Shelyesin Foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari

Siirry alas

TarinaTempaus2020 - 10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari Empty 10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari

Viesti kirjoittaja Jassu Ke 21 Loka 2020, 16:56

>heB-A Lauantain yleisvakkari # 3
10.10.2020 - puomitunti, askeleensäätely

Muistakaa merkitä omaan rästilistaanne osasuoritus näille merkeille:


Osallistujat
Aurora - Ronja
Luna - Lola
Nita - Dante
Amira - Sidney
Lilja - Stella
Ella-Amalie - Figaro
Maksutilanne ja tuntiarkistot Docsissa


Kehyskommentit
Aurora - Ronja:
Ronjan kanssa tunti sujui tänään oikein hyvin. Suurimmaksi haasteeksi osoittautui tänään työstää ravia lyhyemmäksi ilman, että tahti muuttui tahmeaksi tai tamma rikkoisi tölttiin tai käyntiin, ja lopputunnista tuntui, että nuoren hevosen kunnossa voisi olla kokoamisen osalta vielä parantamisen varaa. Lisäystehtävissä kuitenkin loistitte, erityisesti laukkaosiossa pääsitte vaivatta vähemmillä askeleilla puomien yli, kun tamma innostui vauhdinlisäyksestä!

Luna - Lola:
Teidän työskentelyssänne suurimman vaikeuden tuotti Lolan vahva reagointi pohkeeseen. Tamma oli läpi tunnin hyvinkin sähäkkänä, minkä vuoksi sinun oli vaikeaa onnistua pyytämään siltä ”tarpeeksi vähän” sen sännätessä pohkeesta liioitellunkin paljon eteenpäin. Lyhennystehtävät onnistuivat siitä huolimatta hyvin, ja Lola oli hyvin kuulolla ja kantoi itsensä ryhdikkäästi kaikissa askellajeissa. Lisättyyn laukkaan voisi itsenäisesti työstää vähän rauhallisuutta ja painottaa enemmän askeleen pidennystä kuin tahdin kiihdytystä. Hyvää työtä!

Nita - Dante:
Dantella oli tänään hieman löysempi päivä verrattuna tavalliseen, ja askeleensäätelyssä oli haasteita jokaiseen suuntaan. Tamma olisi kovin mielellään puksutellut puomien läpi tavallista harjoitusravia tai -laukkaansa, mutta onneksi tunnin edetessä ainakin kaasu saatiin toimimaan ja askeleenpidennys erityisesti laukassa sujui erinomaisen hyvin. Tammasta huomasi vielä kokoavien liikkeiden olevan sille hieman haastavia, ja tunnin loppupuolella askeleenlyhennyksissä ryhdikkyys kärsi hieman. Kokonaisuutena kuitenkin hyvää työskentelyä nuorukaisen kanssa!

Amira - Sidney:
Sidney oli tänään oikein miellyttävällä päällä, ja tunti sujui varmasti parhaiten, mitä olen teiltä pitkään aikaan nähnyt. Sait heti verryttelyissä ratsuponin hyvin kuulolle, ja askeleenlyhennyksissä tamma olisi varmaan laukannut jopa paikallaan kuitenkaan menettämättä ryhdikkyyttä ja tahtia. Askeleenpidennyksiin olisi voinut vielä työstää hieman rentoutta, sillä niissä Sidney rupesi hieman kiirehtimään ja samalla oma istuntasi aavistuksen jännittyi erityisesti laukkaosiossa. Hyvin ratsastettu!

Lilja - Stella:
Stella kulki tänään jostain syystä melko etupainoisena, ja sinulla oli haasteita ratsastaa tammaan ryhtiä. Siitä syystä askeleenlyhennystehtävät eivät aina onnistuneet, vaan puomit jäivät silloin tällöin jalkojen väliin. Ehkä huolellisempi verryttely olisi tehnyt hyvää? Pidennystehtävissä kuitenkin onnistuitte hienosti, ja Stella esitti vuonohevoseksi melko lennokastakin laukkaa lopputunnista. Huolehdi omassa istunnassa, että et laukkaa hevosen puolesta pidennyksissä, vaan pidät paketin tiukkana, jotta yläkroppa ei ala heijaamaan. Hyvää työtä!

Ella-Amalie - Figaro:
Figaro oli tänään läpi tunnin todella tahmea, minkä huomasit varmasti itsekin. Vaikka se olikin näennäisesti hyvin avuilla ja kulki rennosti ja hyvin kroppaansa käyttäen, se ei lähtenyt pohkeesta eteen eikä tullut pidätteistä taakse. Sekä askeleenpidennykset että -lyhennykset tuottivat teille tänään hyvin paljon päänvaivaa. Ehkä syy tahmeuteen ja outoon käytökseen saadaan huomisella klinikkakäynnillä. Ratsastit kuitenkin itse hyvin, eikä käytös varmasti johdu omasta istunnastasi tai muusta toiminnastasi. Olosuhteisiin nähden hyvää työtä!



Maksuvaihtoehdot
a) Tarina
b) Piirros
c) Runo (vähintään 4 säettä)
d) Pikamaksu: vastaa alla oleviin kysymyksiin
10.10. / 1: Millaiset askelensäätelyt olivat teille tänään haastavimpia? Askellaji, pidennys vai lyhennys jne...
10.10 / 2: Jokainen koki tänään varmasti tunnilla jonkinlaisen ison tai pienen onnistumisen hetken. Kerro omastasi!


Maksut tähän topiciin, kiitos! I love you
Ja pahoittelut taas myöhään saapuneesta kehyksestä!
Jassu
Jassu
Tallin omistaja

Viestien lukumäärä : 557
Join date : 01.03.2014
Karma : 17

http://hiirenkolo.net/shelyes

Takaisin alkuun Siirry alas

TarinaTempaus2020 - 10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari Empty Vs: 10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari

Viesti kirjoittaja Aurora Ke 21 Loka 2020, 21:57

Olimme tulleet Nitan kanssa eilen todella myöhään takaisin tallille, ja tänään olikin mennyt hetki kammeta itsensä ylös sängystä ja herätä siihen todellisuuteen, että nyt oli taas päivä ja aurinko paistaa ja velvollisuudet kutsuu. Eilen illalla olimme uppoutuneet taianomaiseen hetkeen meren rannalla revontulien loisteen alla, ja kaiken lisäksi Nitan vaaleanpunaisiin pilvilinnoihin hänen kertoessaan Miikasta. Olin onnellinen ystäväni puolesta, mutta ymmärsin hänen vaikeat tunnelmat, sillä mies kuulemma palaisi pian Suomeen ystäväporukkansa kanssa. Mutta ehkä se ei olisi heidän tarinansa loppu, ainakin toivoin niin.

Tapasin Nitan kanssa jälleen tallilla lauantaivakkarin merkeissä. Myös Luna osallistui Lola-hevosellaan tunnille, ja olimme iloisesti jutellen harjanneet ja varustaneet ratsumme pihattotallissa. Luna oli mukava, puhelias tyttö, ja näin häntä usein tallilla. Moni muu oli jäänyt tuntemattomaksi, sillä liikuin niin harvoin päätallissa.

Edellinen tunti oli loppumassa kentällä, kun talutin Ronjan tallin pihaan. Siellä oli jokin hämminki päällä ja ambulanssi kaartoi pihaan. Hetken Lunan kanssa tilannetta äimisteltyämme saimme selville, että hirvi oli säikäyttänyt loppukäyntien aikana hevoset, ja pieni Mathilde oli tippunut ja loukannut itsensä. Toivottavasti hänelle ei käynyt pahasti!
“Menkää jo edeltä maneesiin”, Jassu sanoi meille.

Olimme ehtineet kävellä jo alkukäynnit, kun Jassu ehti maneesiin. Hän järjesteli kiireellä puomeja maahan samalla, kun kertoi tunnin tavoitteista. Pian ryhdyimmekin ravaamaan, ja ensimmäisenä tehtävänä oli koota ravia ja ratsastaa tiuhaan aseteltuja ravipuomeja. Ronja ei meinannut jaksaa koota itseään hyvin, joten vauhti hidastui niin, että ravi rikkoutui. Välillä tamma meinasi vaihtaa tölttiin. Omassakin ratsastuksessa oli parantamisen varaa, sillä en ollut kovin hyvä kokoamaan hevosta tai saamaan sitä hyvin peräänantoon, kun tykkäsin humputella metsissä.

Laukkalisäykset sujuivatkin paremmin, sillä siinä vauhti korjasi virheet lihaksistossa ja kunnossa. Ronja otti oikein vauhtia ja innostui, eikä puomit kolisseet enää samalla tavalla. Vauhti hurmasi minutkin, ja olisin voinut jatkaa laukkatehtäviä loputtomiin. Ronjalla oli niin ihana laukka, ja siinä oli tasaista istua pelkän ratsastushuovan kanssa.

Tunnin jälkeen yritin houkutella Nitaa lähtemään kanssani maastoon illemmalla, ehkä revontulia näkyisi tänäänkin. Mutta niinkuin hänen ajatus oli haahuillut koko tunnin Miikassa, oli ajatus nytkin tuossa miehessä. Nita kertoi lähtevänsä hänen kanssa iltakävelylle Tjeldbergtindenille, ja pystyin vain kuvittelemaan, miten romanttista sieltä olisi katsella alas kaupunkiin ja ihailla sen valoloistoa illan hämärässä. Ehkä revontuletkin yllättäisivät heidät. Voi, olisipa minullakin joku, kenen kanssa kokea tuollaista, mietin. Vaikkei minun toisaalta käynyt kateeksi Nitaa, olihan Miika lähdössä ihan pian pois. Nitan ja minun kanssa keskustellut Catu oli nähnyt Nitan ja Miikan tallilta, ja vaikka Nita lähti jo tallia kohti, kertoi Catu minulle – olinhan utelias – että miltä tämä mies oli vaikuttanut.

“Oikeastaan, vaikkei Nita ehdi kanssasi maastoon, niin mie voin lähteä!” Catu keksi sitten. Hän lupasi, että saisin kokeilla jotain tallin hevosista, ja sovimme tapaavamme illemmalla tallilla, sitten kun olisi hämärämpää. Oli kirkas sää, niin kuu ja tähdet valaisisivat matkaamme, vaikkei revontulet tänään loimuaisikaan.

Merkintä 16, #Tarinatempaus2020 / #NVRK2020


Viimeinen muokkaaja, Aurora pvm Ti 10 Marras 2020, 00:02, muokattu 1 kertaa
Aurora
Aurora

Viestien lukumäärä : 75
Ikä : 27
Join date : 20.08.2020
Karma : 1

Catu, Joona, Sonia, Nita, Linnea and Løken tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

TarinaTempaus2020 - 10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari Empty Vs: 10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari

Viesti kirjoittaja Ella-Amalie To 22 Loka 2020, 14:44

Mulla ei ollut ensimmäisen lauantaivakiotuntini suhteen yhtään minkäänlaisia odotuksia. Figaro olisi joko aivan järkyttävä ratsastettava niin kuin aiemminkin, tai sitten se yllättäisi minut, Jassun ja koko Lofootit olemalla yhtäkkiä ihmeparantumisen kokenut, maailman hienoin poni. Sellainen, jonka takia olin sen ostanutkin.

Itse asiassa olin ollut tuntilistaa tiiratessani jopa hieman pettynyt. Olin sanonut Jassulle, että se voisi kyllä laittaa muille muitakin hevosia. Silloin olin jopa toivonut, että se olisi laittanut mulle jonkun muun hevosen. Vaikka Aagen, josta se yksi pieni tuntilaistyttö oli tallin käytävällä eräänä päivänä parkaissut, että ei ikimaailmassa halunnut ratsastaa sillä. Olin kuunnellut sen kovaäänistä vaikerrusta Figaron karsinassa ja miettinyt, että mä olisin voinut vaihtaa sen kanssa hevosia päikseen koska tahansa.

Niin paljon kuin mä pelkäsinkin, ettei Figaron käytökselle löytyisi mitään terveydellistä syytä, kalvoi mua alkukäynneistä alkaen huono omatuntokin. Mitä, jos sillä olisi joku parantumaton vamma? Mitä, jos se olikin vain ihan järkyttävän kipeä koko ajan, ja täällä mä tyytyväisenä keikuin sen selässä odottelemassa puomitunnin alkua? Jos mä rikkoisin sitä vain enemmän? Hitto, että mä olin huono hevosenomistaja.

No, Figarokaan ei yllättänyt. Se kulki nätisti muodossa niin kuin sillä oli tapana ja kuulemma astui takajaloillaankin, mutta ei esittänyt varmasti osaamiaan lisäyksiä missään askellajissa. Se puksutti menemään tasaista mummokäyntiä, mummoravia ja jopa mummolaukkaa, vaikka kuinka ratsastin. Se oli kuin auto, jossa ei ollut vaihteita. Alamäkeen Figarokin olisi ehkä kiihdyttänyt.

Kun askeleen lyhennyksissä poni rikkoi jatkuvasti hitaampaan askellajiin, mä olin vähällä menettää malttini ihan toden teolla -- ja jos se oli mulle erittäin harvinaista muutenkin, niin hevosten kanssa vielä sitäkin harvinaisempaa. Mun teki mieli sen pikkutytön tapaan paiskata kypärä maahan ja todeta, että mä en ratsastaisi enää ikinä, vaikka Jassukin koetti parhaansa mukaan toitottaa, että mun ratsastuksessa ei varsinaisesti ollut mitään vikaa. Harvoin syy oli ponissa, mutta tällä kertaa se oli niin. En mä voinut Jassulta vaatia, että se olisi kertonut, mikä Figaroa vaivasi, kun siihen ei pystynyt Miriam Meisfjordkaan. Purin hammasta.

Loppukäynneissä rautiaan ponin selässä istui hikinen, pettynyt ja äkäinen Ella-Amalie, joka toivoi todella, että vastaus löytyisi Birgit Gundersenilta.

Merkintä 11, #tarinatempaus2020, 2.10.2020
Ella-Amalie
Ella-Amalie

Viestien lukumäärä : 158
Ikä : 22
Paikkakunta : Svolvær
Join date : 02.12.2017
Karma : 27

Jassu, Joona, Aurora and Løken tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

TarinaTempaus2020 - 10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari Empty Vs: 10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari

Viesti kirjoittaja Lilja To 22 Loka 2020, 16:01

Pikamaksu: (koska miksi ei?)

1. Vähän kaikki askellajit, etenkin laukassa lyhennystehtävät olivat vaikeita.
2. Lopputunnista varmastikin se, kun Stella laukkasi oikein lennokasta laukkaa. Sen selässä oli mukava olla!

Ja ei haittaa myöhästyminen, kolmen vakkari ringin pyörittäminen on varmasti rankkaa!
Lilja
Lilja

Viestien lukumäärä : 94
Ikä : 15
Join date : 12.06.2020
Karma : 0

Jassu tykkää tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

TarinaTempaus2020 - 10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari Empty Vs: 10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari

Viesti kirjoittaja Nita To 22 Loka 2020, 17:09

"Ratsasta eteen. Ihan reippaasti. Älä anna sen laiskistua", tuntui olevan päivän teema. Yhdistelmä, jossa Dante oli laiskalla tuulella ja minä puolestani aivan uppoutuneena ajatuksiini, ei ollut paras mahdollinen. Dante jäi mielellään matkustamaan ja laahaamaan jalkojaan maata pitkin, ja jos totta puhutaan, oli tänään sellainen päivä, että olisin todella mielelläni jäänyt Danten selkään matkustamaan yhtä rennosti. Mutta muutaman huomautuksen jälkeen oli aika myös minunkin ottaa ohjia vähän paremmin käteen ja alkaa käyttää apuja napakammin. Huonoa treeniähän se vain Dantelle olisi, jos se ymmärtäisi, että laiskottelu olisi ookoo.

Muutaman kerran ylitimme puomit niin, että jalat kolahtelivat lähes jokaiseen maassa lojuvaan puomiin, mutta hiljalleen askeliin alkoi löytyä myös sitä kaivattua ilmavuutta. Askelia tuntui olevan hieman haastava säätää - mikä oli täysin oma vikani, kun annoin Danten alkutunnista valita tahdin - mutta kilttinä tyttönä se lopulta alkoi pysyä paremmin kuulolla ja liikkua eteenpäin hieman tahdikkaammin. Jopa omaa moottoria alkoi löytyä, kun lähdimme tekemään laukannostoja, mistä olin todella tyytyväinen. Parempaa ratsua en voinut itselleni toivoa.

Tunti eteni ja Dante rentoutui. Se jaksoi aina hetken aikaa kannatella itseään hyvin, mutta ryhti kuitenkin tuntui vaihtelevasti katoavan.
"Älä pyydä siltä liikoja, kun se liikkuu kauniisti niin kehu paljon", Jassu yritti selventää. Norjaan muuttaessani olin jättänyt taakseni myös vakiovalmentajani, jotka olivat erikoistuneet nuorten hevosten koulutukseen. Myös täällä Danten ikä osattiin onneksi huomioida todella hyvin, mutta toisinaan mietin, olisiko paikallaan satunnaisesti käydä myös muiden valmentajien luona hakemassa neuvoja Danten kanssa työskentelyyn.
"Niiitaaa, ajatusta siihen ratsastamiseen", Jassu joutui huomauttamaan, kun ylitimme laukkapuomit jälleen turhan letkeästi.

Loppukäynnit sujuivatkin aivan toisenlaisissa ajatuksissa. Illalla minulla olisi treffit, ja ajatus tuntui samaan aikaan jännittävältä ja ihanalta. Mitähän tästä illasta tulisikaan!

---------

Merkintä 19, #Tarinatempaus2020 / Aloituspäivämäärä 01.10.2020
Nita
Nita

Viestien lukumäärä : 134
Ikä : 30
Join date : 21.08.2020
Karma : 1

https://tiritomba.net/y/nita

Jassu, Joona and Aurora tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

TarinaTempaus2020 - 10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari Empty Vs: 10.10.2020 (HBA #3) Lauantain yleisvakkari

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa