Tranen päiväkirja

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin

Siirry alas

Tranen päiväkirja

Viesti kirjoittaja Jassu lähetetty La 11 Marras 2017, 22:59

SHS Tranebær
norjanvuonohevonen, ori, ruunihallakko, sk. 144cm
Shelyesissä helmikuusta 2015
Jassu
Admin

Viestien lukumäärä : 200
Ikä : 21

Näytä käyttäjän tiedot http://hiirenkolo.net/shelyes

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Tranen päiväkirja

Viesti kirjoittaja Iitsu (Itu) lähetetty Ti 28 Marras 2017, 19:27

28.11.2017
Ensimmäinen

Tallustelin Sheyleysin pihaan hyvillä mielin ja tallikassi olallani roikkuen. Olin tullut talille heti kun pääsin, eli en ihan heti hoitajaksipääsyn jälkeen. Avasin päätallin oven ja kuulin hevosen hörähtävän tervehdykseksi minulle. Katselin hetken ympärilleni silmät suurina, mutta sitten lähdin kävelemään johonkin päin. Hetken pästä näin pisen oven, jossa oli koristeinen kyltti "Toimisto". Koputin oveen hymyillen ja sisältä kuului "Sisään!" lausahdus. Avasin oven ja astuin sisälle.
"Heih! Olen Iitu" esittäydyin sulkien ovea.
"Tervetuloa Iitu! Olen Jassu, tallinomistaja. Ja sinä kai Tranen hoitaja?" ruskea hiuksinen nainen kertoi. Istuuduin omistajaa vastapäätä olevalle tuolille.
"Joo oon Tranen uusi hoitaja, ajattelin tänään vähän tutustua siihen" suunnittelin leveä hymy huulillani.
"Hienoa, mutta täytä eka tää lappu" Jassu sanoi ja työnsi kuulakärkikynän ja jonkun lapun nokkani eteen. Nyökkäsin ja aloin täyttää lappua.

"Okei. Nyt voit mennä!" Jassu ilmoitti ja tunki lapun johonkin laatikkoon. Nyökkäsin innoissani ja poistuin huoneesta hyvin innoissani. Vein tallikassini kaappiini ja suljin oven avaimella, jonka olin Jassulta saanut. Kävelin satulahuoneelle ja nappasin sieltä mukaani Tranen riimun ja narun. Hyppelin tarhoille ja katselin missä tarhassa Trane tarhailee. Bongasin sen yhdestä tarhasta ja livahdin sinne aidan ali. Viheltelin muina miehinä ja lähestyin ponia. Se ei jaksanut välittää minusta ja silloin otin sen rauhallisin liikkein kiinni. Lähdin taluttamaan Tranea ulos tarhasta ja se seurasi minua kuuliaisesti. Avasin portin ja otin Tranen ulos. Suljin portin juuri, kun jokin Tranen kanssa tarhaavista hevosista oli karkaamassa. Onneksi se ei karannut, sillä siitä olisi syntynyt iso kahakka. Huokaisin helpotuksesta ja lähdimme Tranen kanssa kohti oritallia.

Karsinassaan Trane meni heti juomaan juoma-automaatilleen ja tuli sieltä sitten leukakarvat vettä tihkuen.
"Höpsö" naurahdin ja poni käänsi päänsä söpösti kallelleen.
"Voi sua höpöä!" kikatin ja raaputin ponin otsaa. Lähdin hakemaan hoitsuni harjoja hyvillä mielin. Trane taas meni juomaan.

Tulin pian takaisin harjapakki kädessäni ja livahdin karsinaan. Laskin harjapakin lähelle ovea ja otin sieltä Magic-harjan ja pölyharjan. Aloitin Tranen harjaamisen niillä. Ponin karva vaan pöllysi, kun vedin sen karvaa pitkin ja rauhallisin vedoin. Trane taivutti päätän kohti minua ja lähti tutkimaan ratsastushousujeni taskuja hellävaraisesti ihan vain herkkujen varalta. Minä kikatin, koska ponin turpa kutitti. Pian Trane kumminkin lopetti ja sulki silmänsä. Se nautti harjaamisesta, tiesin sen. Huokaisin lempeästi ja jatkoin Tranen kullankeltaisen karvan sukimista rauhallisesti ja huolellisesti.

Olin harjannut ponin hyvin ja sen jälkeen vielä raaputtanut Tranen likaiset kaviot puhtaiksi. Nyt kumminkin oli taluttelemassa Tranea maneesissa. Manseesi oli muuten tyhjä, lukuunottamatta minua ja Tranea.
"Hyvä Trane" kehuin ponia, sen reippaista käyntiaskelista.
"Otetaanko vähän ravia?" kysyin Tranelta, vaikka se ei osannutkaan vastata. Joitenkin mielestä vastaamiskyvyttömälle hevoselle puhuminen on tyhmää, mutta minun mielestäni ei. Maneesin kuiva hiekka alkoi pöllytä, kun Trane lähti raviin. Minä lähdin ponin mukana hölkkäämään. Maiskutin oriita vähän reippaampaan raviin ja Trane pomppasi vahingossa laukkaan.
"Pruut! Pruut!" sanoin rauhalliseen äänensävyyn ja vedin rauhallisesti riimusta. Trane rauhoittui ja siirtyi pärskien ravin kautta käyntiin.
"Ehkä ei ravata enään" naurahdin ja jäimme kävelemään.

Halasin Tranea sen karsinassa.
"Sä olet se mun ihanne hoitsu" lepertelin ponin pörröiseen korvaan.
Trane pärskähti ja laittoi päänsä olkapäälleni. Naurahdin ja raaputin ponia harjan juuresta. Trane totta tosiaan oli se minun ihanne hoitsuni. Pian kumminkin se nosti päänsä pois olkapäältäni ja asettui leputtamaan vasenta takastaan. Trane sulki silmänsä ja alkoi hengittämään unisesti.
"Nähdään taas söpöläinen" kuiskasin ja otin harjapakin. Livahdin ulos karsinasta ja lähdin viemään Tranen kamoja pois. Sen jälkeen hain tallikassini kaapistani ja riensin bussille.

Anteeksi lyhyys ja se etten lähettänyt tätä kirjautuneena, mutta tää kirjautu ulos ittsetään...

Iitsu (Itu)
Vierailija

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa