasin molempia kieliä.
”Onkohan tämä nyt hyvä?” Katya pohti, kun kiristi Oreon vyötä.
”Eiköhän, saa sen sit kiristettyä”, vastasin.
Oreo oli oikein hyvä käytöksinen, kun olimme Katyan kanssa laittaneet sitä kuntoon. Se ei arastellut edes tuntemattomia tyyppejä ja kaksin varustaminen olikin ollut reipasta. Työnsin kypärän päähäni ja vedin paksut ratsastushanskat käteeni, jonka jälkeen jäinkin odottelemaan muiden valmistautumista. Pieni kaaoksen poikanen oli vallannut tallin, kun kaikki hääräsivät hevosten parissa. Viiden minuutin kuluttua talutimme tallissa yöpyvät hevoset pihalle.

Katya roikkui jalustimessa, kun kampesin itseni Oreon selkään. Tamma tuntui paljon isommalta kuin Raffe, vaikka niillä ei taitanut kamalasti olla korkeuseroa. Sain säätää jalustimia hetken aikaa, että ne olivat sopivan mittaiset. Oreo seisoi suhteellisen rauhallisesti koko säätämisen ajan paikoillaan ja lähti liikkeelle vasta, kun painoin pohkeilla sen käyntiin. Aleksi käski meitä seuraamaan häntä pellolle, jossa tunti pidettäisiin.

Aloitimme kunnon alkukäynneillä pitkin ohjin. Osasta hevosista huomasi selvästi, että uudet maisemat ja erilainen ratsastuspaikka toivat hieman turhaa virtaa. Oreo tuntui reippaalta, mutta sellaiselta, joka turhia lähtisi temppuilemaan. Alkukäyntien jälkeen alkoikin heti kunnon työskentely. Ravi nostettiin heti ja tarkoituksena oli tutustua uuteen ratsuun. Oreosta huomasin heti, että sen kanssa ei sopinut antaa ajatuksen harhailla. Tamma vaati selkeät avut ja koko aikaista toimintaa toimiakseen. Jos vähänkin löysäsin työskentelyssä, meinasi Oreo lähteä temppuilemaan omiaan. Se ehkä olikin se yllättävin asia, koska tamma oli todella lempeä hoitaessa. Tunnin loputtua taputin Oreota reippaasti kaulalle ja päästin Katyan nousemaan selkään.

Olimme Katyan kanssa suurin piirtein saman pituisia, joten Katyan ei tarvinnut tehdä jalustimille mitään. Vaihdoin parit omat neuvot Oreon suhteen ja siirryin muiden ykkösryhmäläisten kanssa sivummalle seuraamaan. Vartin kuluttua olimme kuitenkin niin jäässä, että palasimme tallille lämmittelemään ja jutustelemaan. Kakkosryhmän tullessa takaisin tallille, laitoimme hevoset yhteistuumin iltapuulle ja suuntasimme porukalla saunomaan. Ilta tiesi vielä paljon naurua ja tutustumista leirikavereihin!

Tästä leiristä tulisi varmasti todella hieno!
Hanne
Hanne

Viestien lukumäärä : 49
Ikä : 25
Join date : 05.11.2017
Karma : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa Empty Vs: Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa

Viesti kirjoittaja Sølvi Su 07 Tammi 2018, 12:49

30.12. Tallitöiden jälkeen esteitä hyppimään

Kolin rinteet eivät olleet vakuuttaneet mua korkeudellaan tai vaativuudellaan, koska pisin rinne oli kuulemma vain reilut 200 metriä korkea, viidesosa mun vakiokeskuksen Narvikfjelletin korkeudesta, mutta hitto että siellä oli kaunista. Ja siellä paistoi aurinko. Mä olin viimeiset kolme päivää imenyt itseeni niin paljon aurinkoa kuin mahdollista, koska mä olin kärsinyt jo melkein kolme viikkoa ilman minuuttiakaan päivänvaloa ja joutuisin kotona odottamaan vielä pari päivää, kunnes saisimme vuoden ensimmäisen 15-minuuttisen valoa, eikä jatkuva pimeys todellakaan ollut mun juttu. Vaikka olinkin ehkä vähän emo, mutta siitä ei puhuttu.

Niinpä vietyäni snoukkani sisälle sulamaan, juotuani päiväkahvit ja vaihdettuani snoukkavaatteista tallivaatteisiin mä nappasin kamerani mukaan ja hipsin laitumelle, missä kaikki yhdeksän hevosta viimeistelivät päiväheiniensä rippeitä. Joku hallavalaisista, ilmeisesti Pujo, oli toivonut Feitliä leirihoitsukseen, joten mun rakas pölypallero (pölyn värinen se oli, eikä öljyn, Jassulle olis pari kysymystä) oli myös päässyt mukaan Suomi-retkelle. Se höristeli mulle korviaan auringon paistaessa sen otsatukkaan, enkä mä voinut olla ottamatta siitä kuvaa. Myös mun leirihoitsu, hallavalainen Kyyhky, johon mä olin ihastunut ensisilmäyksellä selatessani tuntiheppoja läpi nettisivuilta, katseli mua korvat hörössä. Se oli aivan älyttömän kaunis tamma, ja feitlimäisestä luonteestaan ja pienestä hidasälyisyydestään huolimatta todella mukava ja sympaattinen tyyppi sekä mukava ratsastettava, jopa eilisellä leikkitunnilla, vaikka vauhtia ehkä oli joskus vähän liikaa.

”Säkö hoidat tota Feitliä silleen kotona?” mun vierelle ilmestynyt Pujo kysyi.
”Joo, hoidan”, mä vastasin hymyillen. ”Hoitanut jo kolme ja puol vuotta, mun rakasta pölypalleroa.”
”Mä en oo mikään mestari esteratsastuksessa, niin oisko sulla jotain vinkkejä Feitlin kanssa hyppäämiseen?” Pujo kysyi multa tuijotellen tiiviisti harmaata tammaa, joka lähestyi meitä herkkujen toivossa.
”Se saattaa mennä kovaa”, mä vastasin rehellisesti ojentaen käteni rapsuttamaan tamman tiivistä harjantyveä.
”Mutta se ei kiellä ikinä, ei edes kyttää. Sekään ei oo mikään maailman paras, mutta uskon ettei tehtävät oo kovin vaikeita ja sen laukka on niin lyhyt, että sen kun ohjaat sen estettä päin, pidät pohkeen ja ohjan välissä ja otat tukasta kiinni – sitä on paljon niin ei pitäis olla ongelma – niin kaikki pitäis olla hyvin. Oon kuullut juttua että siellä ois erikoisesteitä luvassa, niin Feitlin kanssa ei tarvi sitä kuumotella, se hyppää ihan mitä vaan”, mä jatkoin ja ojensin harmaalle tammalle taskussani pyörineen minttukarkin, jonka se hamusi mun kämmeneltä hyvällä ruokahalulla. ”Tsemppiä, se menee varmasti hyvin.”
”Kiitti”, Pujo mumisi ja rapsutti hänkin Feitlin harjanjuurta.

Päivällisen jälkeen oli aika vetää taas ratsastussaappaat jalkaan ja napata ratsut kiinni lumiselta laitumelta. Kyyhkyllä ei ollut mitään tarvetta rynnätä karkuun mua enää, vaan se antoi kiltisti kiinni ja seurasi mua tallin seinustalla olevalle harjapuomille. Kyyhkyä hoitaessa tuli ihanan kotoisa fiilis; se kaatoi harjalaatikon noin kolmen minuutin välein ja joka kerta kun mä kumarruin nostamaan sitä pystyyn tai poimimaan harjaa sieltä, se nappasi joko mun takinhelmasta tai jostain yksittäisestä takusta kiinni. Ihan kuin Feitlin kanssa.

Asia mistä mä olin hämmentynyt kiivetessäni ensimmäistä kertaa Kyyhkyn selkään oli sen koko. Eihän se iso ollut, oikeastaan aika pieni oikeisiin ratsuihin verrattuna, mutta iso Shelyn ponien keskimääräiseen säkäkorkeuteen nähden. Tai ainakin Feitliä isompi. Myös se fakta, että Kyyhky kuulemma hyppäsi metrikymmentä ratana, eli itseään 45 senttiä matalampia, ja oli kylmäverinen, hämmensi mua suuresti. No, nytpä sen hyppytaitoja päästäisiin testaamaan.

Kyyhky oli alkutunnista reipas, huomasi ilmeisesti että tänään oli vuorossa esteitä. Verryttelyhypyillä se yritti jo vähän juosta alta, mutta tuli puolipidätteillä hyvin takaisin. Erikoisesteitäkään se ei jännittänyt lainkaan, hyppelehti niiden yli siinä missä muidenkin esteiden, ja sen hyppytyyli ja askellajit olivat aivan toista maata kuin pikkuruisella possupassia kaahottavalla Feitli-ponilla. (Älkää kertoko sille, että sanoin sitä poniksi.) Tätä tammaa tulisi kyllä ikävä.

_________________
Feítl frá Lofoten  2014-2018

rästilista | tarkennusta henkilöistä | pinterest
Sølvi
Sølvi

Viestien lukumäärä : 34
Ikä : 24
Join date : 02.06.2014
Karma : 0

Takaisin alkuun Siirry alas

Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa Empty 30.12. ESTETUNNILTA SAUNAAN JA SAUNASTA AVANTOON

Viesti kirjoittaja Pihla Su 07 Tammi 2018, 15:01

Ensimmäisen ryhmän estetunti oli jo loppupuolella. Koko tuntia emme olleet kentän laidalla seisoneet paleltumassa, mutta viimeiset hypyt katsoimme. Kakkosryhmäläisten keskuudessa kuului innostunutta puheensorinaa, sillä kaikki odottelivat jo malttamattomina oman tuntimme alkua. Tarkkailin Mellin ja Inga-Stinan menoa ja se näytti hyvältä. Pikkuponi oli innoissaan ja vaikka se taisikin olla enemmän koulu- kuin esteponi, niin se suoritti silti tehtävät mallikelpoisesti. Ykkösryhmäläisten lopettaessa tuntinsa riensin onnesta loistavan Iiässän luokse, joka taputti tyytyväisen näköistä Melliä.
"Se on ihan tosi kiva poni hypätä!" tyttö hehkutti luovuttaessaan minulle ponin ohjat. Melli yritti tapansa mukaan lähteä marssimaan jo ennen kuin kerkesin istua satulaan, mutta Iiäs nappasi siitä kiinni ennen kuin se ehti kävellä askeltakaan. Kun olin valmis, nuorempi tyttö poisui kentältä ja annoin Mellin lähteä liikkeelle.

Aleksi laittoi meidät heti selkään päästyämme hommiin, koska ratsumme olivat jo valmiiksi lämmiteltyjä. Melli tuntui reippaalta ja välillä sitä piti ihan pidätellä, mutta toisaalta se ei käynyt samalla lailla kuumana kuin osa muista hevosista. Saimme ottaa alle muutaman helpon ja pienen hypyn ihan vaan kokeillaksemme millaisia hypättäviä ratsumme olivat. Melliä piti avustaa lähestymisissä ja minun piti laskea tarkkaan askeleemme, koska Mellin laukka oli niin paljon pienempää, kuin Lofooteille jääneen Arnen. Onneksi olin mennyt ponilla jo useamman kerran, joten olin jo tottunut sen askeleisiin ihan hyvin. Oman haasteensa hommaan toi lumi. Tiet piti ratsastaa tarkemmin ja se oli hevosille aika raskasta, mutta Mellillä tuntui kyllä riittävän virtaa. Ainoastaan erikoisesteet aiheuttivat ponille hieman epävarmuutta. Esteet kasvoivat pian ristikoista ja pikkupystyistä kunnon kokoisiksi ja lopulta ne olivat Mellin tasolle sen verran isoja, että minun osani automaattisesti korostui. Muutaman epännistuneen hypyn jälkeen aloin kuitenkin päästä kiinni siihen, miten pystyin auttamaan ponia parhaiten. Koko tunnin ajan ryhmäläisillä oli hauskaa, kannustimme toisiamme ja nauroimme yhdessä typerille virheille joita kaikki vuoronperään tekivät. Aika tuntui lentävän ja lopulta olikin jo aika siirtyä loppuverryttelyihin.

Iltatallin tehtyämme ja syötyämme suuntasimme saunaan. Sauna ei ollut koskaan minulle mikään kovin tärkeä asia enkä sitä Norjassa osannut kaivata, mutta se oli ihanan rentouttavaa pitkän päivän jälkeen. Luulisi että laskettelun, lumikenkäilyn, tallitöiden ja estetunnin jälkeen porukka olisi väsynyttä, mutta saunassakin meno vaan jatkui. Kello oli pitkälle yli puolenyön ennen kuin viimesetkin yökyöpelit malttoivat painua pehkuihin. Ainiin. Pitihän sitä avannossakin ihan vaan periaatteen vuoksi käydä pyörähtämässä, mutta lumihankeen en mennyt, toisin kuin muutamat hurjapäät. Tämä leiri kyllä jäisi muistoihimme vielä pitkäksi aikaa.
Pihla
Pihla

Viestien lukumäärä : 24
Ikä : 28
Join date : 28.02.2015
Karma : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa Empty Vs: Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa

Viesti kirjoittaja Katya Ke 16 Elo 2023, 21:52

Mä koin päässeeni todella hyvin leiriporukkaan sisälle. Hallavalaiset olivat todella mukavia ja tulimme monen kanssa hyvin juttuun.Mulla oli tietty etulyönti asema, kun puhuin sujuvasti sekä suomea, että norjaa, ja sainkin olla välillä tulkkina kahden kielen välillä. Pääsääntöisesti kuitenkin tallissa kuuluva puheensorina muodostui englanniksi.

Etenkin meidän kakkosryhmä oli ryhmäytynyt tehokkaasti, eikä aikainen aamukaan tuntunut raskaalta, kun astelimme tekemään aamutallia. Jaoimme tehtävät porukan kesken ja pihaton lannan lappaaminen osui mulle ja Akiralle. Olimme minua muutamaa vuotta nuoremman tytön kanssa kerenneet jo tutustua ja meillä osui huumorin taju hyvin yhteen. Aika siis riensi kuraista lantaa mättäessä ja kaikesta maan ja taivaan väliltä jutellessa, sekä vitsaillessa.

Olin kuitenkin iloinen, kun pääsimme valmiiksi katetulle aamupalalle, jossa ykkösryhmä jo nautti pöydän antimista. Fyysisen puuhastelun jälkeen huomasin nälän korventavan jo vatsassani, joten täytin itselleni pari sämpylää ja kaadoin kuppiin kuumaa kaakaota, joka lämmitti sisintäni. Tunnelma oli iloinen, eikä porukka vaikuttanut väsyneeltä, vaikkemme kauheasti malttaneet edellisenä yönä nukkua. Nukkuminen saisi jäädä odottamaan kotimatkaa.

Aamupalan jälkeen suuntasimme talliin. Pääsimme kakkosryhmän kanssa nauttimaan lumoavan kauniista talvisesta metsästä maastoreissun merkeissä. Ratsukseni sain leirihoidokkini, Oreon, joka osoittautui oikein veikeäksi tapaukseksi. Parin tunnin maastolenkki sisälsi paljon kaikenlaista. Bongasimme jäniksiä, keräsimme kuusien oksilta hieman nuoskaantunutta lunta, jota varovasti heittelimme toisiamme kohti, kuitenkin säikyttämättä hevosia, sekä laukkasimme sydäntemme kyllyydestä. Ilmeisesti myös ykkösryhmä oli nauttinut leikkitunnista, ainakin jos naurun sorinaa oli uskominen, kun saavuimme takaisin tallille.

Uskoo ken tahtoo, mutta meillä kaikilla oli taas nälkä, joten lounas maistuisi varmasti. Lounaan jälkeen oli taas kiva jatkaa leiripäivää!


//tyylikkäästi 6 vuotta myöhässä Very Happy

_________________
• Brynhild Snøbær 10.11.2017 - 04/2020
• Ryövärin Suomijätkä 30.4.2020 - 08/2023
• Rosegarden’s Stegosaurus Smew 16.08.2023
Katya
Katya

Viestien lukumäärä : 70
Ikä : 28
Join date : 07.11.2017
Karma : 1

Jassu, Liam and Annu tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa Empty Vs: Joululeiri Kolinlammen hevosleirikeskuksessa hallavalaisten kanssa

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa