Theon päiväkirja

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Theon päiväkirja

Viesti kirjoittaja Joona lähetetty Pe 01 Joulu 2017, 21:43

Joona

Viestien lukumäärä : 9
Ikä : 27

Näytä käyttäjän tiedot

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Theon päiväkirja

Viesti kirjoittaja Joona lähetetty La 02 Joulu 2017, 14:54

02/12/2017 
Saapuminen Shelyesiin

Theo hirnui kimeästi mun ottaessa sitä ulos trailerista todella pitkän matkan jälkeen. Me oltiin ajettu kahdessa päivässä eteläisestä Suomesta Pohjois-Norjan Lofooteille asti pikkukaupunkiin nimeltä Svolvær, jossa sijaitsi pieni ja söpö ponitalli täynnä norjanvuonohevosia. Talli oli nimeltään Shelyes, ja me päätettiin Theon kanssa tehdä suuri elämänmuutos ja muuttaa sinne asumaan ja treenaamaan mahdollisimman pitkäksi aikaa. Shelyes olisi meille aivan loistava paikka treenata ympärivuotisesti: pohjoisesta sijainnistaan huolimatta talvet siellä olivat yleensä paljon lämpimämpiä kuin Suomessa ja puitteet olivat ihan huippuluokkaa. Tallista löytyi suuri maneesi ja kenttä, ja upeita tuntureita, peltoja ja metsiä jatkui silmänkantamattomiin! Lisäksi Theon treenaamisen ohella voisin pitää myös välillä tunteja tallin innokkaille ratsastajille. Kisareissut Suomeen meillä tulisi olemaan pitkiä, noin viikon mittaisia reissuja, mutta se oli pieni miinus muuten niin loistavalla tallilla, olimmehan me Theon kanssa jo tottuneita matkustajia.

Pian sen jälkeen, kun olin saanut Theon tukevasti maankamaralle, meidän luokse saapui ruskeatukkainen, nuori nainen, joka kertoi olevansa Jassu ja Shelyesin omistaja. Sen tiesinkin jo entuudestaan, hänen kanssaan olin tallipaikasta sopinutkin sähköpostin välityksellä. Nainen näytti mulle heti ensimmäisenä karsinan, jossa Theo tulisi asustelemaan. Musta ruuna vaikutti varsin tyytyväiseltä jäädessään syömään sille nakkaamiani heiniä tallikäytävän päässä olevaan karsinaan, joten pystyin levollisin mielin jatkamaan tiluksien esittelykierrosta Jassun johdatuksella.

Isosta tallista, jossa Theon karsinakin oli, löytyi Theon karsinan lisäksi kahdeksan muuta karsinaa, toimisto, pesupaikka, rehuvarasto, varustehuone ja kaikki muukin oleellinen, mitä tallissa kuuluu ollakkin. Lisäksi tallin ullakolla oli wc, hoitajien kaapit sekä oleskelutila, jossa ei ihmeellisesti ollut ketään. Yleensä siellä kuulemma oli paljon porukkaa ihan vain hengailemassakin. Talli oli oikein siistin ja avaran oloinen varsinkin kun siellä ei nyt ketään ollut.

Ison tallin jälkeen kävimme pikaisen kierroksen oritallissa, jonka molemmista päädyistä löytyi tallin purula ja heinälä. Oritallissa oli viisi karsinaa, jotka olivat kaikki asuttuja. Oritallissa pistäytymisen jälkeen matka jatkui suureen maneesiin, jossa olikin tällä hetkellä menossa koulutunti. Tuntia piti mustatukkainen, mielestäni erittäin kaunis suomalaistaustainen nainen.
“Olen Janika, mutta sano ihan Janni vain”, nainen naurahti häntä tervehtiessäni.
Maneesista löytyi myös katsomon puisilta penkeiltä tuntia seuraavaa talliporukkaa, joka yleensä siellä oleskelutilassa vietti aikaa. Pidimme nopeasti pienen nimikierroksen, mutta mulle ei kyllä jäänyt ainakaan vielä yhtään nimeä tai kasvoa mieleen. Yhden blondin pojan nimi saattoi ehkä olla Petter, vai olikohan se sittenkin Peter...? Vaikeita nuo norjalaiset nimet. Onneksi sentään osasin Norjaa puhua, sillä naapurimaassa Ruotsissa olin käynyt usein valmentautumassa Theon kanssa, eikä norjan kieli kovin paljoa ruotsista poikennut.

Maneesin jälkeen kävelimme vielä kentän ohitse tarhoille, jossa olikin kaikki ponit ja hevoset, jotka eivät sillä hetkellä olleet tunnilla. Vuonohevoset olivat todella pienen oloisia suuren Theon käsittelyn jälkeen. Muutamia hevosiakin seassa oli, huomoni kiinnittyi erityisesti vaaleanrautiaaseen suomalaiseen puoliveriseen, joka esitteli tarhassa lennokasta laukkaansa.
“Se on Della, tänne juuri muuttanut. Kuuluu meidän tallin nuorisoon, ratsukoulutus on vasta aluillaan”, Jassu kertoi, kun huomasi minun seuraavaan tamman innokasta juoksentelua.
“Sillä on upeat liikkeet, tuosta tulee varmasti hieno hevonen”, totesin naiselle päätäni nyökäyttäen.
Tiikerinkirjava Dimona oli myös hauskan näkönen kaveri ja punahallakko Venni kiinnitti myös huomioni vuonohevoselle ei niin tyypillisellä värityksellään. Muutkin hevoset ja ponit olivat oikein mukavan oloisia, kivan poppoon joukkoon pääsimme Theon kanssa asumaan.

Tarhoilta palasimme takaisin talliin, jossa heinänsä syönyt Theo jo odottelikin minua. Jassu lähti sisään päärakennukseen paperihommia tekemään ja minä jäin vielä talliin. Purin mustasta traileristani Theon järkyttävän suuren kasan varusteita ja tärkeimmät laitoinkin jo paikoilleen. Loput tungin kaappiini ja osan vein autoon, ne veisin uuteen kotiini. Siivosin vielä trailerin pikaisesti matkan jäljiltä ja siirsin sen parkkipaikan nurkkaan odottamaan uutta reissua. Sitten palasin jälleen tallin Theon luokse ja harjattuani sen otin puin ruunalle suojat, suitset päähän ja liinasta taluttaen menimme katsastamaan kentän. Siellä oli hieman lunta, mutta se ei haitannut mitään päästäessäni Theon oikomaan koipiaan pitkän matkan jälkeen. Aluksi juoksutin ruunan kaikissa askellajeissa läpi liinan päässä ja sitten päästin sen kentälle juoksemaan vapaasti. Theo oli innoissaan päästessään kentälle vapaaksi ja näinkin siltä kunnon pukkilaukkasarjoja.

Kun Theo oli saanut juosta tarpeeksi ja verrytellä itseään, otin sen takaisin liinan päähän ja me menimme vielä maastoon pienelle tutustumislenkille loppukäynneille. Musta ruuna käyttäytyi siellä oikein hienosti ja palasimme tallille rennosti kävellen. Lenkin jälkeen riisuin Theolta sen suojat ja suitset ja vaihdoin sille sisätoppaloimen selkään. Ruuna saisi jäädä täksi päiväksi vielä sisälle, huomenna se pääsisi tutustumaan tarhaan uusiin kavereihin. Theo jäi hengailemaan karsinaansa minun suunnatessa uutta kotiani kohti. Olin todella tyytyväinen päätökseeni muuttaa tänne Norjaan Theon kanssa, Shelyes vaikutti niin mahtavalta paikalta!
Joona

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti kirjoittaja Joona lähetetty Su 03 Joulu 2017, 13:03

03/12/2017
Kaikki hyvin

Lunta satoi hiljalleen kävellessäni parkkipaikalta isoa tallia kohti porkkanapussi kädessäni, jonka olin hakenut kaupasta juuri ennen tallille tuloa. Tänään oli meidän, minun ja Theon toinen päivä Shelyesissä. Ohjelmassa olisi juoksutus ja tarhaaminen muiden ponien ja hevosten kanssa, eilisen Theo sai vielä viettää sisällä tutustuen uuteen paikkaan.

Olin eilen illalla tullut vielä takaisin tallille katsomaan, että Theolla oli kaikki hyvin, vaikka päivälla olimmekin saapuneet ja ruuna oli käyttäytynyt oikein hienosti kuten lähes aina. En kuitenkaan millään ollut malttanut pysyä tallilta poissa, joten olin käynyt vielä ratsastamassa Theolla rennosti seuranamme Janni sekä hänen upea suomalainen puoliverisenä nimeltään Robin, jonka selkään olin itse ihan hetkeksi kivunnut. Robin oli vaikuttanut oikein mukavalta hevoselta, joka oli vielä täynnä nuoruuden intoa ja energiaa. Jannikin ilmeisesti oli tykännyt Theosta, jonka selkään nainen oli hetkeksi kiivennyt. Ihan mukava hevosenvaihtohetki siis!

Theo hörähti hiljaa ja tuli vastaan innoissaan avatessani ruunan karsinanoven talliin sisälle päästyäni. Musta huomasi heti kädessäni olevan porkkanapussin ja yritti avata sitä huulella räpläten, porkkanat kun kuuluivat tuon hevosen lempiherkkuihin.
"No ota sitten yksi", hymähdin hevoselleni ja annoin sille yhden oranssin herkkupalan saatuani pussin auki, joka oli muuten harvinaisen vaikeasti avattava.
Theo jäi rouskuttamaan taivaallisen makuista herkkupalaansa tyytyväisenä karsinaansa mennessäni itse hakemaan ruunan harjat, suojat sekä suitset liinoineen, deltoineen, sivuohjineen ja juoksutusvöineen varustehuoneesta. Siellä vastaani tuli blondi nuorimies, sama henkilö jonka olin nähnyt eilen maneesin katsomossa istumassa. Sain selville, että hän oli nimeltään Petter, eikä Peter mitä eilen mietinkin. Petter lähdössä maastoon hänen hoitohevosellaan, mustalla Lidialla.
"Tuutteko mukaan, voisin vähän näyttää teille paikkoja?" tuo kysäisi.
"Kiitos mutta ei kiitos, ajattelin tänään vain juoksuttaa Theon. Joku toinen päivä voisi kyllä sopia vaikka ensi viikolla", ehdotin Petterille.
"Okei, katsotaanpa sitten ensi viikolla uudemman kerran", blondi hymyili ja poistui paikalta Lidian varusteet mukanaan.

Theon harjattuani ja varustettuani suuntasimme mustan ruunani kanssa kulkumme maneesiin, jossa ei vielä porukkaa ollutkaan tähän aikaan aamusta. Kellohan siis lähenteli vasta yhtätoista, joten ei ihmekään, että tallilla oli vielä niin rauhallista. Kaikki nuoret hevosenhoitajatytöt- ja pojathan kun yleensä tykkäsivät nukkua viikonloppuisin pitkään valvottuaan myöhään yöhön. Iltapäivällä ja illalla tallilla siis olisi varmasti paljon enemmän porukkaa.

Theo liikkui todella hyvin juoksuttaessani sitä, pitkä matka Shelyesiin ei hevosessa näkynyt juuri mitenkään. Varsinkin lihasten kunnolla lämmetessä ruuna meni niin upeaa laukkaa, etten melkein silmiäni voinut uskoa. Sellaisen laukan kun saisin hevosestani joskus kaivettua esiin kenttäkisojen kouluradalla, tuomaritkin melkein mykistyisivät! Ravissakin Theo liiteli menemään komein askelin, se näytti kyllä erittäin hyvältä. En olisi voinut olla tyytyväisempi ruunaani sen kanssa maneesia ympäri kävellessäni loppukäyntien merkeissä.

Palasimme talliin noin neljänkymmenenviiden minuutin päästä sieltä lähdettyämme. Riisuin Theolta sen kaikki varusteet poissa ja annoin ruunalle sen päivän toisen porkkanan, sen se oli kyllä ansainnut. Huolellisen harjauksen jälkeen vein hevoseni tavarat paikoilleen varustehuoneeseen puhdistettuani ne pikaisesti. Palasin sitten takaisin Theon luokse ja loimitin hevoseni säänmukaisesti, sillä nyt olisi ruunan tarhaamisen aika.

Theo soljahti onneksi laumaan mukaan oikein näppärästi. Tarhoja lähestyessämme ruuna puhisi jännittyneenä, mutta päästettyäni sen irti muiden hevosten kanssa se rauhoittui. Ponit tulivat innolla tutustumaan uuteen tulokkaaseen, joka oli suuri kuin mikä. Parin kiljahduksen ja hampaiden näyttämisen jälkeen ne olivat selvittäneet välinsä, ja porukka suuntasi yhdessä heinäkasalle. Jäin vielä vähäksi aikaa seuraamaan, jos jotain tapahtuisi, mutta sinne ne astettuivat tyytyväisinä ja pystyin lähteä takaisin talliin hyvillä mielin.

Tallissa katsoin vielä nopeasti, että olin laittanut kaiken paikoilleen ja en ollut jättänyt jälkeeni kamalaa sotkua. Lakaisin tallikäytävän vielä nopeasti ja sitten olinkin valmis tallilta tämän päivän osalta. Illalla olisi ohjelmassa ensimmäinen työvuoro uudessa työpaikassani, joten lähdin kotiin päin siihen valmistautumaan.
Joona

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa