Shelyesin Foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Viivi La 01 Maalis 2014, 23:47

A.M. Mässaja
"Aage, Mässy"

risteytysponiruuna
omille sivuille
Viivi
Viivi
Jumala

Viestien lukumäärä : 52
Join date : 01.03.2014
Karma : 4

http://hiirenkolo.net/brynhild

Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Jassu Su 08 Kesä 2014, 21:43

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Aage
Aage kahlaustunnilla.
Jassu
Jassu
Tallin omistaja

Viestien lukumäärä : 557
Join date : 01.03.2014
Karma : 17

http://hiirenkolo.net/shelyes

Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Vierailija Su 15 Kesä 2014, 17:53

15.6.2014. Jeg lover å være din

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Aage2

~Alkukesän ilta
villit aallot auringon alla
laukkaavat jalat kukkakedolla
tuulen poika, tuulitukka
suuri sydän, auringon kulta
se olet sinä:
villikkoni, rakkaani ~

Evelyn & Aage
første

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Vierailija Ke 25 Kesä 2014, 12:27

25.6.14. Da vi møttes

Merituuli puhalsi navakasti Lofoottien saarirykelmän rantakallioille. Se hiveli punoittavia poskiani, kuiski puiden oksissa. Ei ollut puhettakaan tyynestä kesäpäivästä, jolloin hyttyset inisivät korvanjuuressa ja ilma oli läkähdyttävän kuuma. Ilma oli raikas, se tuoksui merelle. Suurelle, siniselle merelle, joka oli ensi silmäyksellä saanut minut hämmentymään. Minulle, mantereen lapselle, se oli jotain niin suurta ja kaunista. Mutta sen keskellä kohoava saaristo oli ollut kotini jo kesäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien.

Ponnistelin tuulta vasten punaisen, rakkaan pyöräni selässä. Suolaisen meren tuoksu nenässäni käännyin kohti sisämaata, annoin pyörän kiitää alamäkeen. Ajokkini hyppäsi tien kuopassa, jonka sadevesi oli siihen muovannut. Poljin kohti tallia, hyräilin vanhaa, tuttua sävelmää, joka piti minut rauhallisena, vaikka jännittikin.

Tallitielle tullessa jännitys nipisti vatsanpohjaani. Nipistin takaisin, itseäni, sillä eihän tämä ollut unta. Kymmenen päivää sitten minusta oli tullut hoitaja, ensimmäistä kertaa eläissäni. Innokas hevostyttö, valmiina kohtaamaan tulevaisuuden mukanaan tuomat haasteet. Ajatus lämmitti sydäntäni, olihan minulla ystävä. Suuri ja kultainen, lempeä sielu. Ja meitä odotti yhteinen taival.

Pysähdyin parkkipaikalle, nousin pyöräni selästä ja hengähdin syvään. Reippaat askeleet veivät minut päärakennuksen ohi. Hiekka rahisi kenkien alla, varpaita kutitteli onnellisuus. Suuri, punainen talli kohosi oikealla puolellani, tummanvihreät ruohonkorret kurkottelivat kohti taivasta seinustalla. Tallin ja kentän välistä, siitä pääsi tarhoille, sen olin jo oppinut.

Tarhoille vievällä tiellä Jassu tuli minua vastaan. Tallinomistajan kädessä oli riimunnaru, jonka toisessa päässä askelsi pörröinen Brella.
”Heissan”, Jassu hymyili ”Evelyn.”
”Moi”, vastasin ujo hymy huulillani, ”Aagea olen menossa katsomaan”, lisäsin.
Katsoin Brellan suloisia silmiä, kun se hamusi omistajansa taskuja herkkuja etsien.
”Sieltä tarhasta sen löydät, vaikka taisithan sä sen jo tietääkin”, brunette naurahti ja työnsi ponin pään pois.
”Joo.”
Jatkoimme matkaamme, molemmat omia teitään. Jännittynyt hymy levisi kasvoilleni, kun saavutin tarhan tukevan portin.

Siellä, muiden ruunien joukossa, oli Aage, kultainen ystävä. Sydän heitti kuperkeikkaa, kun poni kohotti katseensa, höristi korviaan uteliaasti. Pieni heinätuppo tipahti ruunan suupielestä maahan.
”Aage”, lausuin kuiskaten.
Suklaanruskea poni asteli rohkeasti lähemmäs, valkoinen puolikuu otsallaan. Vaalea vuonohevonen seurasi ystävänsä vanavedessä, kiihdytti askeliaan, halusi olla ensimmäinen. Aage ja tumma, siro poni jäivät kauemmaksi, tarkkailivat uutta tulokasta.
Ojensin käteni, ja vuonohevonen nuuhkaisi sitä uteliaasti.

”Aage”, toistin nyt vähän kovempaa, varmemmin.
Ruskea tähtipää siirtyi kauemmas, pettyneenä. Vuonohevonenkin raahusti parin metrin päähän, upotti turpansa heinikkoon, tarkkailen samalla minua, kun pujottauduin aidanlankkujen välistä aitaukseen.
Aage oli jähmettynyt paikoilleen, tuijotti pää ylhäällä minua, kuin katsoen lävitseni. Mieleni teki vilkaista taakseni, mutta en malttanut irrottaa katsettani ruunasta.

”Aage”, kutsuin kuuluvasti.
Ruuna astahti eteenpäin, epäröi, lähti tulemaan kohti. Askeleet olivat kevyitä, miltei äänettömiä. Ruunivoikko pysähtyi noin metrin päähän minusta.

”Muistatko sä vielä minut?”, kysyin pehmeästi.
Hymy levisi kasvoilleni, kun poni nyökäytti päätään. Ojensin käteni. Maailma tuntui pysähtyvän, oli vain minä ja ruuna, joka kurkotti kaulaansa, nuuhkaisi. Pitkät turpakarvat kutittivat mukavasti, saivat perhoset liitämän vatsassani. Auringonsäteet leikkivät ponin kultaisilla kyljillä. Tuulispäinen villikko astui askeleen lähemmäksi. Laski päätän, puhalsi kasvoihini. Puhalsin takaisin.

Evelyn & Aage
andre

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Vierailija Su 20 Heinä 2014, 19:15

Sijoittuu torstaille 26.6.14

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Sarjis1 Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Sarjis2 Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Sarjis3

Hups, melkeen kuukauden myöhässä, mutta ehkä se ei tällä kertaa haittaa :'D

Evelyn & Aage
tredje

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Vierailija La 26 Heinä 2014, 19:26

26.7.2014. Meg og deg

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Evejaaage

Evelyn & Aage femte

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Pini Su 01 Maalis 2015, 19:59

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko 764968_orig

''Pärjäätkö nyt varmasti?'', äiti kysyi ajettuamme Shelyesin parkkipaikalle. Katsoin häntä hieman huvittuneena ja vastasin niin kuin yleensäkkin: ''joo joo''. Hyppäsin ulos autosta ja vilkutin äidille tämän ajaessa tallilta pois. Kun autoa ei enää näkynyt, lähdin vikkelästi tallirakennusta kohti. Mahassa kutkutti, kun saavuin tallin ovelle. Jännittäminen ei ollut perus minua, mutta jostain syystä en voinut olla jännittämättä. Avasin oven ja astuin Shelyesin päätalliin ensimmäistä kertaa.

Tallissa tapasin Jassun. Hän vaikutti rennolta ja hyvältä tyypiltä, ei niinkään nipottaja tyyppiseltä. Jassu näytti minulle hieman paikkoja ja ohjasi minut tarhoille, mistä löytäisin ponit. Ilma oli pilvinen, mutta se ei estänyt minua hymyilemästä ja hyräilemästä. En joutunut etsimään kauaakaan, kun pörröhärjäinen, hieman tanakka hoitoponini Aage löytyi. Puin sille riimun päähän ja annoin sen haistella ja tutkiskella minua. Se etsi herkkuja taskustani, mutta joutui pettymään. 

Talutin Aagen sen omaan karsinaansa. Täytyy myöntää, että jouduin tallin pihalla pysähtymään ja miettimään, kumpaan talliin ponipojan veisin. Oritalli kuulosti pontevalle herrasmiehelle sopivalta, ja sattumalta osuin oikeaan. Harjasin Aagea puolisen tuntia ja kävin läpi kaikki paikat. Se ei ollut moksiskaan, vaan seistä köllötteli paikallaan. Muutaman kerran se kyllä meinasi astua jalalleni ja listiä minut seinään, mutta vahingoilta säästyttiin. 

Kun Aage oli valmis puin sille suitset, joista olin irrottanut ohjat. Kiinnitin kuoltainrenkaisiin liinan ja kävelytin ponia maneesissa. Aage osoittautui laiskahkoksi, joten otin juoksutusraipan käteeni. Sen nähdessään tahti reipastui, vain vähän mutta kuitenkin. Juoksutin Aagea reilusti yli puolituntia ja poni osoittautui ihan mukavaksi. Taputin ponia kaulalle ja vein sen takaisin talliin. Tallissa ei ollut ketään ollessani valmis, joten poistuin yksikseni parkkipaikalle, jossa äiti jo skarppina odotteli. Tietenkin hän halusi kuulla kaiken tästä Aage-ponista, ja minähän kerroin.

Pini & Aage ~ tutustuminen

Pini

Viestien lukumäärä : 5
Ikä : 24
Join date : 22.02.2015
Karma : 0

Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Ylva Ti 31 Joulu 2019, 23:25

31.12.2019 – Uusi vuosi, uudet kujeet

- Ookei Mässy, mie en ees kysy miten sä oikein onnistuit tossa, naurahdin huokaisten ruunivoikolle ponille tullessani suitsien kanssa takaisin sen karsinalle. En ollut näköjään vielä kahdessakaan vuodessa ollut oppinut uskomaan, että Aage ajatteli vain ja ainoastaan mahallaan, eikä aivoilla, joita epäilin eestiläisen edes omistavan ollenkaan. Olin jättänyt eestinhevosen vain minuutiksi karsinaan, että sain napattua suitset satulahuoneesta heti karsinan vieressä – ja sitä ennen huuhdellut sen kuraiset jalat ja harjannut mokoman karvaotuksen puhtaaksi.

Nyt minua kuitenkin tuijotti karsinassa iloisesti irrallaan heiniä mutusteleva puruhirviö, joka ehkä jotenkin etäisesti muistutti ponia. Olin vielä jättänyt sille ison kasan heiniä syötäväksi sen ulottuville silloinkin, kun se oli päitset päässä ja riimunnarusta kiinni, mutta mokoma oli ilmeisesti päättänyt karsinan toisessa nurkassa olevien heinän jämien olevan paljon parempia kuin ne tuoreet siistissä kasassa sen turvan alapuolella. Ja onnistunut tämän päätöksen tehtyään vielä saamaan päitset pois päästään, jotka nyt niin yksinäisinä lojuivat sen koskemattoman heinäkasan päällä. Vicky tuli juuri Dellan kanssa viereiseen karsinaan ja naurahti myötätuntoisesti ilmeelleni, kun edelleen seisoin Aagen karsinanovella suitset kädessäni.
- Aage ilmeisesti päätti taas tehdä jotain hyvin aagemaista? Vicky kysyi ja vastaukseksi nyökyttelin päätäni ja laitoin suitset roikkumaan karsinanovesta, napaten harjan käteeni.
- Hei jos te ootte menossa maastoon, niin mä voisin tulla Haldirin kanssa mukaan, kun se pitäis vielä liikuttaa, Vicky kysyi päästettyään rautiaan puoliveritamman vapaaksi karsinaan.
- Joo, tulkaa vaan, mulla menee näköjään kuitenkin vielä hetki ennen kuin pääsen lähtemään edes tallista, naurahdin ja aloin määrätietoisesti harjaamaan puruja Aagen karvasta. Vicky lähti vastaukseni jälkeen oritalliin harjaamaan vuonohevostaan.

- Ehkä sä jo ensi vuonna oppisit käyttäytymään niin kuin normaalit ponit? kysyin minua tuuhean otsatukkansa alta napittavalta poniruunalta. Vastaukseksi se pärskähti ja lennätti samalla limat islantilaisen lopapeysani päälle.
- Thanks hei, mä kyllä epäilen silti, että toi ei ollut myöntävä vastaus mun kysymykseen, pyörittelin päätäni hymyillen.
- Ole hyvä vaan, kuulin jonkun sanovan tallikäytävältä ja tuhahdin havaitessani sanojan Christianiksi.
- Se ei ollut osoitettu kyllä sulle, virnistin ja sain nuoren miehen mutisemaan jotain hulluista poneille juttelevista akoista tämän mennessä jatkamaan töitään muualle.
Hetken päästä olin tallipihalla Aagen kanssa ja sain juuri kavuttua tuuhean talviturkin kasvattaneen ruunan selkään, kun Vicky kiiruhti oritallista pihalle iloisesti hörisevän Haldirin kanssa.
- Pysykää nyt sitten edes niiden selässä ja tulkaa takaisin ennen hämärää, että säästytte laukkaamasta pihaan rakettien säestyksellä, Jassu käskytti meitä kävellessään ohi ja sanoi että uuden vuoden aatto ei välttämättä ollut paras hetki lähteä ilman satulaa maastoretkelle.
- Joojoo, älä huoli Jassu, Vicky virnisti tallinomistajalle, - me käydään ihan lyhyt lenkki vaan koska täällä on ihan pirun kylmä

Kaikeksi onneksi maastoreittien tiet olivat pysyneet hyvässä kunnossa vesisateesta huolimatta ja pääsimme pian ottamaan lyhyitä ravipätkiä lumisessa metsässä puron varrella. Haldir meni edellä reippaasti ja Vicky joutui tasaisin väliajoin pidättelemään vuonohevosen menoa, koska Aage päätti olla tuttuun tapaansa laiskana. Yllättävän reipas se oli verrattuna moniin muihin maastoihin, mutta vauhti ei ollut ollenkaan päätä huimaava verrattuna syksyllä ja kesällä tehtyihin ajolenkkeihin kärryillä, jolloin ruunivoikko tuntui pääsevän oikeuksiinsa. Maastoretken aikana alkoi myös hiljalleen sataa lunta ja Mellavatnet näytti lähes maagiselta lumisten puiden keskellä, kun sen tyynelle pinnalle laskeutui hiljalleen pieniä lumipisaroita.

Keskustelimme retken aikana Vickyn kanssa paljon menneestä vuodesta ja vaihdoimme kuulumisia, koska emme olleet nähneet tallilla pitkään aikaan. Uusia hoitajiakin oli tullut paljon, ja minä en onnistunut vieläkään muistamaan heidän nimiään. Siitä syytän täysin itseäni, koska olin tallilla usein lähinnä omissa oloissani, silloin kun sinne opiskelukiireiltäni ehdin ja olin myös melko huono tutustumaan ihmisiin. Ehkä ensi vuonna ottaisin itseäni niskasta kiinni ja yrittäisin tutustua tallin uusiin kasvoihin paremmin, mietin lähestyessämme lyhyen maastolenkin jälkeen Shelyesin pihaa ponien pärskähdellessä tyytyväisinä.
Ylva
Ylva

Viestien lukumäärä : 25
Ikä : 26
Paikkakunta : Kabelvåg
Join date : 28.10.2017
Karma : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Ylva La 21 Maalis 2020, 22:39

21. maaliskuuta 2020 - Koiranpentu ja ruusukultaa

”Odota”, sanoin auton takapenkiltä ulos kuikuilevalle koiranpennulle, joka sitten istahti takaisin paikalleen ja kohdisti katseensa minuun. Nappasin sen varmuuden vuoksi hihnaan ja annoin uteliaan otuksen hypätä tallinpihalle. Olin kerrankin keskellä päivää tallilla, sillä koronaviruksen aiheuttaman tilanteen vuoksi matkailijat olivat kaikonneet Lofooteilta ja olin takaisin navetoissa auttamassa tilallisia. Koko maaliskuu oli ollut yhtä hullunmyllyä, sillä viikko sitten olleiden syntymäpäivieni kunniaksi olin tasan kuukausi sitten ostanut koiran. Ja nyt se ruskeavalkoinen australianpaimenkoiranarttu tassutteli innokkaasti hihnan päässä, vilkuillen välillä minua. Yoda oli onneksi osoittautunut paljon rauhallisemmaksi alkuhäsellyksen jälkeen kuin olin kuvitellut ja se oli kulkenut mukanani navetoilla, joten olin nyt ottanut sen mukaan tallillekin. Lehmät eivät olleet olleet sen mielestä mitenkään pelottavia, eikä se oikeastaan ollut noteerannut niitä mitenkään, joten ajattelin hevostenkin olevan sille aivan yhtä normaali ilmestys. Tallissa päästin koiran vapaaksi ja käskin sen seuraamaan, kun kävin hakemassa Aagen riimunnarun tallista ja suuntasin tarhoille, missä paksun talviturkin kasvattanut poni löytyi heinäkasan ääreltä. Portilta sitä kutsuessani ruunivoikko jopa höristi korviaan ja vilkaisi suuntaani, mutta päätti sitten kuitenkin heinäkasan olevan paljon kiinnostavampi.

Käskin Yodan odottamaan portin vieressä, kun kävelin itse talvikarvan kanssa entistäkin pulleammalta näyttävän hoitoponini luokse ja napsautin riimunnarun kiinni sen päitsiin. Pari viime viikkoa ruuna oli ollut välillä lähes villi ja juoksuttanut ihmisiä ympäri tarhaa, ennen kuin oli antanut kiinni. Nyt sillä vaikutti taas olevan laiskuusmoodi päällä ja kaviot liimattuina maahan. Yodan portilla huomatessaan, poni jähmettyi hetkeksi paikalleen ja venytti kaulansa mahdollisimman pitkäksi, nuuhkien ilmaa flehmen -ilmeen kera, ennen kuin pienesti pörähtäen totesi pienen koiran olevan vaaraton ja kykeni vihdoin jatkamaan matkaansa pää alhaalla löntystäen. Pieni aussini ei tosin aivan vielä ollut vakuuttunut Aagen vaarattomuudesta tai vaarallisuudesta ja pysytteli vähintään metrin päässä moisesta otuksesta, kunnes tallissa uskaltautui tekemään lähempää tuttavuutta. Aagen seisoessa pesupaikalla, se laski uteliaana päänsä lattianrajaan ja ihmetteli Yodaa, joka varovaisesti lähestyen uskaltautui nuuhkimaan poniruunan turpaa. Sen jälkeen se totesikin eestinhevosen olevan ihan ookoo kaveri ja alkoi heiluttamaan häntäänsä iloisena Aagen edelleen pohtiessa pienemmän otuksen kummallisuutta korvat hörössä.

”Moi, tarttetko sä apua?” kuulin Christianin äänen kysyvän jostain kauempaa kun kyykin selvittämässä Aagen hännän takkuja ja pojan hämmennyksen noustessani ylös.
”Ai se olitki sä, en yhtään tunnistanu kun koirakin ja..” Christian vaikeni hetkeksi kumartuessaan silittämään jalkoihinsa ilmaantunutta Yodaa, ”Ja ootko sä värjänny hiukset?”
Ehdin hymähtää vastaukseksi pienen huvittuneen ja järkyttyneen välimaastossa olleen joon, Christianin jatkaessa matkaansa, ”Aika kivat”. Rapsutin Aagea sen sään vierestä ajatuksissani ja pohdin äskeistä. Olin tosiaan värjännyt hiukset viikko sitten, kun olin istunut iltaa ystävieni kanssa ja saanut päähäni, että haluan tehdä hiuksilleni jotain. Tarkoitukseni oli ollut värjätä latvoja vain hieman ruusukullan sävyllä, mutta lopputuloksena olin herännyt seuraavaan aamuun kaikki hiukset kyseisen värin peitossa. Ja niistä oli ehkä tullut vähän liian pinkit. Nyt se pahin ja räikein pinkki oli jo hieman hälventynyt, mutta en vieläkään oikein tiennyt vihasinko tai rakastinko niitä. Pahimmat kauhunsekaiset hetket vaaleanpunaisista hiuksista olivat onneksi unohtuneet nopeasti, kun ne piilotti navettaan mennessä pipon alle. Olin ainakin saanut ne hieman erilaiset hiukset, mitkä olin halunnutkin.

”Hei Jassu! Onko Shelyssä yhtään kuolaimettomia suitsia, mitä voisin kokeilla Aagelle?” huusin tallin toisesta päästä, kun kuulin tallinomistajan puhuvan Christianille. Kohta nainen ilmestyikin pesuboksin viereen voivottelemaan syömiensä suklaan ja jäätelön määrää eilen ja vaihtuen nopeasti Yodan ihmettelyyn ja söpölle koiranpennulle lässytykseen.
”Niin joo ne kuolaimettomat.. Sellasia ei oo käytetty hetkeen millään hepoista, mut luulisin että siitä yhdestä laatikosta voi jotkut löytyä, siis siitä missä on niitä vara-varusteita. Yhdet vois jopa mennä ton ukkelin isoon päähän”, Jassu selitti nopealla tahdilla ja nyökyttelin samaa vauhtia naisen kohta kiitäessä jo seuraavaan paikkaan etsimään jotakin hukassa olevaa paperia.

”Käydääs Yoda kattomassa löydettäiskö me niitä suitsia”, huikkasin koiralle lähtiessäni kävelemään satulahuonetta kohti. Vara-varusteiden laatikko oli jo hieman pölyinen, joten ilmeisesti hetkeen kukaan tuntilaisista ei ollut hukannut tai hajottanut kenenkään varusteita. Hetken kaiveltuani, löysin laatikon pohjalta parit kuolaimettomat suitset, joista toiset näyttivät auttamattoman pieniltä Aagen päähän, mutta toiset saattoivat ollakin sopivat. Ne kyllä kaipaisivat hieman pesua ja kiillotusta, mutta ehkä ne menisivät yhden ratsastuskerran ennen sitä. Ensin jouduin tosin etsimään niihin uuden otsapannan edellisen ollessa lähes katkennut sekä vaihtamaan turpahihnassa olleen pehmusteen. Satulahuoneesta lähtiessäni nappasin mukaani vielä huopasatulan, jonka olin talven aikana löytänyt tallista ja todennut sen olevan aivan sopiva Aagelle. Tosin siihen oli joutunut vaihtamaan pidemmän satulavyön, koska eräs ruunivoikko poniherra oli kasvattanut heinämahaansa ihan urakalla.

”Ai hei Ylva! Kukas tää on ja ootko sä värjänny sun hiukset?” törmäsin satulahuoneen ovella Cathyyn, joka oli tuomassa Lidian varusteita takaisin. Vastasin tytölle pikaisesti ja suuntasin kohti pesaria, laittamaan Aagea ratsastuskuntoon. Satulan kanssa ei mennyt kovin kauaa eestinhevosen pullisteluyrityksistä huolimatta, mutta mokomalle iski jokin yltiöuteliaisuuskohtaus suitsien kohdalla ja Aage päättikin maistella joka ikisen remmin, joka suitsista löytyi. Ruunaparka vaikutti lähes pettyneeltä, kun ei löytänytkään kuolaimia, jotka olisi pitänyt napata suuhun ja huokaisi raskaasti, kun lähdin taluttamaan sitä kenttää kohti Yoda edellämme loikkien.

Vaikka Oslossa ei tainnutkaan enää olla turhan paljon lunta jäljellä, oli Lofooteilla onneksi sen verran lunta ja pakkasta, että hevoset tai koirat eivät voineet kieriä kuralätäköissä. Nyt myös maaliskuu ja lähestyvä kevät alkoivat näyttää parhaita puoliaan auringon paistaessa. Vaikka talli olikin normaalia hiljaisempi koronavirusepidemian vuoksi, kevät vaikutti lähestyvän. Ja kevään myötä myös koronavirus toivottavasti saataisiin rauhoittumaan ja ihmiset voisivat jatkaa normaalia elämäänsä. Onneksi minulla oli mahdollisuus tulla hoitamaan Aagea tallille, vaikka Jassu joutuikin nyt kyselemään tallilaisilta, mihin aikaan he olivat milloinkin tulossa tallille, että missään ei ollut liikaa ihmisiä samaan aikaan.
Ylva
Ylva

Viestien lukumäärä : 25
Ikä : 26
Paikkakunta : Kabelvåg
Join date : 28.10.2017
Karma : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Ylva La 11 Huhti 2020, 22:48

11.4.2020 - Ilman satulaa ja kuolaimia

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko 8srswRu 

Aagen kanssa on jatkettu kuolaimettomien suitsien kokeilua, ja ainakin eestiläisen ilmeestä päätellen vaihtelu virkistää sitäkin. Tosin, siitä että virkistyykö poni sillä tavalla kuten ratsastaja ajatteli, ei kannata puhua.. Lopputulos voi muistuttaa kaikkea vakavan kouluratsastuksen ja villin rodeon väliltä, joka riippuu aivan pienen ja pyöreän ruunivoikon mielentilasta.
Ylva
Ylva

Viestien lukumäärä : 25
Ikä : 26
Paikkakunta : Kabelvåg
Join date : 28.10.2017
Karma : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Eetu Ke 06 Loka 2021, 18:40

keskiviikko, 6. lokakuuta 2021
Jatkoa tälle tarinalle.

Jos saisin valita, se surullinen maanantai olisi saanut jäädä tapahtumatta. Tätini, joka on vaarallisen höyrähtänyt astrologiaan ja muuhun vastaavaan hihhulointiin (ja on vaarallisen usein oikeassa ennustuksineen), on kertonut mulle, että on olemassa monia tulevaisuuksia. Ja kaikista niistä mahdollisista tulevaisuuksista mä jouduin tähän. Ei helkkari mikä nöyryytys.

Kuten varmaan muistatte, mä jäin lahkeet tutisten seisomaan taukotupaan vievien portaiden juurelle. Mä halusin olla itsevarma, kuten aina yleensä, mutta uusi paluu ratsastuskoulumaailmaan oli mulle iso askel. Sellainen, joka tuntuu omenan nielaisemiselta kokonaisena. Siitä voi hyvällä mielikuvituksella päätellä, miten mukavalta tuntui.

Huokaisin syvään. Mulla ei ollut muita vaihtoehtoja kuin tarttua sitä surullisenkuuluisaa härkää sarvista ja lähteä raahustamaan portaat ylös. Keräsin miehuuden rippeeni ja nostin leukani pystyyn. C’mon äijä, normipäivä. Ihan sama mitä ylhäällä odottaisi, se ei voisi olla pahempaa kuin aiemmin töissä kuullut lasten itkupotkuraivarit siitä, ettei tarralenkkareita ollut yksisarviskoristeltuina. Olinhan mä pärjännyt Seppeleessäkin vuosia sitten, paljon nuorempana ja paljon nuorempienkin kanssa. Tosin silloin mulla oli tallilla jo valmiiks yksi kaveri, tai no, entinen säätö. Sitä mulla ei – ehkä onneksi – täällä olisi.

Portaiden kapuamiseen käytetty aika tuntui yhtä pitkältä kuin juoksulenkki (ja se jos mikä tuntui pitkältä). Portaiden päässä valkeni ovi, jonka eteen pysähdyin hetkeksi. Vedin keuhkot täyteen ilmaa ja tartuin kahvaan, painaen sen alas ja työntäen oven –

suoraan jonkun blondin naamalle.

Tyttö, nuori nainen, mitä nää nyt on, kirosi kuuluvasti pidellen nenäänsä. Loihdin kasvoilleni leveimmän ”sori”-hymyni ja käänsin käteni raapimaan niskaa. Ei tainnut vaikuttaa, sillä naiselta saamani mulkaisu olisi voinut tappaa kokonaisen puhvelilauman.

”Heh, sori, en tajunnu että olit siinä”, yritin kepeästi. Tämähän lähti hyvin.

”Oishan se ollutkin melko törkeää teilata tuntemattomia ihan huvin vuoksi, ois nimittäin voinu vaikka nenä murtua”, vastasi blondi kylmästi. ”Mees nyt siitä, ettet aiheuta enempää harmia.”

Nainen työntyi ohitseni taakseen katsomatta ja pamautti oven kiinni, kun mä jäin typertyneenä seisomaan taukotuvan aulaan. Mitä just tapahtu.

”Älä välitä, se on Ronja”, kuulin sohvalta huikattavan. ”Se ei oikein tykkää ihmisistä.”

Käänsin katseeni äänen suuntaan samalla pyrkien toipumaan lamaantumisestani. Sohvalla istui brunette teini (näin arviolta, koska eihän nykyajan nuorista enää tiedä), joka selasi puhelintaan. Hän taisi olla siis ainoa, keltä mä voisin kysyä apua. Noh, kaipa se on ihan sama, kuka mulle paikkoja esittelee.

En olis voinut olla enemmän väärässä.

Jos mun pitäisi pitäisi esitellä rasittavan, kaikkitietävän, huonolla tavalla itserakkaan pienen teinitytön malliesimerkki, mun ei tarvitsisi tehdä powerpointtia ja liittää siihen kuvia tekstin sekaan. Mä veisin tän tytön luokan eteen ja käskisin pitää mielikuvituksellisen talliesittelyn. Ei muuten ainakaan jäänyt mikään asia, sijainti, käytösmalli tai tapa epäselväksi, eikä varsinkaan se, mitä mieltä tää tyttö oli kaikesta edellisestä. Mä yritin olla mukava, olinhan mä vasta uusi. Mulla oli kuitenkin sellainen olo, että olisin sarjakuvassa ja mua vedettäisiin korvasta ympäriinsä jonkun hullun mutsin toimesta. Kun mä yritin kysyä jotain tarkentavaa, sain kyllä tuntea nahoissani ”tyhmän kysymykseni” seuraukset.

”Ja tässä nyt vielä sen Aagen karsina, jos sä et vielä muista”, Greteksi jossakin välissä esittäytynyt tyttö päätti kierroksensa. ”Eipä tässä kai muuta. Jos tulee jotain kysyttävää ni tuu kysyy aina multa, koska mä tiiän kyllä ihan varmasti vastauksen. Mä lähen nyt hoitaa Dimonaa, moikka!”

”Kiitti moi”, mutisin aspatyyliin ja jäin kulmat kurtussa nojaamaan Aagen karsinaa vasten. Olin tavannut tänään kolme uutta ihmistä, joista Jassu oli ainoa, kenen kanssa voisin kuvitella tulevani paremmin toimeen. Olinhan mä kyllä ystävällinen, etenkin aspatöiden jälkeen, mutta että tällaista? Ihan oikeasti? Onneksi Aage sentään tulisi tunnilta pian, että pääsisin tutustumaan siihen.

Aagen tuntiratsastaja oli kiireinen perheenäiti, joka oli enemmän kuin mielissään, kun lupasin hoitaa Aagen pois kokonaan. Ruunivoikko poni katsoi mua paksun, pörröisen harjansa alta uteliaasti, kun vedin siltä varusteet pois ja lähdin kuskaamaan niitä satulahuoneeseen.

Aage, Aage, missä sen paikka olikaan…

”Aagen kamat on tossa, jos etsit.”

”Ai, kiitti, enpä huomannutkaan”, vastasin uudelle blondille väläyttäen hänelle pienen hymyn. ”Aloitin tänään Aagen hoitajana, joten kamat on vielä vähän hukassa.”

”Ymmärrän”, tyttö totesi vastaten ystävällisesti hymyyn.

”Mä oon muuten Eetu”, esittäydyin työnnettyäni Aagen varusteet niille kuuluville paikoilleen. Tyttöä kelpasi katsella, vaikka näyttikin vähän nuorelta. Mutta kuten jo aiemminkin totesin, eihän näistä nykyajan nuorista, etenkään tytöistä, tiennyt. Blondin kulmat kurtistuivat hetkellisesti ja silmissä häivähti ajatus, jota en osannut lukea.

”Ella-Amalie, ihan Ella vaan.”

Virnistin Ellalle läksiessäni takaisin Aagen karsinalle. Okei, 50 % tänään tapaamistani ihmisistä oli ihan jees. Nyt piti ottaa selvää enää siitä päivän päätähdestä, hoitoponistani (hehe, ponista).

Olin kuullut Greteltä, että Aage oli kova syömään – ja pyöreästä mahasta päätellen hän oli oikeassa. Kuulemma ponilla oli myös jonkinlaista ADHD-taipumusta ja se on jonkun kerran ottanut karsinasta ritolat, vaikka muuten kiltti olikin. Vaikutti aika vekkulilta kaverilta.

”Olisitko sä kuitenkin se, joka kääntäis päivän tuttavuudet posin puolelle?” puhuin Aagelle hiljaa, rapsuttaen sitä paksun harjan alta. Aage haisteli kovasti taskujani, jalkojani ja rintakehääni, koska ylemmäs se ei yltänyt. Kaivoin taskustani heppanamin ja viskasin sen Aagen ruokakuppiin. Ehkä meistä tulisi vielä ihan hyvät kamut.
Eetu
Eetu

Viestien lukumäärä : 19
Ikä : 26
Join date : 17.09.2021
Karma : 0

Jassu, Catu, Hanne, Ella-Amalie, Tobias and Safira tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Eetu La 23 Loka 2021, 15:26

lauantai, 23. lokakuuta 2021

Mä en pitänyt loppusyksystä. Ruska oli kadonnut tehdäkseen tilaa tulevalle jääkaudelle. Alastomat puut näyttivät kolkoilta, kadunvarsilla mätäni lehtiä ruskean eri sävyissä ja kaikki oli harmaata. Lofooteilla tuuli voimistui vääntäen puita kaarelle ja tehden hitusen plussan puolella olevasta lämpötilasta ainakin kymmenen astetta kylmemmän. Vaikka nyt ei satanut, tunsin hyisen kosteuden yrittävän lävistää mun kevyttoppatakkia. Vedin hupun korvieni suojaksi – mun korvien yläpuolelle ylettyvä pipo kun oli pelkkä fashion statement – ja painoin katseen maahan vältelläkseni viimaa.

Syksy muistutti joka vuosi mua synkästi myös siitä, kuinka en voinut pelata lätkää. Näin entisten joukkuekavereiden instapostauksista, kuinka he hehkuttivat kauden alkua pitkän kesätauon jälkeen ja kuinka tänä vuonna mikään muu kuin mestaruus ei kelpaisi. Kunpa he tietäisivätkin tän kolikon toisen puolen – mulle kelpaisi jo se, että olis joukkue missä pelata. Mä olin kyllä talvisin käynyt ulkojäillä, myös Norjassa, ja löytänyt useimmiten peliseuraa. Mut oli se kalastajien poikien kanssa pelaaminen pikkuisen erilaista kuin mihin olin tottunut. Välillä polvikin vihoitteli luistelun jälkeen, aivan kuin muistuttaen, että tää elämä on jo vanhaa ja elettyä. Paluuta ei oo, vaikka kuinka haluaisin. Suurimman unelman murskauduttua täytyisi pikkuhiljaa rakentaa jotain uutta.

Onneksi tallilla oli ihan kivaa. Vaikka mä olinkin sen ekan päivän farssin lisäksi karkuuttanut Aagen karsinasta (vasta tai jo, päätä sä) kahdesti, mun ego ei ollut ottanut siitä ihan kauheaa hittiä. Teeskentelin vain ihan coolia ja nappasin käytävältä pari pikkutyttöä metsästysavuksi, vaikka sisällä epävarma-Eetu heilutteli valkoista lippua ja kääriytyi aivokammion nurkkaan hakkaamaan päätä sen seinään. Onneksi tytöt olivat olleet lähinnä innoissaan karkumatkasta ja Aagekin oli pysähtynyt syömään lähimpään puskaan, joten isommilta vahingoilta oli ainakin vielä vältytty.

Ja sit oli Ella.

Eräänä maanantaisena aamuna Intersportin kassan takana norkoillessani mä olin huomannut, kun joku etäisesti tutun näköinen hahmo oli pujahtanut kauppaan sisään. Olin tunnistanut platinablondin nopeasti, mutta pakko myöntää – olin melko yllättynyt, kun tyttö oli puikkelehtinut alerekkien väleistä lasten kenkäosastolle. Mun kulmakarva oli kohonnut tahtomattani, sillä eka mun mieleen pilkahtanut ajatus – teiniäiti – ei sopinut profiiliin. Kun Ella saapui viimein kenkineen kassalle, mä en voinut olla virnistämättä.

”Osaatko sä ihan varmasti solmia nauhat vai oisko meidän pitänyt yhessä katsoa tarralenkkareita?” kysäisin Ellalta viattomasti, tämän alelaarin löytöä silmäillen. Olihan tytöllä varsin vähän vartta verrattuna omaani. Aivan kuin Inkerillä, vaikka mäkin olin silloin yli kakskyt senttiä lyhempi. Karistin ajatuksen ensimmäisestä oikeasta tyttöystävästäni niin nopeasti kuin se oli tullutkin. Menneisyys oli jo aikoja sitten mennyttä. Ihan kuin NHL-unelma. Piippasin kenkälaatikon enarin, jotta saisin muuta ajateltavaa.

”Mitenkäs ura pienen ponin hoitajana on alkanut?” kysyi Ella takaisin. Voi helvata. Vilkaisin nopeasti ympärilleni, pieni pakokauhu silmissäni vilahtaen. Mä en ollut vielä kertonut mun poniharrastuksesta kellekään työkaverille, enkä mä halunnut sen paljastuvan näin. Onneksi pälyilyni tulos oli positiivinen, eikä myymälän puolella ollut mun ja Ellan lisäksi ketään muuta.

“Erittäin hyvin, kiitos kysymästä”, virnistin. “Aage on päässyt karsinasta karkuun vain kahdesti, ja te pikkutytöt tunnutte olevan aina valmiina auttamaan, kysymättäkin.”

”Niinpä niin”, Ella tuhahti silmiään pyöräyttäen. Mä laskutin siltä kengät, jotka eivät – yllättävää kyllä – näyttäneet edes olevan lastenosastolta peräisin. Kun mä olin nuori, lastenosasto oli täynnä välkkyviä tarralenkkareita. Ella tarttui kenkälaatikkoon ja kääntyi lähteäkseen.

”Hei”, huikkasin, ennen kuin edes ehdin tajuta sanoneeni mitään. Ella pysähtyi ja kurkkasi olkansa yli kysyvä ilme sievillä kasvoillaan. ”Tota, mentäiskö huomenna yhessä tallille? Mulla ei oo siellä vielä turhan paljon seuraa, ja ajaminenkin on hauskempaa kahestaan.”

”No ei kait mulla muutakaan”, Ella vastasi hymähtäen. ”Sun pitäs ehkä tietää, että mä oon henkeen ja vereen kouluratsastaja.”

”Ja mä ennen esteratsastaja”, virnistin. ”Ajoin ekaa kertaa vasta kun mä olin au pairina täällä, mut rento kärryttely on ihan helppoo. Mä lupaan neuvoo.”

Seuraavana iltana mä ja Ella oltiin varustettu Aage, joka pörisi innoissaan huomatessaan mun kantavan satulan sijasta siloja. Tällä kertaa mä olin sitonut Aagen kiinni karsinaan, vaikken sitä yleensä tehnyt – mä en halunnut suoda Ellalle sitä tyydytystä, että Aage lähtisi vetelemään pitkin metsiä. Meillä oli Ellan kanssa yllättävän paljon yhteistä, ja juttu luisti pelottavan hyvin. Mä neuvoin Ellalle, kuinka rintaremmi kiinnitettiin siloihin, kuinka kireällä häntäremmin tuli olla, kuinka kiinnittää solmia aisat kiinni siloihin nahkaremmeillä – Aagen varusteet olivat nimittäin kaukana pikalukoista. Perinteisiäkin perinteisemmät, mikä sopi mulle.

Kun mä ojensin ohjat Ellalle, se ei enää näyttänyt yhtä itsevarmalta kuin aina aiemmin. Mä näytin, kuinka ohjia tulisi pitää kädessä ja mua meinasi huvittaa, kun Ella työnsi huomaamatta pikkurillinsä ohjan toiselle puolelle. Kouluratsastaja tosissaan. Aage taittoi matkaa innokkaasti, eikä sitä olisi uskonut samaksi poniksi, joka kiersi alkeisjatkotunnilla laiskana kehää possujunassa. Vanhat koppakärryt rämisivät ja narisivat, mutta se ei Aagen menoa haitannut. Luulen tosin, että se oli yksi osasyy Ellan suurentuneisiin silmiin.

”Sä voit pyytää Aagen raviin ihan imuttamalla tai sit vaan vähän läpsäytät ohjalla”, ohjeistin Ellaa, joka oli pysynyt jonkin aikaa yllättävän hiljaa. Keskittynyt ilme kasvoillaan hän ohjasti Aagea pitkin metsätietä, jota reunustavat puut olivat nekin luopuneet vaatteistaan. Ellan kasvoilla käväisi järkytys.

”Ja imuttaminen ei sit tarkoita tässä tilanteessa mitään, mitä oisit ehkä aiemmin voinu luulla”, täsmensin virnistäen ja iskien tytölle silmää. Blondi hymähti takaisin, kääntämättä kuitenkaan katsettaan mua kohti.

”Eetu, sä oot sit vastuussa jos jotain käy”, Ella varmisti katse tiukasti eteenpäin liimattuna. ”Aagehan osaa pukittaa, tai sit se ottaa lähdöt ja sanoo vaan morot meille, kun lillutaan ton ojan pohjalla.”

”Luota muhun”, sanoin virnistäen. ”Kaikki menee varmasti ihan hyvin.”

Niin mä yritin uskotella itselleni joka päivä.
Eetu
Eetu

Viestien lukumäärä : 19
Ikä : 26
Join date : 17.09.2021
Karma : 0

Catu, Hanne, Ella-Amalie, Sonia, Matias B., Madde, Ronja and tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Eetu La 25 Joulu 2021, 20:20

lauantai, 25. joulukuuta 2021

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Aage11
Aage nautiskelemassa talvisesta päivästä Mässyn (Aagen) mässäilyvihko 1f60d
Eetu
Eetu

Viestien lukumäärä : 19
Ikä : 26
Join date : 17.09.2021
Karma : 0

Jassu, Catu, Hanne, Ella-Amalie, Sonia, Matias B., Nita and tykkäävät tästä

Takaisin alkuun Siirry alas

Mässyn (Aagen) mässäilyvihko Empty Vs: Mässyn (Aagen) mässäilyvihko

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa