Dellan päiväkirja

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Dellan päiväkirja

Viesti kirjoittaja Jassu lähetetty Ke 22 Marras 2017, 15:36

Sepp's Nimrodel
suomalainen puoliverinen, tamma
Shelyesissä 11/2017-->
Jassu
Admin

Viestien lukumäärä : 184
Ikä : 21

Näytä käyttäjän tiedot http://hiirenkolo.net/shelyes

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Dellan päiväkirja

Viesti kirjoittaja Vicky lähetetty Ke 22 Marras 2017, 20:02

22/11/2017

Siinä se mua tuijotti pää taivaissa ja korvat hörössä. Olin illalla palannut tallille ajan kuluksi töiden jälkeen ja toin samalla Haldirille puhtaan satulahuovan. Reissun oli tarkoitus kestää vajaa puoli tuntia, mutta jotenkin olin päätynyt maneesiin kävelyttämään tallin uutta tulokasta Dellaa. En suoraan sanottuna vielä tässä vaiheessa tajunnut mitä Jassu mahtoi ajaa takaa sillä, että oli minut laittanut tamman kanssa touhuamaan, mutta sekin selviäisi vielä. 

Della oli todella herkän oloinen, oikein sellainen laadukas tulevaisuudenlupaus, jossa takuulla on paljon potenttiaalia tulevaisuutta ajatellen. Kävelytin tammaa maneesia ympäri kaikessa rauhassa, enkä reagoinut sen säpsähdyksiin. Della oli selvästi ihmeissään uudesta paikasta ja uudesta ihmisestä, mutta ei se ollut kovinkaan vaikean oloinen käsitellä. Lopulta kello alkoi olla aika paljon, joten palasimme talliin vaaleanpunarautiaan tamman kanssa, jossa Jassu seisoskelikin jo tamman karsinan edustalla. 

"No, mimmonen fiilis sulla tuli siitä?" tämä kysyi tietäväinen virne kasvoillaan. 
"Kivalta vaikuttaa, melko herkkis", sanoin samalla kun nappasin Dellalta karsinassa suitsia pois. Tamma hieman hankasi otsaansa käsivarteeni, jonka jälkeen taas nosti päänsä taivaisiin ja kuunteli epäilevästi tallin toiselta puolelta kuuluvaa kolinaa. 
"Kiinnostaisko sua touhuilla Dellan kanssa jatkossakin?" Jassu kysyi ja tuijotti minua utelias ilme kasvoillani. 
"Miks ei? Oliks sul jotain mielessä", kysyin hieman hämilläni ja rapsutin Dellan harjantyvestä. 
"Jos sulla vaan on aikaa ja jaksamista, oisitko halunnut kouluttaa Dellaa? Mulla on muutenkin niin paljon hommia, että voisin hyvin nakittaa sen homman sulle", Jassu naurahti. 
"Tottakai, joo.... kuulostaa kivalta. Mulla ei täl hetkel oo töissäkään kun vaan kaksi heppaa laitettavana, kun siellä on monet ponit paksuina", naurahdin ja silmäilin sitten tarkemmin Dellaa. Voisin todellakin kuvitella opettavani tuolla tammalle ratsuhommia. 
"Loistavaa! Se on sillä sitten sovittu. Sveniä voit sitten kysellä avuksi milloin vaan, se tekis sil hyvää", Jassu naurahti ja silitti karsinan oven ylitse Dellan turpaa. Samalla hetkellä Sven asteli sisälle talliin, ilmeisesti iltatallin teossa auttamaan. 
"Mistä puhutte?" tämä kysyi ja katsoi Dellaa hieman arvioivasti. 
"Siitä miten saat avustaa Vickyä Dellan ratsutuksessa aluksi, Vicky on sitten komennossa", Jassu sanoi tallityöntekijälle naurahtaen. Svenin ilmeestä olisi pitänyt saada kuva, niin järkyttyneeltä tämä näytti. 
"No niin kai sitten", tämä tuhahti ja lähti kävelemään kohti hevosten ruokaämpäreitä. Naurahdin ja taputin Dellan kaulaa tyytyväisenä. Ihan kiva päästä välillä touhuilemaan ihan hevosenkin kokoisen ratsun kanssa. 

Vicky & Della 1hm

Viestien lukumäärä : 20

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti kirjoittaja Vicky lähetetty To 23 Marras 2017, 12:48

23/11/2017 Harjoittelu alkaa

Kävelytettyäni Dellaa maneesia ympäri vartin verran, saapui ratsastusvarusteisiin sonnustautunut Sven paikalle. Olin vielä eilen illalla komentanut tämän heti aamuksi mukaani maneesille katsastamaan hieman Dellan osaamista. Se on kuulemma tottunut satulaan ja selässä on ollut ihminen paikalla seistessä ja kävellessä. Jassun mukaan tamma on juuri sellainen "tammamainen" ja saattaa olla vähän herkkis. Tänään suunnitelmana olisi alustavasti hieman juoksuttaa ja sitten laittaa Sven ratsaille ainakin kävelemään. Sven on hyvä uhri ensimmäisiksi ratsastuskerroiksi, kunhan tämä noudattaa ohjeitani. Nuori miehenalku seisoskeli turhautuneen näköisenä maneesin ovella kun pistin Dellan ravaamaan liinan päähän. 
"Älä nyt noin yrmyltä näytä, hyvin se menee", virnistin ja Sven mulkaisi minua. Naurahdin ja samalla Della otti valtaisan rodeopukkisarjan ja piti kunnon puhinat. 

Kun Della oli saanut liinan päässä purkaa energiaan, otin sen talutukseen ja kutsuin Svenin jakkaran kanssa lähemmäs. Parkkeerasin Dellan, nappasin jakkaran ja näytin sitä suurelle puoliveriselle, joka katseli jakkaraa ensin epäilevästi, mutta antoi sitten laskea sen maahan tamman vierelle. Rapsuttelin Dellan otsaa ja kehuin sitä aina, kun tamma laski päätään alas. 
"Okei, nyt ihan aluksi sä meet selkään ja katotaan sitten miten edetään. Kuuntelet sitten mun neuvoja kokoajan", neuvoin vaaleaa nuorukaista. Tämä vain nyökkäsi ja nousi rauhallisesti jakkaralle. Kuulemani mukaan Sven on taitava ratsastaja, joten en usko että mitään ongelmia tulee, korkeintaan miehen asenteen kanssa. Ensimmäisillä kerroilla tämä joutuu menemään selkään, mutta sitten kun Dellalle aletaan oikeasti asioita opettamaan, minä alan ratsastaa sitä pääsääntöisesti. Ensimmäisiksi kerroiksi otan kyllä jonkun juoksutusliinaa pitelemään. 

Sven pääsi ratsaille ongelmitta. Hetken aikaa tämä sai vain istua Dellan selässä ja odottaa että tamma malttaa seistä rauhassa pää alhaalla. Kehuin tammaa kokoajan ja rapsuttelin sen kaulaa. 
"Okei, ota nyt hetkeksi jalustimet pois ja vähän pyörittele nilkkoja ja heiluttele sellai rauhallisest jalkojas. Kannattaa pitää kauhukahvast kii jos se tekee jotain äkkinäist", sanoin rauhallisella äänellä ja Sven teki työtä käskettyä. Tämän ilme oli muuttunut jopa hieman lempeämmäksikin ja tämä hieman silitteli Dellan kaulaa. Tamma aluksi hieman säpsähti, mutta rauhoittui nopeasti. 

Kävelimme maneesia muutamia kertoja ympäri ja neuvoin Sveniä ottamaan hieman ohjia käsiinsä. Della ei alkuun tykännyt yhtään pienestä tuntumasta, mutta kyllä siitä hetken kuluttua huomasi, ettei se ensimmäinen kerta ole kun sillä on ratsastaja selässä. 
"Kaikki on sujunut nyt niin hyvin, että otetaan ihan vähän ravia ympyrällä. Lähet vaan heti keventää rauhallisesti ja pidät ohjat tommosella pehmeällä tuntumalla. Jos se tekee jotain, älä lähe vetokisaan, pidä vaan kiinni", ohjeistin ja jäin seisomaan keskelle maneesia Svenin ohjatessa Dellan suurelle ympyrälle. Samalla kun itse käskin Dellan raville, Sven puristi kevyesti pohkeillaan tamman kylkiä. Della singahti eteenpäin, muttei tehnyt mitään sen kummempaa. Tamma ravasi eteenpäin todella reippaasti, mutta ei riehunut, mikä on tässä vaiheessa tärkeintä. Sven sai ravata pari kierrosta molempiin suuntiin, jonka jälkeen pysäytin Dellan ja annoin Svenille luvan tulla alas. 

Samalla hetkellä kun Sven oli laskeutumassa, maneesin ovelta kuului pieni kolahdus ja ovi lähti avautumaan. Della säikähti ja teki sivuloikan, jonka seurauksena Sven mätkähti maahan. Vaaleanpunarautias seisahtui lopulta tuijottamaan ovelle, josta tuli sisälle Viivi Flammen kanssa. 
"Hitto, sori en tajunnut että tääl ois ketään näin aikasin", tämä pahoitteli ja huomasi sitten hiekkoja housuistaan puistelevan Svenin. Nainen meinasi naurahtaa, mutta veti sitten kasvonsa peruslukemille. 
"Kaikki ok?" kysyin sitten Sveniltä ja katsahdin miestä huolissani. 
"Joo", tämä mutisi ja hänen kasvoilleen oli palannut takaisin se yrmy ilme. 
"Kiipeet nyt viel kerran takasin, kävellään ympyrä ja tuut sitten alas. Ei tähän voi lopettaa", hoputin sitten ja Sven lähti hakemaan jakkaran. 

Lopulta saimme lopettaa onnistumiseen ja Dellakin alkoi jo väsähtää. Aikaa kaikenkaikkiaan meillä oli mennyt vain vajaa 15min ja se riitti Dellalle paremmin kuin hyvin. Lähdimme Dellan ja Svenin kanssa yhtä matkaa ulos maneesista. Vilkaisin vaaleaa miestä vierelläni ja hymyilin itsekseni. Vaikka tämä piti yllä yrmyä ilmettä ja huonoa asennetta, olin nähnyt tämän jopa melkein hymyilevän Dellan selässä istuessa. 
"Kiitti avusta", sanoin vielä ja Sven mutisi jonkun vastauksen pysähtyessään Dellan karsinan ovelle viedessäni tamman karsinaan. Nappasin tältä nopeasti varusteet pois ja vilkaisin edelleen karsinan ovella seisovaa Sveniä. 
"Pystyks viemään tän satulan paikalleen, jos nappaan Dellalta viel suojat pois?" kysyin mieheltä ja tämä otti nyökäten satulan käsistäni. 

Heitin Dellan selkään loimen samalla kun Jassu käveli sisälle talliin. 
"Mites teillä meni? Kiva että pääsitte heti hommiin", tämä uteli naurahtaen. 
"Oikeen hyvin. Sven oli stunttina ja otettiin parit ravikierroksetkin liinan päässä", kerroin tyytyväisenä ja taputin Dellan kaulaa. 
"Osasko Sven käyttäytyä?" Jassu kysyi vinosti hymyillen. 
"Sven oli täydellinen stuntti. Yllättävän hiljanen, mutta kuunteli neuvoja hyvin", virnistin ja pujotin Dellan päähän riimun.
"Hyvähyvä! Teette varmaan toistekkin yhteistyötä?" Jassu kysyi ja tarjosi taskustaan Dellalle heppanamin. 
"Ehdottomasti", naurahdin ja lähdin sitten taluttamaan Dellaa pihalle tarhailemaan. Vielä olisi edessä Haldirin liikutus, jonka kanssa voisin laittaa maneesiin pari kavalettia jos olisi rauhallista. 

Vicky ja Della 2hm

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti kirjoittaja Vicky lähetetty Pe 01 Joulu 2017, 13:31

01/12/2017

Olimme nyt viikon verran tehneet yhteistyötä Svenin kanssa ja tämä oli ollut nyt Dellan selässä neljä kertaa. Tänään olisi ratsastajan vaihto ja itse kiipeäisin selkään. Sven oli itse jopa lupautunut vielä auttamaan liinan päässä seisoskelemalla, joten jälleen kerran suuntasimme aamulla aikaisin maneesille, kun se oli vielä varmasti tyhjä. 
"Ois voinu laittaa Dellal punasen huovan joulukuun kunniaks", naurahdin ja vilkaisin virnistäen perässämme vakavana kävelevää Sveniä. Della tanssahteli muutamat askeleet sivulle päin ja pärskähti. 
"Della ei selvästikkään oo samaa mieltä", Sven mutisi, mutta kyllä tämän kasvoilla pieni hymyn tapainen käväisi. Della oli nyt liinan päässä ravaillut jo kohtalaisen tasapainoisesti ja tänään jos kaikki sujuu hyvin, testaamme ravailua koko maneesia ympäri ilman juoksutusliinaa.

Juoksutin taas Dellaa pienen hetken liinan päässä, jonka jälkeen ojensin liinan Svenille. Tämä rapsutteli tamman kaulaa hakiessani jakkaran maneesin reunamilta, jonka jälkeen palasin Dellan luokse. Asetin jakkaran hieman huolestuneen oloisen tamman vierelle ja kiipesin jakkaralle. Taputtelin tamman kaulaa, satulaa ja takapuolta, jotta Della tottuisi kaikkiin liikkeisiin ja ääniin, sekä tietenkin ihmisen kosketukseen. Kun Della malttoi olla rauhassa, nostin jalkani jalustimeen ja ponnistauduin ratsaille. Siitä oli ikuisuuus aikaa kun viimeksi olen istunut näin korkean hevosen selässä ja silti Della tuntuu hurjan kapealta massavan Haldirin jälkeen. 
"Et sä hassummalt siel näytä", Sven tokaisi virnistäen, mutta käänsi katseensa nopeasti vakavana Dellaan ja silmäili tamman tuijotusta yllättävänkin tarkkaavaisesti. Itse tyydyin vain naurahtamaan ja painoin sitten pohkeeni Dellan kylkiin. Tamma lähti eteen yllättävänkin kovalla volumilla, mutta myötäsin vain ohjista, jottei tulisi ristiriitaisia apuja. 

Käynnissä menimme koko maneesia ympäri ja Svenkin joutui hieman kävelemään kun turvallisuussyistä pidimme vieläkin liinan kiinni. Ravia otin suurella keskiympyrällä ja kevensin rauhallisesti suurin askelin liikkuvan Dellan selässä. 
"Vou täl on kyl isot liikkeet", naurahdin ja taputin vauhdissa hieman Dellan kaulaa. Se hakeutui mukavasti itse tuntumalle, mutta heti jos itsellä vähänkään tasapaino heitti, kiskaisi tamma päänsä taivaisiin ja kertaalleen Della meinasi mojauttaa kaulallaan naamaani. 
"Okei, otetaan nyt liina irti niin ravaan pari kierrosta maneesia ympäri", sanoin ja Sven teki työtä käskettyä. Hän kävi ottamassa liinan irti ja hetken aikaa Della katseli ihmeissään ympärilleen Svenin kävellessä takaisin maneesin keskelle. Lopulta ohjasin tamman uralle, jossa nostin ravin. Pitkillä sivuilla Dellan massiivinen ravi pääsi oikeuksiinsa ja pyysinkin Sveniä nappaamaan Jassulle videota. Della eteni kyllä vauhdilla ja oli herkkä pohkeelle, mutta se ei todellakaan ole nuoren hevosen kanssa itsestäänselvyys, joten en voi olla muuta kuin tyytyväinen. 

Ravien jälkeen siirsin Dellan käyntiin ja kävelimme muutamat kierrokset maneesia ympäri. Della kuulosteli ulkoa kuuluvaa tuulta ja pari kertaa hieman säpsähti, mutta pysyi pöksyissään. Kun kaikki sujui hyvin, ohjasin tamman Svenin viereen ja laskeuduin ratsailta. 
"Kiitti ihan oikeesti kun oot ollut apuna", sanoin Svenille ja hymyilin pienesti löysätessäni Dellan satulavyön ja nostaessani jalustimet ylös. 
"Ei mittää, iha kivaaha tää on", Sven sanoi ja tämän yrmy ilme hieman pehmeni. 
"Kyllä Jassu on mul kertonut mitä oot Dellastaki sanonu sillonku Jassu uudet ostoksensa sul esitteli. Oikeen demonipeevee", naurahdin ja kurkistin Svenin suuntaan Dellan kaulan ali. 
"No... se oli alkujärkytys", Sven puolustautui, mutta katsoin tätä muka vakavasti. 
"Ja taisit mainita jotain kouluttajan sairaalakuntoon viskelemisestäki", sanoin sitten ja siristin silmiäni taputtaen Dellan kaulaa. 
"Noo, jos sairaalaan päädyt, voin tuoda kukkia", Sven sanoi ja nappasin sitten juoksutusliinan tältä. 
"Oi oikeen kukkia sulta... et sä ookkaa pelkkä yrmy mörkö", virnistin ja lähdin taluttamaan Dellaa kohti maneesin ovea. Sven oli jähmettynyt seisomaan keskelle maneesia ja tuijotti peräämme. 
"Tuutko vai et?" virnistin ja avasin maneesin ovea ja näin sivusilmällä Sveninkin lähteneen kävelemään perässämme. 

Tallissa hoidin Dellan hyväntuulisesti hyräillen ja jälleen kerran Jassu ilmestyi jostakin karsinan ovelle. Nainen ilmeisesti oli jostain ikkunasta stalkannut milloin poistumme maneesista, kun hän aina osasi tulla talliin juuri oikealla hetkellä. 
"Olit siis ekaa kertaa tänää seläs?" tämä kysyi ja nojaili karsinan oveen. 
"Jep, sillä on VALTAVAT liikkeet", naurahdin ja tarkastin vielä Dellan jalat läpi. 
"Siitä tulee kyllä pirun hieno. Sven näytti mulle jonkun videon ravailusta, hyvält näytti", Jassu naurahti tyytyväisenä. 
"Dellan kanssa on kyllä ihan pirun kiva touhuta. Vaikka se onkin vähän diivan oloinen, se on kohtuu yritteliäs", sanoin ja taputin rautiaan kaulaa. 
"Ei Sveninkään kanssa työskentely oo tainnut ihan kamalaa olla", Jassu virnisti tietäväisesti. 
"No ei se nyt ihan kamalaa oo...", sanoin vakavana ja sitten naurahdin: "on Sven ihan kiva, oikeesti! Vähän omalaatuinen, mut ei siitä haittaa oo."
Jassu naurahti ja jatkoi sitten matkaansa ilmeisesti karsinoita siivoavan Svenin luokse. Itse heitin Dellalle loimen niskaan ja lähdin kuskaamaan tammaa tarhaan. Kävisin seuraavaksi työpaikallani ratsastamassa yhden nelivuotiaan vuonohevosen, jonka jälkeen palaisin Shelyesiin ja meillä olisi Haldirin kanssa edessä Jannin koulutunti. 

Vicky ja Della 3hm

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti kirjoittaja Vicky lähetetty Pe 08 Joulu 2017, 13:44

08/12/2017 Eka laukka uralla

En oikeasti ole varmaan koskaan ollut niin ilonen hevosen kanssa laukkaamisesta, kun olin tänään Dellan kanssa. Nuoren tamman laukka oli massiivinen, se eteni itse, eikä vetänyt pukkirodeota niinkuin Sven oli aikaisemmin ennustanut. Ei tää meidän eka laukka ollut, oltiin pari päivää sitten laukattu yhet ympyrät liinassa ja silloin Della oli vähän pukittanut, mutta epäilen sen johtuvan siitä, ettei tammalla ollut liinassa tarpeeksi tilaa askelilleen. 

Laukkasin tamman kanssa maneesia muutaman kierrosta ympäri ja otin sitten ravin. Della hieman heitti päätään pidätteistä, mutta rauhoittui nopeasti ja ravasin sen kanssa kevennellen vielä pari kierrosta. 
"Sehän meni nätisti", Jassu hihkaisi katsomosta ja itse vain hymyilin leveämmin kuin koskaan. Juuri tämän takia rakastan nuorten hevosten kanssa työskentelyä, ne ovat niin ihanan yrittelijäitä. 

Nostin vielä laukan toiseen suuntaan ja tällä kertaa Della jo innoissaan heittikin pari pukkia, mutta pienillä pidätteillä se lopetti ja keskittyi laukkaamaan eteenpäin. Otin toiseenkin suuntaan laukkaa kaksi kierrosta, jonka jälkeen taas ravasin parit ympyrät. 
"Nyt kun askellajit löytyvät ja jarrutkin näyttää olevan ainakin jonkinlaiset, pääsette opettelemaan kaikkia kivoja kiemuroita", Jassu naurahti ja käveli alas katsomosta samalla kun itse siirsin Dellan käyntiin ja annoin sille pitkää ohjaa. Tamma oli todella vireä tapaus, eikä siitä varmasti tule mitään helppoa automaattiratsua, mutta ainakin toistaiseksi koulutusprojekti on sujunut ilman mitään ongelmia. Laukkaaminen ilman liinaa oli ehdottomasti valtava loikkaus eteenpäin ja olen varma että Dellan ratsunura lähtee tästä edistymään hurjalla vauhdilla. 

Hyppäsin ratsailta ja löysäsin Dellan satulavyön. Lähdimme kävelemään maneesia ympäri Jassun kanssa rinnatuste. Keskustelimme Dellan koulutuksen etenemisestä ja Jassulla oli toiveena se, että tamma saataisiin keväällä tunneille. En uskonut tässä olevan mitään ongelmaa, kunhan suuria takapakkeja ei tapahtuisi. 
"Mun puolesta saat viedä Dellaa ihan niin pitkälle kuin teillä yhdessä rahkeet riittää", Jassu sanoi sitten ja katseli ylpeänä ostostaan. 
"Kyllä mä uskon että Dellassa on potenttiaalia superpitkälle. Ja jos mun elämäntilanne pysyy samana, niin ois tosi kivaa jos saisin jatkaa tän kanssa työskentelyä sittenkin, kun se siirtyy tunneille", sanoin ja taputin lempeästi hymyillen Dellan kaulaa. 
"Se varmasti onnistuu! Ja ainahan pääsette kehittymään pidemmälle, mitä kauemmin työskentelette yhdessä", Jassu naurahti ja lähti sitten avaamaan meille maneesin ovea. Itse huokaisin tyytyväisenä ja talutin Dellan ulos maneesista. Pihalla tamma hieman tanssahteli kun kuuli tarhojen suunnalta jotain rallittelua, mutta Dellan tanssahtelut ovat onneksi aika vaarattomia. Kun tamma rauhoittui, taputin sen kaulaa ja pääsimme ilman draamaa talliin. 

Vicky ja Della 4hm

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa